Jump to content

Mulig lekkasje fra hydraulikk, VP D6 DPH-A

Sjøbliss

Recommended Posts

Slik ser det ut i styringens reservoir. 

IMG_20200719_151852.jpg.c2f0a15f42f5830adc20f6aca659f4fb.jpg

Har en liten hevert som jeg brukte for å suge opp litt for en nærmere titt. Denne oljen er absolutt mer farget enn powertrimen sin. Men langt fra krise vil jeg si. Men her kan det være vann ja... 

IMG_20200719_152110.jpg.c853dda4837222b493b1fddf7d8f8c1c.jpg

Ny olje fra flaska ser slik ut. 

IMG_20200719_152446.jpg.e9303949dc8f5c1ee8e75b8e086a6ebe.jpg

Nivået på styringen var ikke krise. Etterfylte litt nå. Bilde tatt før fylling. 

IMG_20200719_152332.jpg.3dcda774c0e18ce5c98d2fa89e0b1c68.jpg

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Litt info angående lekkasje i styresylindere.

En stund etter D-serien ble introdusert, kom styresylinderene med egen jordingskabel. Det viste seg at det legger seg et tynt lag med groe rundt festeboltene, som ødelegger kontakten til drevet og dets sinkanode. Husker Volvo sendte ut nye sylindere som vi byttet på båtene som fremdeles var i produksjon. Usikker på om dette ble en kampanje mot tidligere leverte båter, slik som feks sinkanode i eksos 

Stor sjans for at styresylinder mister kontakt med sink anode uten jordinskabel vist på bildet. Får da galvanisk tæring og høyst sannsynlig lekkasje over tid.

1694927164_Annotation2020-07-20091348.png.120b1525a99e902ee3376b569b6e6c2c.png

Så bra. Kanskje det blir vinterens prosjekt. Kona er litt motivert for løft nå men jeg beroer henne at dette går fint. Er ikke så kjempelenge før vi er på land igjen. 

Du husker ikke delenummer @Bonus? Vet ikke om de selger disse på forskjellige skew og jeg kan ende opp med en pakke uten... Må jo ha styresylinderene, slike beskyttelsesstrømper og jording. 

Jakob T skrev 1 time siden:

Om du bytter styresylindrene,kan det jo være greit å bytte slangene,og adapterplata som dei er skrudd fast i, som

igjen er festa i transmsomen. Da er alt under vatn nytt,og kanskje problemfritt ?

Det var det jeg byttet ja.

Husker dessverre ikke typenummeret, @Sjøbliss. Ga med all dokumentasjon, inkl. denne fakturaen, da skuta ble solgt i August 2018.

• 3 måneder senere...

Tusen takk alle sammen. Diagnose er stilt så da blir det litt å pille med i vinteren. 

Har ikke sett noe vann komme opp i reservoaret i motorrommet enda. Slangene er nye, eller byttet for 3-4 år siden. Ser helt myke og fine ut. Ingen tegn til at de bør skiftes så vidt jeg kan bedømme. Tror derfor jeg bytter bare sylinderene, men jeg tar nok begge to tenker jeg. 

IMG_20201104_204816.jpg.4cd25751cfd9fec0ca74f0e7d7f9db7f.jpg

Redigert av Sjøbliss (see edit history)

Dette med lekkasje på styresylinderne på DPH er dessverre en gjenganger. Jeg har byttet en sylinder i fjor og den andre i år. Oppdaget på samme hvis hver gang, oljedråpe på vannet. Dråpen kom opp på "korrekt" side av båten slik at det var enkelt å gå på den rette sylinderen. Og da båten kom på land og belgen ble avdekt var det enkelt å se oljefilmen på stempelstanga.

Et godt råd er å pusse av stempelstanga hvert år båten er oppe med scotchbrite. Det legger seg et syltynt saltbelegg på stanga som tar knekken på tetningene i sylinderen.

Jeg bestilte uoriginalt tetningssett på nettet for å overhale sylinderen første gangen. Disse tetningene passet ikke og jobben er noe knotete mht. låseringen så det ble kjøpt ny sylinder. VP-forhandlerne har alltid disse på lager så det sier nok sitt. Men de står utsatt til, nedsenket i sjø.

Vil anbefale å tape for åpningene til konen på slangene umiddelbart etter demontering av slangetilkoplinga i fittingsen slik at ikke olja renner ut, deretter ta jobben med å fylle sylinderen opp med olje før du monterer den. Move på stempelstanga for å suge inn olje slik at både stempel og stangsida er fylt ved montering. Sparer deg for en masse ratting og luft i systemet i ettertid. VP-mekanikerne gjør ikke dette, jeg foretrekker å gjøre det. Og du slipper å etterfylle på rattpumpa, det kan generere griseri i seg selv.

Tusen takk for tips @Chiefengineer. I følge @Knude var det anbefalt å lufte ut hele systemet (drenere alt) for å skifte ut olja. Det du foreslår er vel å beholde så mye av oljen som råd... Eller misforstår jeg noe?

Sjøbliss skrev 1 time siden:

... det anbefalt å lufte ut hele systemet (drenere alt) for å skifte ut olja. Det du foreslår er vel å beholde så mye av oljen som råd... Eller misforstår jeg noe?

Jeg skiftet begge styresylindrene med slanger og tilkobling (for noen år siden). Monterte først slangene på styresylindrene og fylte disse med ny olje ved å suge opp gjennom slangene gjennom å pumpe med stempelstanga. Monterte sylindrene så på drevet, og koblet så slangene til drevskjoldet. Løsnet litt på slangetilkoblingen på sylindrene slik at slangene ble OK montert . Strammet (selvfølgelig) alt til slutt.

Fikk anbefalt denne montasjeprosessen av et VP verksted da luftingen etterpå ville være enklere. Fungerte helt greit.

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Tusen takk for tips @Chiefengineer. I følge @Knude var det anbefalt å lufte ut hele systemet (drenere alt) for å skifte ut olja. Det du foreslår er vel å beholde så mye av oljen som råd... Eller misforstår jeg noe?

Om du velger å bytte hele oljemengden på systemet så stiller dette seg en del annerledes. Da blir det full runde med lufting som @Knude har anvist. Det er en beslutning du må ta ut ifra en vurderering av tilstanden på olja. Det man ikke ønsker er å ødelegge oljepumpe etc. ved å kjøre med forurenset olje i systemet.

Jeg byttet ikke ut hele oljemengden og da var det veldig lettvint å slippe luftingen av systemet etterpå ved å fylle sylinder før montering. Noen få rattutslag i borde hver vei etter sammenstilling så var styringa like teit og fin som den alltid hadde vært. Den siste sylinderen som ble byttet hos meg ble byttet av VP-mekaniker da jeg fikk det travelt med noe uforutsett etter opptaket. Han fylte ikke sylinderen før montasje og det medførte masse roring med rattpumpa, etterfylling av olje og enda mer roring før dette var tilbake til normalen. Konkluderte derfor med at min metode var mer hensiktsmessig selv om boringene er små og det tar litt tid å fylle opp sylinderen. Så det vil jeg fortsette med om det blir behov for bytte en annen gang.

Skal sjekke oljen for å se om det er noe vann i den før jeg går videre. Men først blir det å bestille opp to nye sylindere. Båten er jo blitt 12 år så det er vel ikke lenge før neste sylinder starter å lekke... 

• 3 uker senere...

Noen som har peiling om man bør ha dette verktøyet?

https://www.marinedeler.no/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=1&products_id=1000051581

Eller er det noen som har det liggende? :)

Fant det nevnt i følgende manualsider.

1857303996_DPHSteering1.jpg.e4e2be012dffd10d5e3dbd87db7485a9.jpg

477117788_DPHSteering2.jpg.a38a20d2c4e2cea9f7ada6217c209f76.jpg

Vet ikke om noen har en grei forklaring, step-by-step, for å fylle på ny hydralikkvæske? Ser ut som det fra verkstedet brukes denne spesialduppeditten som jeg linket til over. Dumt å måtte bruke 2500,- bare til denne ene jobben men det hadde vel en mekaniker kostet uansett kanskje.

Jeg tror jeg kjøper verktøyet for å etterfylle og lufte hydraulikk slik som beskrevet i manualen. Like greit å gjøre det riktig. ?

Jeg fikk også tak i full verkstedmanual i dag, for både D6/4 og DPH drev. Jay! 

• 2 måneder senere...

Da er jobben påstartet. Demontert sylinderene og tapper nå hele systemet ut. Ved å løse på lokket i reservoaret i motorrommet, samt skruen på rattpumpa så ser det ut til at det meste renner ut. Skal ta oljesugeren og tømme reservoaret helt etterpå. Oljen ser ikke så ille ut så kanskje ikke nødvendig, men nå gjør jeg det uansett ?

IMG_20210227_161821.jpg.9cc42b4fe92e545ae2e644e4aad2d979.jpg

IMG_20210227_161829.jpg.37841e22d654be9979523d658e4a5782.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...