Jump to content

Heving av 15hk utenbordsmotor 40mm på akterspeil i alu RIB. Noen kjekke løsninger?


Warewolf

Recommended Posts

Tidligere kjørte jeg med en litt kortere Johnson GT. Etter bytte til Yamaha 9.9fmh (15fmh å regne nå), så merker jeg at kavitasjonsplata på Yamahaen ligger ca 40mm lavere enn kjølen på skroget. 

 

Båten er fresk som bare det, men det spruter mye bak der i planfart. Og jeg synes jeg får litt mer løft i baugen. Symptom på litt for lang stamme ettersom jeg forstår. Taper nok noen knop også. 

 

Jeg har en kamerat som er en trollmann med alusveising. Så jeg tenkte enten å finne et kanaljern i alu som vi sveiser langs toppen og får bygget opp akterspeilet litt (med forsterkninger), eller få han til å lage en U brakett jeg kan tre over akterspeilet og bolte fast i akterspeilets forsterkninger. Som jeg da spenner motoren over. Så lenge den får noe solid å holde seg fast i. 

 

Eller finnes det kanskje mer prefabrikerte løsninger? Jeg kan umulig være eneste med dette problemet? 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar. Hva er termen på slike egentlig? Jeg synes ikke jeg kom noen vei med nøkkelordsøk på google og ebay.

Jeg er litt innstilt på å sveise, men om jeg kan finne en ferdig løsning så gjør jeg heller det.

Jeg kan jo slenge inn bilder av oppsettet. Litt dårlig lys i garasjen jolla står.

Jeg tenkte i hvertfall å fjerne plastplaten i akterspeilet og erstatte den med aluplater hvis vi går for å modifisere skroget. 40mm overskytende i akterspeilet.
Så tre kanaljernet mellom platene og sveise alt sammen til skroget. Lakkere med epoxy etterpå.  Vil jo bli mer massivt enn originalt.

Båten virker til å være veldig robust bygget. Bildet lyver litt på proposjonene. Akterspeilet er ikke så kort som bildet kan gi inntrykk av.  (15")

107660482_695533554327226_9012392258005112713_n.jpg

107507768_594112878202459_3832006786780213311_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...