Jump to content

Moderne Ketch-båter?


seilendekjøkken

Recommended Posts

Hei, har planlagt å flytte inn i båt i løpet av de neste par årene. Har landet på at ketch-seilbåter er de jeg liker best men finner bare båter fra 70/80-tallet. Sier ikke at det er noe galt med det men lurer på om det er noen her som vet om båtdesignere/båtverft som fortsatt bygger ketcher i 35-45 fots størrelsen med moderne design. Takk på forhånd for svar.

Link to post
Share on other sites

Er det båter med ketch-rigg du har forelsket deg i eller er det den type båter som ofte har ketch-rigg? 

Selv synes jeg det er mest praktisk med en mast og to seil å forholde seg til og har aldri savnet mesanmast og mesan. 

Link to post
Share on other sites

Før rulleseil og elektriske/hydrauliske vinsjer kom på banen var ketch en grei løsning når båten ble såpass stor at seilene ble uhåndterlige. Men med moderne hjelpemidler er det vel ikke så mange grunner til å holde seg med flere master? Kan ikke huske å ha sett et moderne design i den størrelsen med to master.

Link to post
Share on other sites

Tenkte på det samme her om dagen og svaret er nok nei.

Nyere ketch seilbåter får man kjøpt som for eksempel Nauticat, men det er ikke båter med moderne skrog. Du finner mest sannsynlig ikke noe tilsvarende Bavaria / RM / Jeanneau med ketch rigg. 

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Er svak for utseendet hos ketcher, men etter å ha eid en må jeg innrømme at en «vanlig bermudarigg» nok er enklere og mer effektivt for de fleste.

Link to post
Share on other sites

Hvilken type hadde du @Kallethekid?

Jeg er også svak for ketcher, men tror ikke de er egnet til normalt båtliv langs kysten. De største fordelene med en ketch er vel på en langtur. Da kan en lett redusere seil hvis det kommer en squall, og en har også flere muligheter til å få båten til å ligge mot vinden. Dette kan gjøres til havs og til ankers. Ikke minst slipper en stolper til vindgenerator og radar. Det kan godt monteres i masten. Andre fordeler jeg kommer på er angående styring. En bra trimmet ketch skal kunne seile seg selv og kan i tillegg styres uten bruk av ror. 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

7B4A5BC5-02D8-4654-BFDF-396A6EC1C6BB.jpeg.31ad5fd6564d70a8151d680a683e321f.jpegVi hadde en amerikansk båt: Pearson 365. Har ikke noen bra bilder her, men den var pen når vi startet på turen...
Brukte den på langtur, men siden vi seilte mest med passadvinden inn akterfra ble mesanseilet mest i veien og ga også vanskeligere styring på unnanvind, da det vil dreie båten. 
Fikk egentlig aldri prøvd båten i ordentlig hardt vær.

Link to post
Share on other sites

Ble ikke mesan masta til Nautikat omtalt som verdens dyreste radarmast? Jeg ser overhodet ingen fordeler med mesanmast. Mer penger for dårligere seilegenskaper. For at jeg overhodet skulle vurdert mesan, måtte båten vært større enn 200 fot. Men også da hadde jeg nok endt med 1 mast. Men pent å se på er det, Narida med fulle seil for eksempel. Wally bygde bare en båt med 2 master, senere modeller klarte å håndtere kreftene fra en mast. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...