Jump to content

Veiledning for å feste tampen på et kryssholdt.


Lars H.

Recommended Posts

Når det skal fortøyes, er det mye "rart" å se.

Hvorfor gjøre det komplisert når det egentlig er veldig enkelt å gjøre det trygt og godt?

Med denne metoden er det dessuten helt uproblematisk å løsne selv når tampen mot land står som en fiolinstreng.

 

kryssholtknute.jpg.b7a7b0d941c4090d8ff8b6600a187364.jpg

 

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ser greit ut i teorien, men liten kryssholt kan ofte være et problem. Særlig hvis flere tamper skal på samme kryssholt. Da kan det ofte være bedre med en løkke, f. eks. et pålestikk på tampen. Mine fortøyningstau har alle spleiset løkke i den ene enden. Da legger jeg som regel den på kryssholtet ombord og fester tampen på brygga. Men selvfølgelig er det enda bedre hvis man kan ha tauenden tilbake og begge endene ombord.

 

Kryssholt blir aldri for store . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

Helt enig, kryssholtene kan ikke bli for store. Når en feks. skal fortøye med tamp i land og utlagt line for akterfortøying som i Fiskebäckskil, får en problemer uansett. Der er de utlagte linene for akterfortøying nesten 30mm tykke!

 

En annen ting om en bruker et kryssholt i land er å huske på at dette kanskje også skal benyttes av en båt til. Da er det bedre å bare tre tampen igjennom tilbake til båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Men om en får plass til slik "knytting", får en i hvert fall plass til opplegget jeg viste. Her blir det ikke lett for nesteman å feste sin tamp!

 

kluss.jpg.c190876c7cc318e1f59681d5aef96ae5.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Lars H. skrev 4 minutter siden:

Men om en får plass til slik "knytting", får en i hvert fall plass til opplegget jeg viste.

 

kluss.jpg.c190876c7cc318e1f59681d5aef96ae5.jpg

Disse alternative løsningene er kjempefestlige, særlig når man må løsne i en fart pga noe uforutsett, og bonus hvis det er i kryssholt på egen båt!!

 

Mange som legger fire-fem halvstikk på kryssholt, det er også en «artig» variant som tar tid å løsne.

Link to post
Lars H. skrev 14 minutter siden:

Men om en får plass til slik "knytting", får en i hvert fall plass til opplegget jeg viste. Her blir det ikke lett for nesteman å feste sin tamp!

 

kluss.jpg.c190876c7cc318e1f59681d5aef96ae5.jpg

 

Det mest morsomme med denne er i gjestehavn, hvor nabobåten har lagt skjærereiret over mitt tau og jeg skal reise videre først .. :lol:

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Lars H. skrev 44 minutter siden:

Men om en får plass til slik "knytting", får en i hvert fall plass til opplegget jeg viste. Her blir det ikke lett for nesteman å feste sin tamp!

 

kluss.jpg.c190876c7cc318e1f59681d5aef96ae5.jpg

Det er fremdeles plass på kryssholtet - ergo ikke fullt. 
 

Jeg mener å ha sett denne metoden vist på YouTube - er det der du har hentet bildene fra @Lars H.?

 

 Redigert - jeg tenker da på bildene i opprinnelig post - ikke bildet over. Det er hentet fra hvilken som helst gjestehavn :-)

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post

Vi har alltid tampen ombord. Justeringer og tamp skal skje fra vår egen båt. Jeg synes det er bedre med ring, bøyle eller puller på kai / brygge. Poenget med å gjøre slik TS VISER ER AT DET ER ENKELT Å SLAKKE KONTROLLERT NÅR DET ER PRESS PÅ TAUET. De som legger halvstikk oppå hverandre uten noen kryss først sliter når de skal slakke litt når høyvannet har kommet. Ops caps lock...

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Code0 skrev 1 minutt siden:

Vi har alltid tampen ombord. Justeringer og tamp skal skje fra vår egen båt. Jeg synes det er bedre med ring, bøyle eller puller på kai / brygge.

 

Enig i prinsippet. Tauet tilbake er også nødvendig når du skal manøvrere ut med spring. Særlig aktuelt (og morsomt og effektivt) for oss med strak aksel og en motor.

 

Men "alltid" er strengt sagt. Ofte rekker ikke tauet tilbake. Det gjelder spesielt i uthavner der det kan være stor avstand til festepunkt, spesielt for oss som foretrekker longside ved fjellet.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
bjorngb skrev for 1 time siden:

Jeg mener å ha sett denne metoden vist på YouTube - er det der du har hentet bildene fra @Lars H.?

 

 

Ja.

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Code0 skrev for 1 time siden:

Vi har alltid tampen ombord. Justeringer og tamp skal skje fra vår egen båt. Jeg synes det er bedre med ring, bøyle eller puller på kai / brygge. Poenget med å gjøre slik TS VISER ER AT DET ER ENKELT Å SLAKKE KONTROLLERT NÅR DET ER PRESS PÅ TAUET. De som legger halvstikk oppå hverandre uten noen kryss først sliter når de skal slakke litt når høyvannet har kommet. Ops caps lock...

 

Ja, en av de store fordelene med denne metoden!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
NilsPils skrev for 1 time siden:

 

Enig i prinsippet. Tauet tilbake er også nødvendig når du skal manøvrere ut med spring. Særlig aktuelt (og morsomt og effektivt) for oss med strak aksel og en motor.

Men "alltid" er strengt sagt. Ofte rekker ikke tauet tilbake. Det gjelder spesielt i uthavner der det kan være stor avstand til festepunkt, spesielt for oss som foretrekker longside ved fjellet.

 

Man da finner man vel bare frem et lengre tau som en uansett har godt utvalg av i båten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Code0 skrev 1 time siden:

Vi har noen korte tau med rykkdempere f.eks.., som vi rigger der de trengs. 

 

Enig! Om vi ligger et sted og det blåser godt opp og vi skal bli liggende, bytter jeg ut tampene som går tilbake til båten med tamper med gode Forsheda gummidempere som festes i land. Og så kveiler jeg opp overskytende tauverk slik at ingen snubler i de.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Sitat

Hvis det er tynt tau i forhold til kryssholdet så er det lurt å legge tauet flere runder rundt kryssholdtet før det låses.

 

Uten å ha studert videoen din, forstår jeg ikke at skulle bety noe.

 

Edit.

Med så tynne tau som i videoen, er jeg enig i at å surre rundt et par tre ganger før en låser med et halvstikk kan være greit. Likeså dersom en som enkelte seilere gjør, ligger uten å stramme opp mot land.

 

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Code0 skrev for 1 time siden:

... kan være pålestikk i land.. Vi har noen korte tau med rykkdempere...

 

Jeg prøver alltid å unngå korte tamper og tau mellom brygger og andre båter. Det blir bare harde røkk og napp ved vind og bølger selv med rykkdempere. Mye bedre å øke taulengden, 2 meter ++ med spring fra alle kryssholk ombord, forover og bakover. Da slipper man harde rykkere.

Ellers er jeg enig; Pålestikk er en undervurdert knop til mange formål, men for mange er dessverre pålestikk en glemt (eller ukjent) ferdighet.

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post

For fortøyning er det kanskje mest aktuelt hvis det er et overdimensjonert kryssholdt på land eller du fortøyer til en større båt. Fortøyningstauet ditt passer normalt sett til kryssholdet i din egen båt. I en seilbåt er det mange glatte tau i ulike dimensjoner, så der kan det være nyttig.

Link to post
shipahoy skrev 3 minutter siden:

eller du fortøyer til en større båt

 

Det er uaktuelt for oss, vi ligger aldri utenpå andre båter eller har andre utenpå oss, så den problematikken er ikke aktuell for oss. Mitt originale innlegg var kun ment som en generell måte å legge tauverket på et kryssholdt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...