Jump to content

Scand Baltic med tamd41b , mangler fart og turtall


Skiiper

Recommended Posts

Hei

Har en Scand Baltic med en tamd41b motor. Sliter med å få denne båten over 12-14 knot. Båten var ny for meg i år og har hatt den i 18 knot tidligere i sommer.

Noen tips på hva som kan være feil? Har vært under båten uten å registrere spesielt mye groing. Gror noe på propell og aksel, men tatt av noe av dette uten at det hjelper nevneverdig.

Det er en eller annen type av hardt bunnstoff under. Motor virker som ikke klarer mer en 3200 rpm. Kjøling og oljetrykk virker ok. Lekker noe vann inn i kjøl ved hard belastning.

Har byttet luftfilter uten at det hjalp da flere på forumet sier dette ofte tetter seg.

Hvor bør jeg begynne å feilsøke?

Hilsen

Fersk båteier

Link to post

Har hatt lignende problem. Var så banalt som en nesten gjenskrudd kran for dieselretur (satt litt kronglete til, men dog:headbang:). Uansett: En erfaren maskinist sa til meg: ikke begynn med det dyreste (litt sent, hadde allerede skiftet turbo og propellere, men det var ikke hans feil:crazy:).

 

Som @Ebir sa: skift dieselfiltre (for- og finfilter), sjekk at dieselen i grovfilteret ser ren og klar ut (la gjerne stå i et glass en stund, for å se om noe felles ut på bunnen). Sjekk at slanger er OK, skift hvis dem er gamle, sjekk at tanken ser ok ut (ikke mye grums i bunn).

 

Etter å ha skiftet filtre, kan du prøve med diesel fra en påhengsmotortank rett på inngangen til filteret, og se om det hjelper (sett den høyt, så det renner ned). Hvis det løser problemet, vet du at det er noe relativt enkelt noe, d.v.s. tilførsel fra tank og til filter.

1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk

1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A

2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk

Link to post

Samme sak her med min Baltic. Annen motor da.... gode råd å starte med det enkleste. Men også om du har gjort annet med båten i forhold til vekt/last fordeling? Jeg har flyttet på forbruks batteriene og tror det kan også ha noe å si. For mye vekt fram...

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post

Om det ikke hjelper med nye drivstoffiltre ville jeg tatt av eksosbend og sjekket klaring på turbo, (mellom skovler og turbinhus på eksossiden), kan være slitt turbo. Skjedde hos meg med samme motor i en nimbus 3000 som er omtrent samme størrelse båt, slet da med å passere ca 3000rpm. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...