Jump to content

Mulig lekkasje fra hydraulikk, VP D6 DPH-A

Sjøbliss

Recommended Posts

Vi har sett litt oljefilm bak båten siste 3-4 ukene. Først trodde vi det var tilfeldig og "andres skyld" men nå ser vi at det er faktisk oss. Gjorde en test med motoren av og trimmet inn/ut og dreide maks babord/styrbord. Det virker som om det kommer mest ved bruk av trim men vi snakker veldig små mengder. 

Sjekket nivå på hydraulikk og ser ingen tegn til at det minker (men man ser jo ikke dråpers forskjell). Vi har kjørt en del og ikke merket noe endring på trim eller styring. Alt ser helt fint ut og fungerer som det skal. 

Jeg mener å huske at jeg i vinter så at den ene pakningen på ene trimsylinderen var litt løs og jeg monterte denne på plass igjen. Bare dytta den inn. Sjekket denne under vann og den sitter fortsatt fint. Klarer ikke å se lekkasjen noe sted ved vanlig dykking dessverre så alt er litt sånn på "gefylen". 

Vi har vel mer eller mindre tenkt at vi må finne noen som kan løfte oss ut i en dag med potensielt bytte av trimsylinderen. 

Jeg lurer på hvordan dere ville angrepet dette? Klarer sikkert å bytte den selv men har ikke jobbet med hydraulikk før så tror kanskje jeg bestiller litt bistand. Dette må jo bli potte tett etterpå. Og hvordan skal jeg finne lekkasjen når jeg er på land? Vil ikke fikse feil ting... ?

Har også tenkt på giroljen men tror vel ikke det er den. Tar sikkert og tapper ut en desiliter og sjekker når jeg er på land for å være sikker (og etterfyller selvsagt). 

Så der er vi. Har snart vært på sjøen i to uker og skal egentlig ha to uker til. Er det risikabelt å bruke båten? Håper vi kan få den opp snarlig, men vet ikke hva vi får til. Har et par dager nå hjemme så skal vi ta noen telefoner. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Hvordan ser oljen til styring og trim ut? Den pleier å bli rosa ved lekkasje. Det er vel mer vanlig med lekkasje fra styring enn fra trimsylindere. Evt kan det også være slangene.

Hvor gammel er sylindre og slanger? Har du gunmihetter på styresylindre? Er det nyere slanger som har plastikkaktig overflate?

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Oljen til styring og trim er rosa i systemet. Klarer ikke se igjen fargen i vannet, er så lite at det er bare så vidt litt film. Installasjon er fra 2008. Styresylinderene har fått ettermontert slike gummihetter. Slanger er byttet for 4-5 år siden av forrige eier. Skal se om jeg finner bilde av de. 

Synes det har minket bittelitt her. Nesten ikke men litt. Er det samme reservoaret til både styring og trim? 

IMG_20200718_140925.jpg.7c58c5d789db679f3ec0bd4f0ec8ce88.jpg

Det ser ut som det er hydraulikkvæske også her... 

IMG_20200718_140948.jpg.d347efdf47ceaf9b1cb00b8056e8f1d1.jpg

Men usikker på hva den er til. 

Den pakning du så utvendig på trimsylinder er en skrapering, og er ikke oljetetningen, denne sitter inne i baklokket. 

Tips til feil søk;

få noenntil å turne ratt uten motor i gand mens du ser bak båten. Du ser raskt om det stiger en vann el olje boble mot overflaten. Ser dette bra ut, er styring mest sannsynlig tett. 

få noen til å trimme opp/ned drev noen ganger, motor av, mens du ser bak. 

Dersom det er lekkasje på trim syl, kan det kjøpes rep set( pakninger ), nytt baklokk el stempelstang dersom dette er tæret. 

Bestilles fra Fosen Mek, til en brøkdel av hva en komp syl fra VP koster. Meget enkel monterings jobb. Har gjort dette noen ganger. Send pm om det er noe. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Den øverste ser grei ut, trimmen altså. Tviler på at den lekker. I så tilfelle har det nettopp begynt. Var litt vanskeligere å se på den nederste, altså styringen. Men om du ser oppi, og væsken er klar veldig dyp rød som den øverste, så er alt greit. 

Den blir en mye lysere og uklar rød/rosa-farge når det er vann i den.

Det kommer ikke vann inn. Begge beholdere har rød og fin veske. Det er lekkasje ut, ikke inn. Jeg så oppi den nederste og den er helt smekk full. Den til trim synest jeg har minket bittelitt siden jeg sjekket den i vinter. 

@Shiny det var akkurat slik vi sjekket og kom frem til at det må være trim. Skal sjekke enda en gang for å være helt sikker. Dersom jeg går for bytte av sylinderen er det også lett å gjøre selv?

Mere jobb å bytte hele og 4 x prisen av å overhale. 

på noen båter må motor frem noen cm for å få ut den indre bolten, mot transom, denne er satt i fra innsiden av motorrom. 

tidsforbruk på overhaling er Max 1 time. 

må være lekkasje over tid dersom man får vann/endring av fargen på oljereservoar. 

Sjøblid og ubetinget positiv!

Jeg ville ikke avbrutt ferien på en mistanke om lekkasje. Så lenge det ikke minker i beholderene er lekkasjen liten. Men kan uansett være lurt å ha en flaske med riktig olje på lur om det blir behov for å etterfylle. 

Bruk resten av sesongen på å identifisere hvor oljefilmen kommer fra, og så fikser du dette når båten kommer på land til høsten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Sjøbliss skrev 54 minutter siden:

Det kommer ikke vann inn. Begge beholdere har rød og fin veske. Det er lekkasje ut, ikke inn.

Det er ikke så enkelt. Som oftest, alle tilfeller jeg har sett, så går det vann inn når oljen går ut. Tror de fleste som har opplevd lekkasje kan si det samme. Kommer det ikke vann inn, så er det usannsynlig at det kommer olje ut. 

Om oljen ser bra ut i begge reservoar, så har du sannsynligvis ikke lekkasje der. Eller, du har en ny og foreløpig liten lekkasje.

Ser du olje lenge etter at motor har gått? 

Redigert av leif_erikg (see edit history)

Sorry jeg blingset på tankene... og minnet. 

jeg har opplevd full og umiddelbar lekkasje på trim. 5-6 knop og drevet smalt i bånn. 
hadde vært litt oljefilm i vannet forut for dette.

. På den tiden var det også bytte av gammel type slanger på det meste. 

mener det har vært snakk om noe tæring på ei plate helt inne ved gjennomføringer. .... vage minner. 

Takk for innspill. Lurer på om jeg tar en telefon til Fosen Mek til mandag. Er ingenting som tyder på mye lekkasje. Er nesten umerkelig mengde, men det synes best i det man vrir om tenningen og det bobler fra eksosen. Så etter 10 sekunder kommer det ikke mer. Kan virke som om det sakte lekker en dråpe i ny og ne hele tiden og dette ligger bak båten. Når man fyrer opp kommer det frem. 

Skal sette et merke på begge reservoir for å følge nøye med på nivå for å se om jeg kan definitivt plassere om det er trim eller styring. Begge to er på maks og ren og fin olje. Men jeg er ganske sikker på at nivået på trim har sunket. 

Har med olje ombord så det er ikke krise. Kan etterfylle ved behov. 

Nå er det to-tre dager i land for noen andre ferie aktiviteter. I morgen skal jeg ned å vaske og fikse litt så da skal vi gå en ny testerunde og se på nivå igjen.

Sjøbliss skrev 41 minutter siden:

Er nesten umerkelig mengde, men det synes best i det man vrir om tenningen og det bobler fra eksosen. Så etter 10 sekunder kommer det ikke mer. Kan virke som om det sakte lekker en dråpe i ny og ne hele tiden og dette ligger bak båten. Når man fyrer opp kommer det frem. 

Kan også skyldes at det kommer en dråpe diesel sammen med eksosen ved oppstart. Heller ikke dette er dramatisk. 

Jeg ville ventet å sett om nivået på oljetankene endrer seg over tid. Unødvendig å begynne å fikse på noe som er helt i orden. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg hadde disse symptomene en gang. Svake oljeringer bak båten. Fulgte med de nevnte oljenivåer som mer eller mindre ikke rikket seg. Brukte båten en halv sesong før vi tok opp og skiftet begge styresylindrene inkl. slanger ++. Da forsvant problemet.

Poenget mitt, som jeg ser @Brigg også framhever, er at om alt ser OK ut og oljenivåene holder seg, så bør du trygt kunne bruke båten i ferien.

Her ser det hvordan styreolja ser ut når det er vann i den. Nesten kremete i konsistensen.

20190313_114916.jpg.4a4085ee1ea2c626ea46f38d8d5b307a.jpg

Jeg fant ut at det lakk fra undersiden av styresylinderen før utsett i fjor, litt uklart bilde men du kan skimte en dråpe i underkant av sylinderstempelet.20190314_083923.jpg.4520e2e1effb0b0187b57f57f47ee881.jpg

Det som skjer er at det lekker litt olje ut men drar inn vann som blander seg med olja i reservoaret. Når det blir nok vann iblandet blir fargen på olja anderledes enn ny. Men siden systemet tåler endel vann før det ikke virker lenger kan en bitteliten lekkasje gå lang tid før du får problemer med styringen.

Sålenge du følger med på at nivået ikke minker, evnt fyller opp ved behov (men som sagt får du døsikkert vann iblandet så nivået endres sikkert ikke) kan du sikkert kjøre en god stund med dette.

Kan også være lekkasje i en av slangene utvendig. Skal så lite til før det er synlig på vannet bak båten.  Oljereservoaret på skottet i forkant av motor rommet er felles for lavtrykk og høytrykksystemet til styring . Går en slange også til styreklokke.  Sjekk oljemengden i styreklokke. Det er der det først er synlig om systemet mister olje.  Om lekkasje må hele oljemengden byttes da det suges inn litt sjøvann over tid. Synlig først når det blir mye og kommer helt tilbake til tank. Samme for begge system. 

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Takk @Knude ? Mengden olje på styringen ble etterfylt for ca 2 år siden. Er litt slark men ikke ille. Jeg skal sjekke nivået i morgen. 

Så det du sier er at når jeg finner lekkasjen så må jeg uansett drenere all hydraulikk og fylle på ny? Dreneres det da fra reservoaret til det lekkende systemet?

Det er normalt å bytte olje i forbindelse med lekkasje på disse systemene når det lekker under vann. Det skal lekke endel for at vann kommer tilbake til tank å blir synlig der men få kroner å fornye. Var flere kampanjer fra VP på slangebytte så det er et kjent problem. Samme med tettning i trimsylinder. Dette er ikke noe du må reparere i morgen men hold øye med både farge og mengde olje. Flere som plutselig har mistet styring om det er det systemet som lekker. Det er da tomt for olje i ratt pumpe. 

Powertrim dreneres utvendig.

styresystem dreneres der autopilotslanger er koplet inn ( mot akterspeilet,messingkloss med mange slanger) og utvendig.

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...