Jump to content

Hente Windy 33 Scirocco Bergen - Fredrikstad

Hankøsundet

Recommended Posts

Vet ikke hvor godt dere kjenner Blindleia, men en tur innim Kassentassen i Kassenkanalen er kjempeflott!

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating/routing/details/0BE85DD5-2E23-4FC5-BF38-45B60E10E46C@11&key=oz~aJevoq%40

image.png.c38a743116e0d595d923702e435e4c08.png

Her også via Gamle Hellesund!

@Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter gjennom passasjer du ikke tror er mulig å passere!!!:giggle::pray:

Redigert av Solbris II (see edit history)

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Solbris II skrev 34 minutter siden:

Vet ikke hvor godt dere kjenner Blindleia, men en tur innim Kassentassen i Kassenkanalen er kjempeflott!

https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating/routing/details/0BE85DD5-2E23-4FC5-BF38-45B60E10E46C@11&key=oz~aJevoq%40

image.png.c38a743116e0d595d923702e435e4c08.png

Her også via Gamle Hellesund!

@Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter gjennom passasjer du ikke tror er mulig å passere!!!:giggle::pray:

Flott rute ?

Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden:

Jeg har vel noen ruter som kan være gøye, så bare å spørre om du har lyst å sjekke ut noen steder i Arendal/Grimstad/Lillesand  

Tusen takk for hjelpsomhet med ruter, men vår eventyrlyst ble punktert sammen med landkjenningen. Nå må tiden få gå og når hendelsen glir inn i glemselen, så kommer nok nyskjerrigheten tilbake. Vi hadde en flott tur gjennom blindleia og fant utrolig nok en plass i Lillesand. Så snart sola tittet frem dro vi ut og ligger nå i Hestholmbukta. 

Nå går praten om bytte til lithiumbatterier, men i de batteriboksene vi har ser det ut til at vi kan få maks 2 x 150 A, men baugpropellen krever 350 CCC. Noen som har forslag? Må vi ta jobben med å bytte batterikasser og justere kablingen for å få inn større batterier?

Bitteliten skrev for 7 timer siden:

Med to motorer kan man kanskje også dedikere hver dynamo til hver sin bank?

Ja, det er allerede adskilte systemer på Windy med D motorer. 
Så hvis jeg tar ett av de eksisterende batteriene (Sønnak SR550 Dual) og flytter det frem til thrustern, og så setter inn to nye lipo til service, så kan alle disse tre lades fra samme generator? Da får jeg eget batteri til thruster som kan lades med ganske små kabler. Antar at jeg må ha egen krets for dette slik at jeg ikke blander bly og lithium. 

Hankøsundet skrev On 20.7.2020 at 18.20:

Ja, det er allerede adskilte systemer på Windy med D motorer. 
Så hvis jeg tar ett av de eksisterende batteriene (Sønnak SR550 Dual) og flytter det frem til thrustern, og så setter inn to nye lipo til service, så kan alle disse tre lades fra samme generator? Da får jeg eget batteri til thruster som kan lades med ganske små kabler. Antar at jeg må ha egen krets for dette slik at jeg ikke blander bly og lithium. 

Hvis du tenkte denne løsningen, anbefales det som regel en DC/DC lader, slik at man forsikrer seg om at det ikke går stor strøm frem til baugvispen.(da kan kablingen dimensjonere for ladestrømmen)

Hankøsundet skrev for 8 timer siden:

Da har vi nådd henteturens første mål Risør. Her blir vi et par dager før vi gjør et besøk i Horten og deretter til hjemmehavn i Fredrikstad.

Takk til alle som har hjulpet oss, og en enormt stor takk til @TrikkerN Lønning som stilte opp og inspiserte drev og skrog etter vår landkjenning.

Godt å høre at turen har gått bra sålangt. Ser det er meldt greit vær til søndag i hverfall, kos dere :cheers_wine::thumbsup:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...