Jump to content

15 åring som ønsker snekke forslag og tips


mrmartin123

Recommended Posts

hei! jeg er 15 år og skal snart konfirmeres og lurer på å kjøpe meg en snekke (22-28) fot budsjettet mitt er ca 35 tusen og jeg kan gjøre litt selv. er det noen som har noen forslag helst årsmodell etter 80 takk:)

jeg har eid en 10 fots jolle og kjørt en del større båter også har vært i båt hele livet så jeg vet litt hva jeg driver med :)

 

MVH Martin

Redigert av mrmartin123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Først: Flott at du velger en snekke framfor en liten «racer». Det er utrolig mye glede og moro med en snekke, og det er en fin introduksjon til «storbåt-livet». Det er noe helt annet enn en liten, åpen jolle.


Du burde klare å finne fine eksemplarer at f.eks. Sjømann 22, Hanto 22 og kanskje til og med en Nidelv 24 med dine ønsker og krav. Husk at de prisene du ser på Finn er ønskeprisen til selger. Det er lov å by lavere. Og har du flaks så treffer du en selger som verdsetter at en ungdom ønsker å kjøpe snekke, og så får du kanskje en god pris. 

 

Hvis du finner en båt med nyere motor så er det et pluss. Veldig mye annet smårusk kan fikses selv eller ved hjelp av venner, familie og kontakter.

 

Lykke til! 

Link to post
Share on other sites

Ha mest fokus på motoren. Et litt "shabby" utseende kan lett fikses med litt TLC, men en dårlig motor er det verre med. Når jeg skulle sett på snekke i den prisklassen hadde jeg sett mer på motoren enn på selve båten / båttypen.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=183428339

Dette er en bra båt (Saga 24) med bra motor (Sole, bygget på mitsubishi eller kubota).

Link to post
Share on other sites

takk for svar. jeg skjønner hva du sier at det er lurt med en fin motor isteden for en flott båt men jeg har en venn som jeg kan få kjøpe en volvo penta 2016 modell 35 hk av for 2 tusen, men er det mye jobbe å feks flytte over en sånn motor?

Link to post
Share on other sites

Du må ha en girkasse som passer, må lage motorfester som passer, og ha en klemflens som passer mellom giraksling og aksling. Så det er jobb med å løfte ut gammel,  tilpasse til ny motor og løfte den inn. Deretter rette den opp,  samt det elektriske samt dieselrør da. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Som sagt, en motor og girkasse i god stand er det absokutt viktigste da et motorbytte selv med en brukt motor vil koste mer enn en fungerende båt. Utover det koster kalesje og puter en god del å få laget.

 

Hanto er nevnt - rimeligere enn Nidelv, men ikke like mye båt.

 

Den snekka jeg liker absolutt mest er Nidelv 24 fra da de kom med U-sofa i cockpit (ca 1980). Disse koster jo også dobbelt så mye som den med bare benkesetet. U-sofaen gjør båten veldig sosial og komfortabel.

 

Det som vil gjøre Nidelven populær hos jr de neste årene er at den er veldig godt egnet for flere å dra på tur med. I lugaren er det køyeplass til 4-5 og i cockpit med U-sofaen 1-2 pers til. Det er toalett og bysse ombord. Det eneste jeg ikke liker er 2-seteren ved styreposisjon framfor å ha to separate seter da det kan bli litt intimt og tett når to kompiser skal på tur sammen - men det gir bedre plassutnyttelse i byssa og i lugaren.

.

Kjekt å ha (i kronologisk rekkefølge):

  • Badeplattform
  • Septiktank
  • Varmeapparat
  • Ankervinsj
  • Baugpropell

 

Ellers så ville jeg foreslått å sett på seilbåter i samme størrelse. Motorene har gjerne ikke gått like mye og de er fote bedre til å dra på tur med.

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

4 hours ago, mrmartin123 said:

jeg har sett litt på de nidelv 24 og syns de er veldig fine men som du sier er de jo dobbelt så dyre. men det kan jo hende at jeg finner en billig en til høsten som jeg kan holde på med om vinteren


Snakk med faren din og inngå en finansieringsavtale. Det er bra for dannelsen og utdannelsen til en ung gutt å ha ansvar for en snekke, så dette vil gjøre deg godt. Bruk det som argument og hør om han kan være med og sponse det du mangler for en Nidelv 24. 👍😉
 

Selv fikk jeg faren min til å delfinansiere min første jolle, mot at den andelen han betalte skulle deles mellom meg og søsteren min den dagen båten ble solgt. Dermed ville det dryppe på søsteren min også etterhvert.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det uaktuelt å kjøpe seilbåt og bruke som snekke? Eksempelvis Alo Mikkel 26? Fordelen er at om motoren går i stykker så kan du bare skru på en brakett, slenge på en påhengsmotor og fortsette båtlivet. Med andre ord: motorhavari har begrenset konsekvens. Den praktiske bruksopplevelsen på en snekke eller en seilbåt kjørt for motor er jo ikke veldig forskjellig.

 

(har selv hatt Alo Mikkel, og skrudd på brakett, satt på påhenger og fortsatt sommeren uten å plages av at innenbordsmotoren hadde hikke. Dessuten koster de normalt 15-40’)

Link to post
Share on other sites

29 minutes ago, enslagsgjest said:

Alo Mikkel hadde vært valget mitt også, men jeg tror Maxi 77 hadde passet bedre for trådstarter. Den er også lettere å selge igjen.


Jeg har hatt Maxi 77 som min første seilbåt, og det er en god og praktisk seilbåt hvis man ikke er ute etter å vinne regattaer. Man får den med både innenbords- og utenbordsmotor, og fungerer fint med begge deler. Designen gjør båten romslig under dekk, og den har relativt liten seilføring og tåler mye vind.
 

Vi seilte 5 voksne menn fra Oslo til Kristiansand med min Maxi 77, og det fungerte egentlig fint. Trangt, men helt OK. Det er en liten bysse ombord, men toalettet er av portapotti-typen med mindre en tidligere eier har bygget om.


Hvis man kjøper en Maxi 77 og bruker den som snekke (dvs ikke seiler), så får man en mye mer stabil båt enn en snekke, og velger man en med innenbordsmotor kan man alltids ha en 6-8hk påhenger klar på hekken hvis man ikke stoler på innenbordsen og er redd den skal kutte ut. Velger man en uten innenbordsmotor får man godt med lagringsplass under cockpiten.

 

Den eneste egentlige ulempen med en seilbåt i den aktuelle størrelsen er at man sitter/står ute og styrer. Regner det så må man kle på seg. I en snekke er det bare å ordne kapellet, så sitter man tørt og godt og kan føre båten dit man vil. 
 

Når alt det er sagt, så mener jeg at en snekke kanskje er litt mindre «skrekkinngytende» for en 15-åring som vil realisere båtdrømmen. En snekke er mer oversiktlig og håndterbar under normale forhold, selv om de vil vugge mer enn en seilbåt. Seilbåten vil ha mye mer utstyr (tauvirke, vinsjer, seil osv) som kanskje kan skremme litt i begynnelsen, men som vil gi mye moro etterhvert hvis man tør å ta det i bruk.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 19 minutter siden:

Den eneste egentlige ulempen med en seilbåt i den aktuelle størrelsen

En ulempe til. Å ta båten på land. En snekke drar man lett bak en traktor / SUV, imens en seilbåt krever som oftest kran, eller andre finurlige løsninger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...