Jump to content

Er det samme turbo på Volvo penta D3 160 og 190


freeforc

Recommended Posts

Hei folkens og god sommer.

Er det noen som vet om det er samme turbo på VP D3 160-190. Jeg har en D3 190 (2010mod) som er begynt å halte litt, begynte litt i det små å miste turbotrykket. 

Har vert stabilt på 140kpa i 800t , men noe er det ikke mulig å få mer en 90-100kpa. Og turtallet er 3700 no, mot 4100 da turboen laddet til 140kpa.

Oppsettet på båten er ikke gjort noe med, det er F7 stål propp på et sx-dp drev med 1.95. Den er ikke grodd, da jeg har båten på land rett som det er på egen slipp.

Olje på drev regelmessi skifta, så der ser det bra ut. Kjører med drevkjøler. propeller er strøkne, og er rett montert med god vulking(har sjekka at di ikke vrir seg på vulkinga)

Har en turbo til D3 160 liggande, men skifter ikke til den om noe vet at det er forskjellige turboer.

Link to post
Share on other sites

Delenr er ikke samme på di som jeg har. Men har finni flere forskjellige delenr på 160 0g 190 som ikke stemmer med dem som jeg har. Derfor spør jeg her. Da nr ikke har vert noe å rette seg etter så langt. Det er jo bare 30hk som skiller di, så tenkte at kansje det bare var softvar(ecu) som var forskjelligt.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har no skifta turboen. Kjøpte en ny turbo til D3 160 og kunne ikke se at den nye var anneledes en den gamle som står på en D3 190.  Satte den på og fikk samme turbotrykk (140kpa) som den gamle hadde før den begynte å miste trykk. 

Samme fart som da den gamle var på topp. 

Er det noen som vet hvor jeg kan kjøpe overhalingsett til turboen, da jeg vil overhale den gamle å ha den i reserve.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Vet dette er gammel tråd men siden jeg ser så mye spm ang dette så måtte jeg svare.

D3 130, 160 og 190 er identiske fysisk, det er samme turbo og injektorer osv på alle 3.

Jeg har selv tunet om min D3 160 til 190 og når jeg ser på drivstoff og turbo map så er boost target ca 0,3 bar høyere på 190 kontra 160.

På 130 hk så er Max boost target likt som 160 men effektkurven er noe tregere da boost og fuelangle target er satt opp litt annerledes registeret.

 

ang temperaturer på motor og olje så merkes det ingen forskjell så fremt hos meg, men dett avhenger av at kjølesystem er rent og i orden så klart. 

 

Kan også anbefale å kjøre god olje og bruke BG RF7 tilsetning som holder viskositeten til olja oppe uansett motor.

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...