Jump to content

Da er båten på land


Beneteau

Recommended Posts

Enkelt! Du løser slangen fra sjøvannsinntaket i bunnen av båten, og legger den i en bøtte. Fyll bøtta med vann, og start motoren. Sørg for å holde bøtta fylt med vann fra vannslangen hele tiden. Til slutt fyller du en blanding av vann og frostvæske i bøtta, starter motren igjen og lar den gå til det kommer frostvæske ut med eksosen. Ferdig!

 

Hvis du har sjøvannsfilter så er det enda enklere, bare ta av lokket og la vannslangen ligge og renne oppi der mens motoren går. Og fyll på frostvæskeblanding til slutt i dette tilfellet også.

Takker!

Lur den med sjøvannsfilter :wink:

Link to post
Share on other sites

Da var båten på land ja. :seeya:

Skal bli fint å slippe å anke på båten hver gang det kjem ein storm i vinter.

Agregata var full av groe i år også og blåskjel kan eg nok høste heile vinteren.

Må nok ha nye belger også, dei har fått mykje juling av alle blåskjela.

Eg har alt erfart at det er mykje arbeid å ha båt så da er det greit å ha den på land, tenker lørdagane i vinter går med til denne hobbyen ja :smiley: Men kjekt blir det når sola kjem fram og bunnstoffet har tørka.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da var også HB Stauden tilbake i sitt vante element(HB=HageBåt). Navnet den fikk etter lenge tids opphold på land.

 

Klokken 06.30 fyrte jeg opp de gode grønnmalte, begge fyrte selvsagt umiddelbart uten gløding slik de skal og de malte slik som bare katter kan. Jeg røykla halve havna som man også skal med 41 A motorer.

 

Førte båten de den lille milen det er til Stathelle Marina i grålysningen, hvor det store øyeblikket skulle foretas. Isak M. Nilsen stilte opp presis med sin kranbil klokken 07.30 presis. Klokken 09.00 var båten godt ankret i hagen... Var litt tidlig for ankerdram, så den tar jeg litt senere i dag. (Venter alltid til etter kirketid)

 

Da er det tid for vasking, litt oljeskift og annen konservering før vår Herre setter i gang med å tvinge temperturen under frysepunktet.

 

Kommer nok til å røyklegge litt da også, slik at min gode nabo boolle kan få kjenne litt god Volvo Penta dieseleksos inn i heimen sin.....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Så er jeg blitt medlem av Hagebåtforeningen igjen, skuta kom hjem i ettermiddag og er fint plassert på en platting (som admiralen har laget) nedi hagen. Nu er det bare å kikke ut vinduet for å se til den.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Men det jeg er spent på "sydvesten", er hvordan Stauden har vært i sommer, du har jo gjort voldsomt mye med den ????

Stauden har vært en tur i et for den et fremmed elemt som kalles for sjø. Fikk den sjøsatt i begynnelsen av juli i år etter en relativt omfattende restaurering. Det meste ble skiftet i båten, vel det meste fra "kjøl" til og med dørken. Det som ikke ble skiftet unde dørken er vanntaneken og bensintanker ble rengjort og bygget om til diesel. Ellers så er så godt som alt "nytt" under dørken. Motorene som ble satt inn var et par 41A motorer fra 89 med litt under 600 timer på telleren.

 

Det som skal gjøres i vinter er stort sett av kosmetisk art fra dørk/vannlije og opp. Der gjenstår det en del jobb, men det er jo kosearbeid. Skal også inn med ny varmtvannstank, varmeapparat og en latmannsvinj akterut slik at ankring bli lettere. Planlegger også en kallesje over akterdekket slik at vi får et "rom" til på regnværsdager, en liten kallesje til takterrassen komer også.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som skal gjøres i vinter er stort sett av kosmetisk art fra dørk/vannlije og opp. Der gjenstår det en del jobb, men det er jo kosearbeid. Skal også inn med ny varmtvannstank, varmeapparat og en latmannsvinj akterut slik at ankring bli lettere. Planlegger også en kallesje over akterdekket slik at vi får et "rom" til på regnværsdager, en liten kallesje til takterrassen komer også.

Så bruken har svart til forventningene da antar jeg ?

 

Med det at du vil fortsette denne vinteren innebærer kanskje at du legger pinnebåtplanene på hylla for ei stund.......

Link to post
Share on other sites

Seilbåtplanene er fortsatt her, det bli nok kjøpt et eller annet der. Har noe i kikkerten alt denne vinteren, blir jeg enig med selger om prisen så bli det muligens kjøpt inn en 28 fots vindkraftmaskin av dansk fabrikat.

 

Stauden vil nok fortsatt være for salg når vårsolen viser seg og klokken er stilt frem en time igjen, dog en flottere kosmetisk drakt enn i dag.

 

Jeg vet ikke hvordan neste års sesong blir siden jeg har begynt i ny jobb som innebærer ukependling til Karmøen i de nordre deler Rogaland. Regner med at jeg kjøper meg et eller annet der slik at jeg kan komme meg på sjøen og trekke noe kokfisk, eller en hummer eller to. En gammel sjark hadde jo gjort nytten her.. eller den vindkraftmaskinen duger vel også... kommer meg i allefall på sjøen

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...