Jump to content

Behov for å endre noe ved overgang til lithium


Sea Major

Recommended Posts

Jeg sitter her med fingeren på knappen, og lurer på å bestille 400Ah Lithium, for å bytte ut eksisterende agm-bank. Jeg vil bare være sikker på at det ikke er noe mere jeg «må ha» i tillegg for å få dette til å fungere. 

På motoren har jeg en 60A dynamo som lader den aktuelle forbruksbanken, og i tillegg et startbatteri som er bly/syre (tror jeg). Uansett er det ikke Lithium, så de skal vel ha litt forskjellig ladestrøm.

 

Hva må jeg gjøre her?

Må jeg gjøre noe? (Sette inn en bb lader f.eks)

I så tilfelle, må jeg gjøre det nå, eller kan det vente til etter ferien? (Har litt stramt tidsskjema) 😝
 Jeg vet at dynamoen kan bli varm når banken er toppet, men har det noe å si hvor «stor» dynamoen er (60A) i forhold til det problemet?


Har i tillegg en Sterling PDAR regulator som egentlig ikke har vært tilkoblet til nå, vil den kunne gjøre noe forskjell?

 

Landstrømladeren (En Sterling lader jeg ikke husker navn og nummer på) er som det meste annet i båten, fra en tid før Litium kom på banen, men mener den gir 50A. Den har nok ingen preset for Lithiumbatterier, men kan en av de andre innstillingene brukes iten noen fare? Så kan man evt. bytte på et senere tidspunkt..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...