Jump to content

Kjøling evinrude 65 hk


hamami

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt båt og med den fulgte det med en evinrude 65 hk ikke 80 mod som jeg trodde men 73 mod :cryin:

 

Skulle ferskvannskjøre den for vinteren, kobla til slange på innsuget for vann og hadde enda til en balje under med vann for sikkerhets skyld.

Motor starter veldig lett og lot den stå et par minutter på tomgang men fikk ikke noen stråle ut av de 2 hullene under dekslet.

Stoppet og startet igjen og ventet, ga så litt gass og venta..

Motor gikk helt fint men ingen vannstråle..

Er dette normalt??

Tok uansett av nedre del av stammen og sjekket at impreller er hel, den var i følge forrige eier skiftet ut i fjor.

Kan denne ha vært montert feil vei, og om hvilken vei skal den gå??

Hvor sitter eventuelt termostat på denne motoren???

Kan enn når en har fjerna nedre del av stammen kjøre vann direkte opp gjennom røret for å få spylt rent eller???

Bør enn skylle igjennom systemet med glykolholdig vann eller ikke???

Alle råd og tips taes imot med takk!!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Her er en link med en del tips:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=6472

Som det fremgår her, bør du først sjekke om kontrollstråledysen er grodd igjen.

 

Skovlene på impelleren skal ligge bøyd "bakover" i når impellerene dreier rundt.

Dersom impelleren ser OK ut og motoren likevel blir så varm at du ikke klarer å holde hånda på sylinderveggen, så bør du ta ut termostaten og sjekke om den er stivnet i lukket stilling (varm den opp i vann i en kaserolle, så ser du om den åpner). Når du har fått ut termostaten vil du også få et inntrykk av om det er mye avleiringer og skjell i kjølekanalene, og om dette eventuelt kan være årsaken til kjøleproblemene.

 

Jeg kjenner ikke denne motoren, men regner med at termostaten sitter øverst bak på siden av motoren, under et lite rundt deksel.

Lykke til!

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker så mye!!!

Har nå sjekket impreller og alt er OK

Skrudd opp hele kjølesystemet på motor og alt ser ok ut..

Noe annerledes en kjøling på bil må jeg si.

I tillegg til termostat så sitter det 2 fjærbelastede ventiler ved siden av som vist skal øke gjennomstrømmingen..

Spylte gjennom hele systemet med hageslangen og vann kom ut av eksosportene til slutt om en i små mengder, det meste kom ut igjen igjennom stammen..

Klarte selfølgelig å knekke et stk bolt når jeg demonterte greiene, og tommer er no dritt!!!hehe

Forøvrig så var det lite "groing i kjølesystemet" noen saltkrystallering var det her og der men overraskende lite syns jeg..

Nå er manual til motor bestilt og vanntemp måler skal innstaleres for å trygge eier litt!!! :sailing:

Ny propell ble også bestilt men det viste seg å være feil type!!!! :cryin:

Alle deler som er blitt demontert er pusset over og lakkert om, så ser det litt penere ut.

Link to post
Share on other sites

Først en link du kommer til å trenge :smiley:

Online deleteginger

 

Først , er den noen form for missfarging i lakken på toppene/blokka (avskaling ? ) ?

Dette kommer av for varm motor over tid .

 

Er du sikker på at det ikke mangler noen deler nede på/ved vann pumpe huset , skal være et styrerør for vannrøret som går opp .

Mangler dette kan det føre til en lekasje , noe som gir for lavt vanntrykk opp til motoren .

 

Delene jeg mener :

0314765 GUIDE, Water tube

0314008 GROMMET, Water tube

 

En annen mulighet er tettinga på røre OPPE denne kan i visse tilfeller svelle opp og blokkere vanntilførselen .

Delenr:

0305145 GROMMET

 

I tillegg til termostat så sitter det 2 fjærbelastede ventiler

Jobben til disse er å holde vanntrykket oppe , spesiel ved lavt turtall ,gir etter ved høyere trykk (turtall )

 

Klarte selfølgelig å knekke et stk bolt når jeg demonterte greiene, og tommer er no dritt!!!hehe

Prøv å finn e god gammeldags jernvare , er ikke noe problem å skaffe , bare glem Maxbo,Byggern ol .

 

Ben there done that ...... + har en god jernvare like i nærheten :cool: .

 

Prøv å start motoren uten gearhus , men med slage tilkoble , blir motoren like varm nå ??

 

P.S

IKKE over tomgang , fest slangen , IKKE etter kl 22:00 ( gromlyd )

 

Hvordan er tempen på eksos siden av motoren ( venstre side sett bakifra ) burde holde seg kald .

 

Lykke til

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar og ikke minst den linken! :cheers:

 

Det hvite plastrøret som skal forbinde pumpehuset i undervannshuset og vannrøret i stammen er på plass.. Det eneste er at det ikke er verdens beste tetning der så sitter temmelig løst...

Da jeg demonterte undervannshuset hang dette røret igjen i røret i stammen..

Lakken på selve motorblokken er fin, bare naturlig avflassing der og ikke noen kokebobler..

Skal få sjekket i morra ang temp på motor ved tilkobling av vannslange uten gearhouse..

 

Vet du hva størrelsen på propellen på denne motoren skal være??

Båten er en 16 fots AMF Crestliner , tidligere eier påstod den veier 300 kg men det tror jeg er å ta litt lett i..

Propellen som fulgte med var ikke akkurat fin , litt bøyd i tuppa og hakkete men har rettet det meste ..

Uansett så hadde nok en ny prop vært det beste!!! :cool:

Link to post
Share on other sites

Ok!! Problemet var at den biten som satt igjen av den knekte bolten nektet på det meste å gi slipp på hullet , så her var det bare å ta frem borret og borre gitt!!! :headbang:

Har gjengeutstyr men ikke akkurat for den gjengemålet som var 6x1,25, jeg har bare 6x1,00 så da var det bare å bruke kjemisk metall og borre opp og bruke det jeg hadde..

Om det holder for en nå se!!!

Uansett!! Takker for svar! :flag:

Link to post
Share on other sites

Ehhh Droll!!! Hva vet jeg om tommer utenom at det er ca 2,54 cm. 12 tommer i en fot (ca 30,48 cm) hehe

 

Har heller ikke 6,8 mm bor bare 6,7,8,osv...

Må det altså være igjen 1,2 mm gods for å lage 8 mm gjenger???

Kunne dette engang i tiden men det var mange mange år siden det!! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...