Jump to content

15 åring som ønsker snekke forslag og tips


mrmartin123

Recommended Posts

Flere her nevner seilbåt - og jeg er enig. Min første båt var en Nidelv 24 - en fantastisk båt. Med de erfaringene jeg har nå, kunne jeg valgt igjen så hadde det blitt en liten seilbåt med cockpittelt. For en 15 åring blir det maks 26 fot. Kan du derimot vente til du blir 16 får de fantastisk mye seilbåt i en Maxi Fenix 28 - en seilbåt som er egnet til en liten familie eller en gjeng med kompiser.

 

En snekke er ikke bare lett å hanskes med, spesielt i trange havner med vind eller strøm. Vindfanget er stort og man får ikke hjelp av en tung kjøl til å motvirke avdrift. Og som med seilbåten har den ikke svingbart propelldrev/hus. Det kan neppe forsvares å installere en baugpropell til å kompensere for denne mangelen. En snekke ruller også mye mer, og motoren støyer ofte en god del mer den også. I sjø er man mye mer komfortabel i en seilbåt. Jeg synes også en seilbåt er bedre å bo i, spesielt om man er flere kompiser på tur. En seilbåt er også tryggere. Det er nok av folk som har seilt til middelhavet eller krysset atlanteren med seilbåter under 26 fot - men ingen med en snekke. Man har også to framdriftsløsninger om en skulle slutte å virke - og det er en trygghet i det også. Jeg kom over en 15 åring som hadde seilt alene fra Norge til Middelhavet i en gammel 24 fots seilbåt med google maps som eneste navigasjonsmiddel...

 

En seilbåt åpner også opp til seilsportens mange gleder.

 

Noen ulemper med seilbåt er nevnt her, men de mest relevante mener jeg er dybde, muligens også høyde (om man ofte vil ferdes i farvann med lave broer). En snekke kan man også motre under kalesjen, ute av vær og vind - i en seilbåt må man kle seg og sette opp teltet når man kommer fram (på edre modeller).

 

Et tips er å kjøpe båt sammen med noen og dele på kostander med båtplass, opplag, båtpuss, forsikringer, vedlikehold, arbeid, osv

Redigert av zooper (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skilsø 23. En klassiker som går godt og lett i vannet og som ikke er for tung. Lett å ha med å gjøre på alle måter. Gir mer fart også. Denne ble det produsert mange av, men en god del av de ender dessverre på skroten i dag. Så en for ikke lenge siden til salgs med over 40 hk. Med flaps bak så bikker glatt 10 knop. 

Link to post
Share on other sites

Mulig trådstarter vet,  så beklager om dette oppleves som kapring, men lurer på hva dere med erfaring ser etter,  vurderer osv ved kjøp av en slik rimelig snekke.  Greit,  "vurder bra motor", men hva kontrollerer dere og hva finner dere "akseptabelt"? Markedet er fylt av snekker fra 10 til 40k som ser veldig bra ut men som får meg med dobbelt så langt liv (++) som trådstarter til å undre hvor smeller det oftest og hardest for pengeboka? Vet at både elektrisk,  motor,  drivverk osv kan bli dyrt om man ikke kan fikse selv, men tenker også trådstarter har glede av delte "livserfaringer" når det kommer til ønsket båt type.  

Mitt råd vil være å få med kompetent hjelp om du ikke vet mye selv når du skal se på kjøretøy. 

Sjekk temperatur på motor og eksos når du kommer for å se på kjøretøyet,  kjøp ALDRI noe med varm motor på stedet, det kan ofte være tegn til at den ikke er medgjørlig kald.  

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev On 16.7.2020 at 23.39:

Du må ha en girkasse som passer, må lage motorfester som passer, og ha en klemflens som passer mellom giraksling og aksling. Så det er jobb med å løfte ut gammel,  tilpasse til ny motor og løfte den inn. Deretter rette den opp,  samt det elektriske samt dieselrør da. 

 

 

Nå synes jeg dette blir mye av en måte å skremme gutten. Greit at det er en del å gjøre ved slikt arbeid men å male fanden på veggen blir litt mye synes jeg. Det er tydelig en oppegående og positiv ungdom dette som vet hva han ønsker.

Link to post
Share on other sites

@M/S AIOLOS Skremme? Han spurte hva som må gjøres for å bruke en annen motor, og det må gjøres.

 

men er det mye jobbe å feks flytte over en sånn motor?

 

Han må ha en girkasse, motorfester og klemflens som passer. Er du uenig i det?

 

Gammel motor må løftes ut, ny må løftes inn og tilpasses. Dvs justeres. Altså rettes opp i forhold til girkasse og aksling. Er du uenig?

 

Elektrisk må koples opp. Uenig?

 

Dieselrør må på plass. Uenig? 

 

Ikke én plass har jeg sagt at dette er uovervinnerlig mye. Men det må gjøres. 

 

Det er feks mye lettere å bytte en påhengsmotor enn en innenbordsmotor. Spesielt hvis motor og girkasse ikke passer overens. 

 

Jeg er veldig positiv til at han kjøper snekke. Og veldig positiv til at han bytter motor. Men han bør vite hva det innebærer før han hopper i det for å vite hva det koster. 

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

FjordHT skrev for 11 timer siden:

Mulig trådstarter vet,  så beklager om dette oppleves som kapring, men lurer på hva dere med erfaring ser etter,  vurderer osv ved kjøp av en slik rimelig snekke. 

Jeg ville valgt en båt som kunne tas i bruk snart etter jeg hadde kjøpt den, for så å rette feil og mangler underveis.

 

Etter god motor og drivlinje, og dernest en tett båt (kalesje er dyrt), så står bokomfort i form av praktisk planløsning høyt - og sistnevnte virker å trekke uforholdsmessig høyt opp i pris (om løsningene ikke er viktig kan man få billig båt). Eksempelvis vil en Nidelv 24 med u-sofa koste dobbelt så mye som en med benkesete - alt annet så og si identisk. Nidelven er dyr både fordi den er godt bygget, men også fordi planløsningen er blant de aller beste for folk flest. Jeg synes den er verdt premiumet.

 

Om putetrekkene er stygge, det lakkerte trevirket ikke ser ut i måneskinn, og gulvbelegget har sett sine bedre dager, om det er riper og hakk i gelcoat, om båten har plastpest, om det er antydninger til delamiering i glassfiber (ikke only only), om bunnstoffet ligger i klaser, og om båten er ribbet for fungerende rutstyr - det gir mye rom for prutning for en båt som ellers kan være fullt ut brukbar og driftssikker.  Her kan man med svette og enkle midler øke båtens verdi over flere opplagsperioder mens man bruker den i sesongen, fra første dag.

 

Nå er det jo ofte en sammenheng mellom hvor medtatt en båt ser ut og hvor driftssikker den er - og man bør styre unna, men ikke alltid. Man kan finne medtatte båter som har hatt motorhavari og fått motor byttet i senere tid. Man kan finne båter som har fått ny kalesje med nye stenger fordi den gamle eieren ikke fikk sikret den før snøen kom.

 

Å sy kalesje selv tar fort en hel arbeidsuke for en amatør - om man har tilgang til egnet symaskin (dyr) og stoffer (dyrt). Å kjøpe en ny kalesje kan i denne sammenheng fort koste godt over 25% av båtens verdi. Båten må være tett.

 

 

M/S AIOLOS skrev for 4 timer siden:

Nå synes jeg dette blir mye av en måte å skremme gutten. Greit at det er en del å gjøre ved slikt arbeid men å male fanden på veggen blir litt mye synes jeg. Det er tydelig en oppegående og positiv ungdom dette som vet hva han ønsker.

 

En amatør kan fort bruke 100-150 timer med å løfte ut motor, totaloverhale, og remontere - og kostnadene kan fort komme opp i 10 - 20.000,- om man trenger mye deler eller feks må sette bort maskinering eller kjøpe verktøy. Å bytte motor er heller ikke only only. Når man snakker om at man kan finne en fullgod og driftssikker snekke til en rimelig penge, ja så bør man styre klar av motortrøbbel.

 

Å slipe bunnstoff, reparere gelcoat, polere, lakke trevirke, legge glassfiber og gelcoat, sy puter og gardiner, legge nytt gulvbelegg, trekke nye ledninger, bytte slanger og skroggjennomføringer, bytte kjølskap eller kokeplate med fungerende brukt osv - det trenger ikke koste mye penger og man kan gjøre det over langen.

 

Å endre på planløsning eller overhale motor og gir, da snakker vi om noe helt annet.

 

En snekke uten fungerende motor er ikke lett å selge. Er man klar for oppgaven, man har godt med tid, tilgang på verktøy og en billig plass å jobbe - da bør man tilby slike selgere om å ta over problemet for 1,-... selv om de har annonsert for flere titalls tusen. Før eller siden får man tilslag fra en som ikke makter mer og som ikke kan forsvare å betale for opplag eller få den skrotet (dyrt).

 

Noe vanskeligere vil det bli å finne en like billig motor, eller flere delemotorer som kan settes sammen til en hel - men sikkert ikke umulig det heller.

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 22 timer siden:

@M/S AIOLOS Skremme? Han spurte hva som må gjøres for å bruke en annen motor, og det må gjøres.

 

men er det mye jobbe å feks flytte over en sånn motor?

 

Han må ha en girkasse, motorfester og klemflens som passer. Er du uenig i det?

 

Gammel motor må løftes ut, ny må løftes inn og tilpasses. Dvs justeres. Altså rettes opp i forhold til girkasse og aksling. Er du uenig?

 

Elektrisk må koples opp. Uenig?

 

Dieselrør må på plass. Uenig? 

 

Ikke én plass har jeg sagt at dette er uovervinnerlig mye. Men det må gjøres. 

 

Det er feks mye lettere å bytte en påhengsmotor enn en innenbordsmotor. Spesielt hvis motor og girkasse ikke passer overens. 

 

Jeg er veldig positiv til at han kjøper snekke. Og veldig positiv til at han bytter motor. Men han bør vite hva det innebærer før han hopper i det for å vite hva det koster. 

 

Jeg er ikke uenig i alt dette men mitt budskap var vel egentlig bare å ikke la ham få bakoversveis før arbeidet er påbegynt og ingen kritikk av noen som helst.

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
Honduras skrev On 11.9.2020 at 0.54:

Mulig det ble moped på 16-års dagen, og at han oppdaga fenomenet «jenter».... :-) 

 

det var ikke så hyggelig sagt 

 

jeg visst hva jenter var og jeg hadde faktisk allerede kjøpt meg lett mc når jeg lagde denne tråden.

 

så der tar du nok dessverre feil:smiley: 

Link to post
Share on other sites

mrmartin123 skrev 18 minutter siden:

 

det var ikke så hyggelig sagt

 

Det var nok ikke vondt ment...

Men gjerne et hint om at veldig mange spørr, eller starter en tråd...og får deretter masse gode tips her inne...for så aldri å selv komme tilbake ned "hvordan det det gikk/ble "... 

Håper du får masse fine turer med Nidelven din...

Jeg syns det er flott at disse klassikerne blir tatt vare på, og særlig når det gjøres av den yngre generasjon...👍👍

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 2 minutter siden:

 

Det var nok ikke vondt ment...

Men gjerne et hint om at veldig mange spørr, eller starter en tråd...og får deretter masse gode tips her inne...for så aldri å selv komme tilbake ned "hvordan det det gikk/ble "... 

Håper du får masse fine turer med Nidelven din...

Jeg syns det er flott at disse klassikerne blir tatt vare på, og særlig når det gjøres av den yngre generasjon...👍👍

tusen takk for hyggelig svar:wink:

Link to post
Share on other sites

mrmartin123 skrev for 3 timer siden:

 

det var ikke så hyggelig sagt 

 

jeg visst hva jenter var og jeg hadde faktisk allerede kjøpt meg lett mc når jeg lagde denne tråden.

 

så der tar du nok dessverre feil:smiley: 

Tror du misforsto den replikken :wink: Når du startet tråden var du 15 år, så ble det brått stille og noen spurte om hva som hadde skjedd. Var bare en replikk til at du kanskje hadde fått noen andre interesser enn båt, som ikke er uvanlig i den alderen. Både moped/lettMC, kjærester osv har det med å endre fokus. Men man kan selvsagt kombinere alt sammen... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...