Jump to content

Startproblemer BMC 1.6 Diesel


Viggo Sandvik

Recommended Posts

Hei der ute. 

Har søkt opp mye greier etter vi fikk oss båt i fjor og funnet denne siden som et meget nyttig verktøy.

nå har jeg selv rota noe til som jeg trenger hjelp med.

Båten har en BMC 1.6 motor.

Fikk båten ut for noen uker siden og den startet uten problemer , kjørte en liten runde og fyldte diesel, igjen startet uten problem. Dagen etter skulle jeg bytte olje og startet opp uten problem . . Så gikk den en uke, å jeg fikk ikke fyr på den, gløder ca 30 sekunder som alltid, merker at det ikke tenner, alt går rundt som vanlig . Jeg gir det et par forsøk med pauser mellom hver gang.  Så kommer det en rar skarapete lyd i dynamoen , prøver å vri andre vei Og dynamoen oppfører seg normalt, prøver igjen etter en pause også begynner det å ryke i en ledning i tenningslåsen når jeg gløder.Får jo litt panikk og skrur av strømmen med hovedbryter. 

Spør litt rundt og forsøker og konkluderer med å   bytte tenning, i mellomtiden måler vi med multimeter at den gamle tenningen faktisk funker så tester aldring den nye. SÅ oppdager jeg at stoppwire har hele tiden stått i «stopp» posisjon.......

Det jeg lurer på er om jeg har ødelagt noe pga denne klassiske tabben, det ryker fortsatt ved gløding og jeg tør ikke prøve å starte enda, skal bytte noen kabler i morgen da det så ut som den ene er litt pinglete og det er gamle slitne kontakter.

som dere skjønner er jeg ikke veldig kjent mekaniker eller elektriker verden..

 

Link to post
Share on other sites

Gamle slitne, eller irrete,  kontaktpunkter gjør at man får mer motstand. Dette igjen kan gi varmgang. Kan det være det som har skjedd her?

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...