Jump to content

Da er båten på land


Beneteau

Recommended Posts

Endelig er båten på land :cheers:

Og vi skal kose oss med div arbeid i vinter, vil bare si tusen takk for en fantastisk jobb fra lyse transport :wink: . Båten blir enten sjøsatt til neste sesong på sørlandet eller i stavanger på stavanger seilforening :flag: , kanon bra at jeg tilfeldigvis kom over en som sitter i styret der :wink:

Til alle dere som har båtene på sjøen, kos dere masse :cheers:

Link to post
Share on other sites

Endelig er båten på land .....

Høh??? :confused:Endelig?

 

Høres jo nesten ut som du har gått og sett frem til denne dagen! :wink:

 

Det må være en trist dag, spør du meg.......

Det er nå det blir fint på sjøen.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er godt å ha båten på land når møkkaværet kommer. Båtliv er nok for de fleste sommer & bading. De som vil tøffe rundt i snøværet....velbekomme. Er bedre å kose seg foran peisen med et glass rødvin da

Selv har jeg seriøse planer om å tilbringe julaften OG nyttårsaften på sjøen i år, om det så er 30 minus og snøvær.

 

Det må være ekstremt fett å se fyrverkeriet fra et sted midt uti fjorden..

Link to post
Share on other sites

Høh??? :confused:Endelig?

 

Høres jo nesten ut som du har gått og sett frem til denne dagen! :wink:

 

Det må være en trist dag, spør du meg....... Det er nå det blir fint på sjøen.

 

 

Ja for oss så har det blitt nå i det siste å få båten på land, pga vi vil fikse et par små ting og bunnsmøre båten, utover det så er båten vanligvis på vassøy, der har vi sakt opp plassen, skal bli deilig å slippe å gå etter ferje tider for å dra på båttur.

Ellers så hadde vi hatt båten på sjøen, og eventuelt tatt oss noen helge turer til.

Nå har vi båten rett utfor huset, herlig å bare se på den

:lol:

Vi er godt utsyrt viss det skulle komme flom :wink::sailing:

Link to post
Share on other sites

Ja, nå er også båten min på land.

Nå er det krybba som bærer den, og ikke sjøen.

 

Har laget et herremåltid av kaffe brygget på det siste vannet ombord og en Snickers jeg fant i kjøleboksen.

Nynner for meg selv;

 

Ett stormpiskat Marstrand ber sitt Pater Noster

Stockholm city svajar i sitt rus

 

Det är då som det stora vemodet rullar in

Och från havet blåser en isande, gråkall vind.

 

Siste innføring i loggboka:

"17:38 Vel på plass i krybba".

 

Takk for i år båt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er godt å ha båten på land når møkkaværet kommer. Båtliv er nok for de fleste sommer & bading. De som vil tøffe rundt i snøværet....velbekomme. Er bedre å kose seg foran peisen med et glass rødvin da

Helt enig

:yesnod: Dessuten er det andre aktiviteter som lokker når høsten kommer. Turer i skog og mark, fjellet m.m.

 

Interessen for båtlivet holdes likevel oppe gjennom vinteren. Da er det tid for vedlikehold og mindre reparasjoner/utbedringer. Tilsendte kataloger fra Maritim og Seatronic m.fl. må gjennomgåes, slik at en får et innblikk i hva en har bruk for. :wink:

Dessuten er det tid for å drømme og legge planer for neste sesong. Alltid godt å ha noe å se frem til......

Link to post
Share on other sites

Enig i at det er godt å ha båten på land når møkkaværet kommer. Båtliv er nok for de fleste sommer & bading. De som vil tøffe rundt i snøværet....velbekomme. Er bedre å kose seg foran peisen med et glass rødvin da

Rødvinen smaker MYE bedre etter en frisk tur på vinterhavet, sammen med fersk fisk eller vilt! :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Ja ja.

Må si meg enig med Walther, det høres ut som noen av dere syntes det er deilig at sommeren er over så vi kan sitte foran peisen og drikke rødvin :wink: Men men, i morgen går Heira på land og jeg syntes at det er helt for j....g. :sad::sad: Men som et lite håp i all elendigheten så skal jeg være med min svigersønn og hente en nyinnkjøpt båt på søndag, og den håper jeg han ikke tar opp med det første :flag: Takker for i år og må bare innse at denne sesong er slutt og rødvin og peisved skal frem :cryin::cryin:

Mvh Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

.......Men men, i morgen går Heira på land og jeg syntes at det er helt for j....g. :sad:

:wink:Du også, heira!?!

 

Bare "kødder" med deg :o) - Så det blir en stund til jeg atter kan skue <<HEIRA's>> velkjente profil i Østerelva da......

 

MEN, husk å endre profilen din til "...ut av sitt rette element....og SESONGEN er avsluttet.." o.s.v. ;o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

JA jeg også men jeg har skikkelig hengehue :cryin::cryin: En skulle gjordt som bjørnen, lagt seg til å sove så våren kommer dagen etterpå :confused::crazy: . Nei nå må jeg på polet og kjøpe brennevin så ser jeg litt lysere på det for profilen blir endret i morgen :seeya:

Heira

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Link to post
Share on other sites

Båten min tok jeg på land 4.10. - siste båttur var helgen 30.9. - 2.10.

Nå har jeg kjørt motoren med freskvann og deretter med frostvæske, byttet olje og oljefilter. I dag har jeg vasket ned hele båten, så nå er den ren og pen igjen. I løpet av helgen skal jeg trekke over presenning. :drink:

Link to post
Share on other sites

Quantum skal ligge på vannet i vinter også, boblehavn, så mulighetene for en og annen dagstur er tilstede,

men det er vemodig at sesongen er over for denne gang. :cryin:

Det føles sterkere i år en det har gjort tidligere, av en eller annen grunn.

Kan det ha noe med at vi har fått større båt, med bedre plass?

Trenger liksom ikke gå oppå hverandre lenger, det er stor forskjell på 25 og 33 fot, ja.

 

Alt blir tatt med hjem etterhvert, vasket og klargjort til neste sesong, :cheers: men venter i det lengste.

 

I fjord vinter hadde vi en liten oljeovn stående på (+ websto når vi var der) det ble jo jobbet der ved enhver anledning.

Det samme kommer nok til å skje i vinter også, har jeg forstått på kapteinen, :wink: så da vil ikke abstinensen bli det største problemet.

 

Så får bilder og minner fra turer bli høstens og vinterens seilas og så-

:sleep: drømme om en ny vår og en ny sommer med nye muligheter.

 

Det er bare 11 uker til det snur og går mot lysere tider, dere. :seeya:

 

Gudrun på Quantum

Tidligere båter: Skilsø 27 m/ Bukh 48 - Tristan 301 m/ VP MD 30 - Sandvik 25 m/ BMC 1500

 

Vårt prosjekt:

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=8046

 

Hjemmeside:

www.GudrunogTrond.com

Link to post
Share on other sites

Da er også "Arnegrut" på land :sad: ! Så nå er det å få gjort unna vinterkonservering av motor og tildekking.

 

Oppdaget at det er behov for en større jobb med bunnen denne vinteren. Bunnstoffet hadde sprukket opp på store deler av undervannsskroget og hang i store flak. Ikke helt oversaskende, for jeg så tendensene i våres, men orket ikke å ta jobben da! så nå blir det full avskraping av gammelt bunnstoff og deretter ny bunnbehandling med primer og bunnstoff.

 

Vurderer litt om jeg skal gå over fra Hempel Mille Dynamic (selvpolerende) til f.eks VC-17 (er ikke det det bunnstoffet som er "teflonbasert" eller noe sånt?). Men jeg får se. Har forsåvidt vært fornøyd med Hempel, så det er kanskje dumt å bytte.

 

Ellers så jeg til min store glede at propellen i år for første gang ikke var grodd. Lagde en luriumblanding hjemme i garasjen som ser ut til å virke.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post
Share on other sites

Da har også jeg fått satt båten på land. :cryin: Det var visst akkurat i rett tid, ser det ut for. Tok opp torsdag 20 oktober, og har holdt på med konservering og tildekking i helgen. (I drittværet. :headbang: )

 

I tillegg til at båten kom på land, så har jeg mistet internettforbindelsen hjemme igjen! Dette er andre gang i høst. Sist gang var den borte i en og en halv uke. :headbang::headbang: Vet ikke når de får rettet feilen denne gangen, men nå skal jeg byttet leverandør! ÆSJ,ÆSJ og DOBBELT-ÆSJ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :sad::cryin::headbang::puke:

Link to post
Share on other sites

Hvordan klarer dere å kjøre ferskvann gjennom kjølingen???

Enkelt! Du løser slangen fra sjøvannsinntaket i bunnen av båten, og legger den i en bøtte. Fyll bøtta med vann, og start motoren. Sørg for å holde bøtta fylt med vann fra vannslangen hele tiden. Til slutt fyller du en blanding av vann og frostvæske i bøtta, starter motren igjen og lar den gå til det kommer frostvæske ut med eksosen. Ferdig!

 

Hvis du har sjøvannsfilter så er det enda enklere, bare ta av lokket og la vannslangen ligge og renne oppi der mens motoren går. Og fyll på frostvæskeblanding til slutt i dette tilfellet også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...