Jump to content

Veiledning for å feste tampen på et kryssholdt.

Lars H.

Recommended Posts

tkb skrev for 1 time siden:

Var nå dette og galt da?

Beklager at jeg med pyntebåt ytret meg, skal prøve å sjerpe meg.

Bildet er forøvrig tatt 17 mai

Var det noe annet som var galt? Det eneste jeg mente er at en båt må tåle at tauverk ligger ann mot gelcoaten. Men er en bekymret for det, er å trekke tauet gjennom en bit hageslange. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

De ripene skulle jeg gjerne sett, uten forstørrelsesglass. Men nok om dette, nå har jeg annet å gjøre. Imorgen blir det en tur til båten for å gnukke og gni litt før helgetur.

Ha en god kveld. :cheers:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dette har jeg ikke tenkt på, men det var et godt tips. Siden jeg leste TS, så har jeg fulgt med på 14-åringen, for han er glad i å fortøye både båten vår og jolla. Han gjør nøyaktig som TS beskriver. Alltid. Det var litt artig å se?

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Lars H. skrev for 20 timer siden:

Friksjonen kan vel kanske være litt forskjellig om en har "gammeldags" 3-slått tauverk eller slikt som på bildene? En annen tanke er at valget kanskje kan ha betyning om en ligger med stramme tamper eller mer løselig? Jeg ligger alltid med stramme tamper (3-slått tauverk), og da har jeg aldri opplevet at det sklir opp en eneste centimeter.

Fant denne linken i en annen "knutetråd"  - stor forskjell i friksjon ja.    Også interessant å se hvor mye mer "hightech"  tauene svekkes av de vanlige knutene enn vanlig 3-slått:
https://www.yachtingmonthly.com/sailing-skills/strongest-sailing-knot-30247#8lgx3xJAi7qIXzHX.99

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...