Jump to content

Da var det vår tur til å leke med septiktank


Werlin

Recommended Posts

Så langt ligner denne ferien ikke en ferie for vår del. Vi dro ut første dag med dårlig vær, og etter det har alt vært «stang ut». Plussiden har vært båten selv i det minste har oppført seg sånn noenlunde. 
 

Det var det slutt på nå! Septiktanken er helt potte tett, og tror jaggu luftingen er det også. Tanken bulet ut over og sto stolt som en sperreballong som akkurat har dratt ned en hel skvadron Messerschmits. Så måtte opp på dekk for å åpne dekkstømming, med påfølgende fontene. 
 

Jadda...

 

Når det først var dritt på dekk kunne det bli litt til, så da dro vi på butikken og kjøpte en hel haug med remedier som vi pumpet inn på tanken. 
 

12 timer senere er alt like dødt. Noen som har ideer til hvordan det kan fikses?

Mange ideer på forumet her, men mange ser ut til å være for båter med tank med pumpe. 
 

Planene så langt er:


Få tak i passende redskap for staking og se hva vi får til. 
Sugekopp på utsiden av skroget.

Kjøre fort (så fort vi får til i alle fall) i bølger med kranen oppe for å se om det kan skape sugeeffekt. 
Noe annet/mer guffe vi kan ta på tanken? (Nå er det fire flasker med Jif avløpsåpner og en med noe plumbo biologisk åpner - skeptisk til slike biologiske løsninger, men det er da på)

 

i tillegg, siden jeg mistenker at luftingen er tett tenker, bør vel dekkstømmingen være åpen i tømmingsforsøkene. 
 

noen som har flere ideer eller gode råd? 

 

Tanken er en frifall plasttank, med kuleventil ved skroggjennonføring, lufting i skrog og tømmemulighet på dekk. 

Link to post
Share on other sites

Aiaiai!

Dritkjipt.

 

Kan det være en ide å åpne kuleventil og dekksventil, så blåse eller spyle inn gjennom skroggjennomføring? Eller er det en slags tilbakeslagsventil der?

 

Hadde festlig jobb med septik og tett lufting selv dagen før avreise🙄🤮

 

 

CB2D5578-9F2F-43A6-B00B-D1E501CFA36A.jpeg

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Link to post
Share on other sites

Alt tyder på at du har tett både utløp og lufting ja. Luftingen er kanskje enklest å stake opp.

Dekktømminga fungerer dårlig som lufting siden den går ned til bunnen i tanken.

Ville forsøkt å bade med en stakefjør/rør og prøvd å stake opp tømminga fra utsiden.

Er det kort rett strekk fra tank til skrog kan det gå.

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt det samme. Hos oss var grunnen bruk av Lambi toalettpapier. Som ikke skulle kline seg, men gjorde det allikevel. Hulda har 25 mm lufting på det trangeste, tetter seg ikke. Vi fylte opp med ferskvann og eddiksyre. Dro bort til septikstasjonen og sugde ut. Etter noen fyllinger og utsuginger, fikk vi løsnet forstoppelsen. Vi har gjort en feil til. Når vi er ute og seiler, har dumpekranen stått åpen. Nå er den stengt, slik at tankinnholdet kan drønne ut. Når vi er på sugestasjon, fyller jeg noen liter ferskvann på tanken. Dette gjør at tømmeventil og rør står med ferskvann.

Link to post
Share on other sites

Kanskje bytte hele lufteslangen om den ikke er for vanskelig å komme til...

Har den først begynt å gå tett vil det komme igjen...

Ofte er årsaken at en fyller septiken for full, og får gugge opp, og inn i luftingen...

Jeg hadde en stor jobb for noen år siden her, byttet alle slanger , tank,  pumper osv...

Lufte slangen var full av en ubestemmelig masse....😖

Nå har vi aldri mer en 3/4 tank før vi tømmer...

Skylle tanken med ferskvann når båten ikke skal brukes på en stund er også et godt tips...

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem med falltanken i fjor på båten (fant det ut etter å ha kjøpt båten). Utløpet til slangen i bunnen av tanken hadde tettet seg. Tanken var full over mannlokket, så da var gode råd dyre. Tok en vakuumsuger (slik til å tømme olje med), løsnet lufteslangen oppe på tanken og stakk sugeslangen ned og pumpet innholdet over i vakuumsugeren til innholdet var under mannlokket. Åpnet så mannlokket og sugde resten ut derfra. Når tanken var tom, tok jeg en søppelsekk og stakk armen inni, og en lang plastskje som jeg grafset opp urinstein som lå i bunnen av tanken og tettet utløpet. Var flere centimeters tykt "sandlag" i bunnen av tanken. Spylte deretter tanken via mannlokket. Etter dette har tanken virket bra. Fyller på med litt 35% edikk, litt matolje og sanitærvæske jevnlig i tanken for å forebygge ulumskheter.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Et triks som godt kan fungere, er å stappe en vannslange (din egen!) inn i gjennomføringen under vann. Hold hånden rundt, så vannet ikke slipper så lett ut igjen. Da blir det et ganske stort trykk utenfra, som gjerne kan løsne ting som har kilt seg fast som følge av trykk innenfra. Ps! Vær klar til å svømme vekk fort som f.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 minutt siden:

det eneste som er sikkert er at om man putter papir i do så oppstår det problemer

Njaaa...er ikke helt enig der.

Er nå på 3. Seongen med mitt Dometic Masterflush elektriske toalett, og har ikke hatt forstoppelse enda.

 

Strengt regime på tømming, eddik og ferskvann etter hver tur, og nye slanger gjør sitt.

Har også en regel om at man spyler ned dritten først, deretter kan man komme med papiret.

Bruker rimelig, 3 lags nyfiber toalettpapir fra Kiwi.

 

Nå er jo alle båter forskjellige, og min båt har snaut en meter slange mellom dass og tank. Ikke noe særlig mer mellom tank og sjø heller

Jabsco membranpumpe for tømming, er heller ikke feil.

 

Har to luftinger på 19mm hver, en inn foran og en bak på tanken, innbiller meg at det gir litt gjennomtrekk, og dermed mye oksygen til bakteriefloraen.

Bruker Green viking og det er ingen lukt fra båten når man spyler ned.

 

Tanken tømmes og rengjøres hver høst.

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 5 minutter siden:

Bruker rimelig, 3 lags nyfiber toalettpapir fra Kiwi.

 

 

Går dette like lett i oppløsning bare ved synet av vann slik som papir for portable toaletter?

 

Ellers enig i hyppig tømming, god lufting og påfylling av ferskvann i tank og slanger ved lengre opphold.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg aldri brukt slikt "spesialpapir", så jeg vet ikke, men Dometicen klarer ihvertfall å kverne det opp og vekk.

Det jeg er nøye på er at det er 100% nyfiber ikke noe resikulert papir, det er visst fy-fy.

 

Hadde TMC dass før, og da var det ofte at ting skjedde. (Var så jeg gruet meg hver gang noen skulle på do)

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Jeg har vel hatt TMC-dass i 25 år, og aldri har systemet tettet seg pga. papir. Jeg bruker 100% nyfiber Lambi-papir. At slangene har grodd igjen pga. urinstein , er noe annet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 22 minutter siden:

Njaaa...er ikke helt enig der.

Er nå på 3. Seongen med mitt Dometic Masterflush elektriske toalett, og har ikke hatt forstoppelse enda.

 

Strengt regime på tømming, eddik og ferskvann etter hver tur, og nye slanger gjør sitt.

Har også en regel om at man spyler ned dritten først, deretter kan man komme med papiret.

Bruker rimelig, 3 lags nyfiber toalettpapir fra Kiwi.

 

Nå er jo alle båter forskjellige, og min båt har snaut en meter slange mellom dass og tank. Ikke noe særlig mer mellom tank og sjø heller

Jabsco membranpumpe for tømming, er heller ikke feil.

 

Har to luftinger på 19mm hver, en inn foran og en bak på tanken, innbiller meg at det gir litt gjennomtrekk, og dermed mye oksygen til bakteriefloraen.

Bruker Green viking og det er ingen lukt fra båten når man spyler ned.

 

Tanken tømmes og rengjøres hver høst.

 

Tenkte manuelt toalett som ikke kverner. 

Link to post
Share on other sites

Kjøp deg en slik sugekopp og bruk den fra utsiden,får du tømt da anbefaler jeg og åpne mannlokket og stake fra innsiden og evt grave opp fra saltavleringer  tipper du har mye av det. 

Desverre en ordentlig drittjobb  men tror desverre det ikke er noen vei utenom.  Har også mått tatt den i år selv om jeg vaska tanken med sitronsyre for 2 år siden da var den gullende den. 

 

Meterstokk i tre er fint å stake med, den kan du utvide inne i tanken, plast stokk blir ikke stiv nok. 

Har Bavaria tank selv. 

Link to post
Share on other sites

leopard skrev for 2 timer siden:

Kjøp deg en slik sugekopp og bruk den fra utsiden,får du tømt da anbefaler jeg og åpne mannlokket og stake fra innsiden og evt grave opp fra saltavleringer  tipper du har mye av det. 

Desverre en ordentlig drittjobb  men tror desverre det ikke er noen vei utenom.  Har også mått tatt den i år selv om jeg vaska tanken med sitronsyre for 2 år siden da var den gullende den. 

 

Meterstokk i tre er fint å stake med, den kan du utvide inne i tanken, plast stokk blir ikke stiv nok. 

Har Bavaria tank selv. 

Proppen har satt seg på vei ut, da tror jeg det er lettere å få den tilbake den veien å tror jegden kom med enten å spyl utenfra eller bruke gummibåtpumpe utenfra om gjennomføringen sitter slik tal at man når den fra vannet. Om man får trykket den inn og den løser seg litt opp så kanskje kommer den seg gjennom på andre forsøk. 

Men som sagt, hundeposer er fine greier,😀

 

Link to post
Share on other sites

Nå kjenner ikke jeg systemet ditt, men på mitt var første problem at tanken måtte tømmes før staking.

Det løste seg med denne https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/motorpleie/oljeskiftpumpe/oljeskiftpumpe-2000034861

som pumper septik uten større problemer, og

er lett å rense om den klogger seg til. Satt en billig vannslangebit på utløpet.

 

Link to post
Share on other sites

Nå var det ikke slangene som tettet seg hos oss, og TMC'en gjør en utmerket jobb. Grunnen til at det gikk skeis er nok at det har kommet noe papir med for mye liminnhold oppi tanken. Dette papiret har lagt seg som et flak som tutlet rundt i tanken og la seg over tømmehullet i bunnen av falltanken. Etter at vi fikk kjørt flaket i stykker, har vi ikke hatt problemer senere. TMC'en vår har vært om bord i mellom 15- og 20 år. Pumpekvernen overhalt en gang med repsett fra TMC. Slik sett har vi ikke noe å klage på. Bortsett fra at pumpen bråker som en jetjager. Noe vi kan leve med. For oss er det ikke noen hemmelighet at mennesker må på dass innimellom.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 54 minutter siden:

Proppen har satt seg på vei ut, da tror jeg det er lettere å få den tilbake den veien å tror jegden kom med enten å spyl utenfra eller bruke gummibåtpumpe utenfra om gjennomføringen sitter slik tal at man når den fra vannet. Om man får trykket den inn og den løser seg litt opp så kanskje kommer den seg gjennom på andre forsøk. 

Men som sagt, hundeposer er fine greier,😀

 

Du kan prøve, men tror du bør prøve en sugekopp ala de de har på Clas Ohlson, Snakker desverre av alt for go erfaring 😈

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for alle råd. 
Da ordnet det seg :thumbsup:

 

læring til evt andre som måtte ha samme problem, vi har en Bavaria 42 cruiser fra 2007, og det gjaldt tanken i baugen:

 

Som seg hør og bør for et selskap som masseproduserer båter, mye for utleiemarkedet, så er - så vidt jeg kan forstå -  Bavarias løsning ganske enkel og god. (Men den 90-graderen burde kanskje byttes med to 45. 
 

FF97F021-C290-4E02-82F4-4B2BC290C48E.jpeg.5db572f50d7994f25a56c0247d2c3936.jpeg

Vi fant ut at det var tett helt nedenfra ventilen, og pilte der med en kniv og fikk gravd ut litt og litt. Plutselig kom hele herligheten. Heldigvis har jeg lange nok armer til å ligge i gummien og fortsatt nå gjennomføringen, så jeg slapp å ligge uti og ta i mot alt med dykkermasken. 


Tror det hjalp godt at vi kvelden før klemte inn masse middel for å løsne tette rør. 
 

Nå blir det preventivt vedlikehold for å sørge for at noe lignende ikke skjer igjen. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 21 minutter siden:

Godt!

Jeg er vaksinert mot 90 grader bend. Tror ikke det finnes noen om bord i Hulda.

Du har mange løsninger jeg virkelig skulle ønske var ombord i Havelle. Sikler fortsatt på å få lagd meg den dieselfiltreringsløsningen din - det er ikke mye å skryte av her ombord. 

Link to post
Share on other sites

S/Y Emma skrev for 6 timer siden:

Et triks som godt kan fungere, er å stappe en vannslange (din egen!) inn i gjennomføringen under vann. Hold hånden rundt, så vannet ikke slipper så lett ut igjen. Da blir det et ganske stort trykk utenfra, som gjerne kan løsne ting som har kilt seg fast som følge av trykk innenfra. Ps! Vær klar til å svømme vekk fort som f.

 

Det er mitt triks også når verden går en fullstendig i mot...pleier å funke😷

Link to post
Share on other sites

Havelle skrev 23 minutter siden:

Du har mange løsninger jeg virkelig skulle ønske var ombord i Havelle. Sikler fortsatt på å få lagd meg den dieselfiltreringsløsningen din - det er ikke mye å skryte av her ombord. 

Det går an å få effekt av enklere løsninger. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...