enslagsgjest Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Lars H. skrev 11 minutter siden: Hva er problemet med at tauet ligger mot gelcoat? Det er jo helt i ro ut mot halgattet? Ikke alle har halegatt... Jeg er en slags gjest Link to post
tkb Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Har ikke halegatt nei.. Link to post
NilsPils Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 (redigert) tkb skrev 15 minutter siden: Har ikke halegatt nei.. Det kan vel bli litt ugunstg belastning på kryssholtene .? Ellers ser jeg problemet med at tauene ofte sliter på dollbordet. Redigert 20.Juli.2020 av NilsPils (see edit history) Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
tkb Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Har tenkt tanken, men har alltid fortøyd slik og aldri hatt problem med det. Er ikke så stor forskjell. Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Jeg har heldigvis ikke en "pyntebåt" , men vasker, polerer og vokser etter beste evne. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tkb Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Var nå dette og galt da? Beklager at jeg med pyntebåt ytret meg, skal prøve å sjerpe meg. Bildet er forøvrig tatt 17 mai Link to post
enslagsgjest Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Saga 27 er nok mer pyntebåt enn en Yamarin bygget for røff båtbruk. Jeg er en slags gjest Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 tkb skrev for 1 time siden: Var nå dette og galt da? Beklager at jeg med pyntebåt ytret meg, skal prøve å sjerpe meg. Bildet er forøvrig tatt 17 mai Var det noe annet som var galt? Det eneste jeg mente er at en båt må tåle at tauverk ligger ann mot gelcoaten. Men er en bekymret for det, er å trekke tauet gjennom en bit hageslange. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
tkb Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Jeg liker å ha strøken båt, en del av kosen. Riper ikke gelcoat hvis jeg kan unngå det. Prøv selv, det gir en god følelse? Link to post
Lars H. Svart 20.Juli.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 De ripene skulle jeg gjerne sett, uten forstørrelsesglass. Men nok om dette, nå har jeg annet å gjøre. Imorgen blir det en tur til båten for å gnukke og gni litt før helgetur. Ha en god kveld. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
dennrick Svart 20.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 20.Juli.2020 Dette har jeg ikke tenkt på, men det var et godt tips. Siden jeg leste TS, så har jeg fulgt med på 14-åringen, for han er glad i å fortøye både båten vår og jolla. Han gjør nøyaktig som TS beskriver. Alltid. Det var litt artig å se? Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
ivar Svart 21.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Juli.2020 (redigert) Lars H. skrev for 20 timer siden: Friksjonen kan vel kanske være litt forskjellig om en har "gammeldags" 3-slått tauverk eller slikt som på bildene? En annen tanke er at valget kanskje kan ha betyning om en ligger med stramme tamper eller mer løselig? Jeg ligger alltid med stramme tamper (3-slått tauverk), og da har jeg aldri opplevet at det sklir opp en eneste centimeter. Fant denne linken i en annen "knutetråd" - stor forskjell i friksjon ja. Også interessant å se hvor mye mer "hightech" tauene svekkes av de vanlige knutene enn vanlig 3-slått: https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/strongest-sailing-knot-30247#8lgx3xJAi7qIXzHX.99 Redigert 21.Juli.2020 av ivar (see edit history) Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn