Jump to content

Propellen er rød. Strømproblem?


Kjellg

Recommended Posts

En annen ting er at han har et stort ror i rustfritt stål. Hvis jeg var i hans sko ville jeg mattet ned og malt det roret med to strøk epoxyprimer og bunnstoff. Roret er en kjempestor katode like ved propellen. Anoden på propellmutteren får et veldig lite areal i forhold.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 28 minutter siden:

Ikke anode, Komodo, roret blir katode. 

Ja, ikke sant? Akkurat som jeg skrev altså :wink: Men anode har han jo også. 

 

Hulda skrev 28 minutter siden:

Tviler på om det har noen praktisk betydning, om da ikke roret og propellen har en skikkelig elektrisk kontakt. Det må være en krets.

Ja, det er mulig. Men jeg ville nå malt roret allikevel. Hadde ikke sjanset på at de komponentene er 100% isolert. Så har man i alle fall eliminert en faktor :smiley:

 

Link to post
Share on other sites

Hmmm, tror jammen dere er inne på noe her. Men det som kanskje er aller merkeligst er at derre er en original Viknes som er under 10-12 år. Men jeg har ikke vært ombord og sett om rorhylsa en bondet til resten av båten. Litt merkelig oppsett egentlig. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen formening om rødfargen er normal for denne propellen.

Men den har tæringer som KAN se ut som kavitasjonsskade, spesielt på fremsiden (sugesiden) av propellbladet, men også litt på motsatt side inn mot navet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

NilsPils skrev for 2 timer siden:

Jeg har ingen formening om rødfargen er normal for denne propellen.

Men den har tæringer som KAN se ut som kavitasjonsskade, spesielt på fremsiden (sugesiden) av propellbladet, men også litt på motsatt side inn mot navet.


Var obs på det og var og kjente på gropene. Ujevne kanter og kanskje 0,5mm dyp. Vv bereder var tilkoblet i hele fjor vinter så det kan jo være der da. Har ikke målt om det er lekkasje der men skal se om han vil ha hjelp etter ferien. 

Link to post
Share on other sites

Tore B skrev 19 minutter siden:

En av skroggjennomføringene mine ble rødfarget da jeg vasket med saltsyre for å bli kvitt rur, har han brukt saltsyre på propellen? Kan det være en mulighet?  

Skal nok mye til at vask med saltsyre skal løse innlegert sink. Anser det for å være lite sannsynlig.

 

 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 12 timer siden:

Et spørsmål litt på siden. Jeg vet hva kavitasjon er og hvordan det oppstår, men hvordan kan man unngå det? Annen stigning på propellen? 

 

Feil stigning kan være en årsak, ja. Eller for liten propell i forhold til belastningen. På bildet ser det ut til at det er litt kavitasjonskade innover mot navet på trykksiden og mer lenger ut på sugesiden. Det tyder på litt feil vridning på bladet eller uheldig profilering.

 

Profilen på kanten er viktig. Ofte hjelper det å slipe litt der, men da bør du vite hva du gjør. Slik justering drev vi mye med på løpehjulet i vannturbiner da jeg var aktiv. Da hadde vi modellprøver til hjelp, der vi kunne observere kavitasjonen visuelt.  Det ser ut til at propellen på bildet kanskje kan ha litt potensiale der (?).

 

Det vil som regel være mulig å forhindre kavitasjon ved å redusere turtallet LITT.  En behøver kanskje ikke miste mye hastighet.

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...