Chilli Solbris Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 (redigert) Vet ikke hvor godt dere kjenner Blindleia, men en tur innim Kassentassen i Kassenkanalen er kjempeflott! https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating/routing/details/0BE85DD5-2E23-4FC5-BF38-45B60E10E46C@11&key=oz~aJevoq%40 Her også via Gamle Hellesund! @Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter gjennom passasjer du ikke tror er mulig å passere!!! Redigert 19.Juli.2020 av Solbris II (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Dette båtforumet skiller seg jo helt klart ut på akkurat dette! Ekte og god båtånd! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Jeg har vel noen ruter som kan være gøye, så bare å spørre om du har lyst å sjekke ut noen steder i Arendal/Grimstad/Lillesand Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
TrikkerN Lønning Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Solbris II skrev 34 minutter siden: Vet ikke hvor godt dere kjenner Blindleia, men en tur innim Kassentassen i Kassenkanalen er kjempeflott! https://webapp.navionics.com/?lang=en#boating/routing/details/0BE85DD5-2E23-4FC5-BF38-45B60E10E46C@11&key=oz~aJevoq%40 Her også via Gamle Hellesund! @Bjørn Løvjomås er et oppkomme av gode ruter gjennom passasjer du ikke tror er mulig å passere!!! Flott rute ? Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 19.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Bjørn Løvjomås skrev for 6 timer siden: Jeg har vel noen ruter som kan være gøye, så bare å spørre om du har lyst å sjekke ut noen steder i Arendal/Grimstad/Lillesand Tusen takk for hjelpsomhet med ruter, men vår eventyrlyst ble punktert sammen med landkjenningen. Nå må tiden få gå og når hendelsen glir inn i glemselen, så kommer nok nyskjerrigheten tilbake. Vi hadde en flott tur gjennom blindleia og fant utrolig nok en plass i Lillesand. Så snart sola tittet frem dro vi ut og ligger nå i Hestholmbukta. Nå går praten om bytte til lithiumbatterier, men i de batteriboksene vi har ser det ut til at vi kan få maks 2 x 150 A, men baugpropellen krever 350 CCC. Noen som har forslag? Må vi ta jobben med å bytte batterikasser og justere kablingen for å få inn større batterier? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 her tror jeg du blander litt mellom ampere og startkrefter batteriet kan gi.Du kan helt fint drive thrusteren med et lite batteri,men cca tallet bør nok ikke være så mye lavere enn 700 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Lithium og baugpropell er dårlig kombo Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 19.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2020 Sett inn et startbatteri som redtop (Bly) på truster og start og bruk lipo på forbruk. Er det skille mellom start og forbruk idag? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Med to motorer kan man kanskje også dedikere hver dynamo til hver sin bank? Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Bitteliten skrev for 7 timer siden: Med to motorer kan man kanskje også dedikere hver dynamo til hver sin bank? Ja, det er allerede adskilte systemer på Windy med D motorer. Så hvis jeg tar ett av de eksisterende batteriene (Sønnak SR550 Dual) og flytter det frem til thrustern, og så setter inn to nye lipo til service, så kan alle disse tre lades fra samme generator? Da får jeg eget batteri til thruster som kan lades med ganske små kabler. Antar at jeg må ha egen krets for dette slik at jeg ikke blander bly og lithium. Sitér dette innlegget Link to post
Hankøsundet Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juli.2020 Da har vi nådd henteturens første mål Risør. Her blir vi et par dager før vi gjør et besøk i Horten og deretter til hjemmehavn i Fredrikstad. Takk til alle som har hjulpet oss, og en enormt stor takk til @TrikkerN Lønning som stilte opp og inspiserte drev og skrog etter vår landkjenning. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Hankøsundet skrev On 20.7.2020 at 18.20: Ja, det er allerede adskilte systemer på Windy med D motorer. Så hvis jeg tar ett av de eksisterende batteriene (Sønnak SR550 Dual) og flytter det frem til thrustern, og så setter inn to nye lipo til service, så kan alle disse tre lades fra samme generator? Da får jeg eget batteri til thruster som kan lades med ganske små kabler. Antar at jeg må ha egen krets for dette slik at jeg ikke blander bly og lithium. Hvis du tenkte denne løsningen, anbefales det som regel en DC/DC lader, slik at man forsikrer seg om at det ikke går stor strøm frem til baugvispen.(da kan kablingen dimensjonere for ladestrømmen) Hankøsundet skrev for 8 timer siden: Da har vi nådd henteturens første mål Risør. Her blir vi et par dager før vi gjør et besøk i Horten og deretter til hjemmehavn i Fredrikstad. Takk til alle som har hjulpet oss, og en enormt stor takk til @TrikkerN Lønning som stilte opp og inspiserte drev og skrog etter vår landkjenning. Godt å høre at turen har gått bra sålangt. Ser det er meldt greit vær til søndag i hverfall, kos dere Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2020 Vel blåst om dere hadde bunnkjenning men det slapp dere tydligvis billig unna og bra er jo det .. Bare å få fikset lekkasjen fra tiltsylinder så er jo alt fryd og gammen igjen .. God sommer og gratulere med ny båt ...... Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.