Jump to content

Tømming av septik i norske fjorder


Dreamer

Recommended Posts

Det er vel ikke mange kommuner som slipper urensett kloakk rett i sjøen...om noen i det hele tatt..

At gråvannet fra renseanleggene går ut på 30 meters dyp, er noe helt annet...

Ellers er jeg forøvrig enig i at vår langstrakte kyst nok fint tåler utslippene fra lystbåtflåten noen uker i året...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kartlegging fra 2017 indiker vel at dette skjer, nå kan jo alt ha ordna seg.... https://www.nrk.no/nordland/xl/norske-kommuner-bryter-rensekrav-for-kloakk-1.13471101

 

Et annet eksempel: https://www.vestnytt.no/nyheter/i/Adjnlj/sprengt-kapasitet-paa-kloakken-i-skogsvaag

 

Eller her: https://www.vestnytt.no/nyheter/i/op48oW/her-gaar-kloakken-rett-i-sjoeen

 

Nå er vel Vestnytt bak betalingsmur, men det er tilstrekkelig tilgjengelig til å skjønne tegningen.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette handler om å ha det reinslig og ryddig rundt seg. 

 

Er ikke mange som påstår at det er et globalt problem at folk driter i skauen langs holdeplasser, eller langs Besseggen og andre populære utfartssteder. Jorda går ikke under av utslippene på disse stedene. 

 

Jorda går ikke under av at fritidsbåter tømmer tanken 300 meter ut på vestlandet, eller i gjestehavner, eller i uthavner. 

 

2020, på tide å slutte å tømme septiktanker i sjøen fra fritidsbåter. 

Link to post
Share on other sites

Forskere mente at det ikke var nødvendig at Trondheim kommune skulle bygge renseanlegg for kloakken som slippes ut i Trondheimsfjorden, da fjorden hadde mer en stor nok kapasitet til å bryte ned utslippet fra byen. Dette forteller litt om evnen våre fjorder og kyst til å bryte ned biologisk avfall.   

Kommunen valgte å bygge renseanlegg.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ingen som påstår at Jorda går under av septik utslipp langs kysten. 

Men lokalt er det problematisk med for mye næringstoffer som tilføres vannet fra septik.

Østersjøen for eksempel. Og sikkert fjorder med liten vannutskiftning.

 

Men de store utslippene kommer fra kommunale anlegg og skip, i normalår er cruisetrafikken en mega bidragsyter.

Så hvis en faktisk vil gjøre noe med septik til sjø er det de store bidragsyterene en må begynne med.

 

Hvis symbolpolitikk er viktigst er jo enkelthusholdninger og fritidsbåter gode angrepspunkter.

Det koster ingenting for det offentlige, men det kan se ut som stor handlekraft...

Link to post
Share on other sites

 

 

 

Fritidsbåter kan helt klart tømme i sjøen, ikke noe miljøproblem det. 

 

Campingbiler kan helt klart grave et hull ute i skauen og tømme tanken, dekk over så er det borte. Kan da umulig være et mijøproblem, tenk hvor mye elgen, bjørnen, rådyra, hjorten, reinsdyra driter i skauen.

 

Ikke noe miljøproblem at folk går tre skritt ut i buskene fra rasteplassen og driter der. Det forsvinner fort. 

 

Heller ikke noe miljøproblem at det flyter med skit 5 meter fra stien opp til Besseggen og andre populære destinasjoner. Alt er vekk etter vinteren.

----

Men...

 

Det er ok med toaletter på rasteplasser langs veiene. Det er ok med tømmestasjoner for bobiler. Det er ok at de blir brukt og en skulle ønske at flere bruker de.  

 

Ingen grunn til at båtfolk skal være bakstreberske på dette? Det kan da umulig være et problem for noen om flere velger å tømme båten på land i stedet for i sjøen? 

 

Men jeg leser vel kanskje dette feil, det er vel ingen som er i mot tømmestasjoner for fritidsbåter?

Link to post
Share on other sites

Johannes skrev 10 minutter siden:

Hvis symbolpolitikk er viktigst er jo enkelthusholdninger og fritidsbåter gode angrepspunkter.

Det koster ingenting for det offentlige, men det kan se ut som stor handlekraft...

 

Uansett hva en kaller det, alle er tjent med å ha det reinslig og ryddig ifht utslipp av egne ekskrementer i naturen. 

 

Ikke minst båtfolket, ingen har interesse av å bade i egen drit, eller drite i eget badevann. Jo flere båter som går over på løsninger som innebærer tømming på land jo bedre for båtfolket. 

 

Veldig enkelt dette. Dette har båtfolket interesse av å få på stell. 

Link to post
Share on other sites

arkmarin skrev 18 minutter siden:

Dette forteller litt om evnen våre fjorder og kyst til å bryte ned biologisk avfall.   

Kommunen valgte å bygge renseanlegg.

 

Den gangen hadde Trondheim by omlag 160.000 innbyggere, så ja det sier sitt. Men kommunen hadde vel egentlig ikke noe valg, det var vel lovkrav (EU?) som påla renseanlegg. Uansett, jeg er heldig som får lov til å være med å betale for gildet gjennom kvartalsvis avløpsgebyr.

 

Hper skrev 32 minutter siden:

Dette handler om å ha det reinslig og ryddig rundt seg. 

 

Er ikke mange som påstår at det er et globalt problem at folk driter i skauen langs holdeplasser, eller langs Besseggen og andre populære utfartssteder. Jorda går ikke under av utslippene på disse stedene. 

 

Jorda går ikke under av at fritidsbåter tømmer tanken 300 meter ut på vestlandet, eller i gjestehavner, eller i uthavner. 

 

2020, på tide å slutte å tømme septiktanker i sjøen fra fritidsbåter. 

 

Johannes skrev 8 minutter siden:

Ingen som påstår at Jorda går under av septik utslipp langs kysten. 

Men lokalt er det problematisk med for mye næringstoffer som tilføres vannet fra septik.

Østersjøen for eksempel. Og sikkert fjorder med liten vannutskiftning.

 

Om det lokalt er utfordringer pga lav vannutskiftning eller lignende så må tiltakene settes inn der. Og det er allerede for en stor del gjort gjennom lokale bestemmelser for en avgrenset del av kysten. Men å bruke dette som et argument for et generelt grunnlag er tulleri. Jeg undres på om slik argumentasjon bunner i at folk aldri har vært så langt hjemmefra at de har fått lov til å se hvordan norskekysten faktisk, ser ut. Norskekysten er mer enn det den enkelte kan se fra sin egen hjemmehavn.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg skrev Just now:

Jeg undres på om slik argumentasjon bunner i at folk aldri har vært så langt hjemmefra at de har fått lov til å se hvordan norskekysten faktisk, ser ut. Norskekysten er mer enn det den enkelte kan se fra sin egen hjemmehavn.

 

Ikke noe problem å tømme i fjorden. Men en båt som har en løsning for landtømming vil ikke tømme hverken i fjorden, gjestehavna, eller i uthavna, dvs der folk bader, fisker osv. 

 

Finnes ingen ulemper i det. 

 

Å få flere båter over på landtømming vil gi ringvirkninger som alle er tjent med. Og noen arbeidsplasser ekstra på land i samme slengen. 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Joda vi er så flinke atte.... kjører svær Tesla og er så innmari opptatt av miljø.... Hjemme sorterer vi glassflasker og bruskorker, for

vi er så innmari opptatt av miljø....

I butikken kjøper vi økologisk og er så innmari opptatt av kyllingens velferd, for vi er så innmari opptatt av miljø....

 

på fritida kjøper vi oss svær båt som sluker unna 50 liter diesel i timen nedover fjorden, og annenhver dag så pumper vi ut

100 vis av liter med septik etter at maten er grilla på bål på svaberget, for vi er så innmari opptatt av........oss sjæl

Link to post
Share on other sites

Undres på om jeg noen gang igjen kan ta morgenbad fra båten i en populær uthavn i fellesferien? 

 

Kommer vel an på om jeg fortsetter med båt de neste 10-20 åra. 

------

Klart, en blir neppe sjuk av å bade der andre har tømt tanken i løpet av natta. Men jeg bader ikke der andre tømmer tanken, syns det er en grei "norm" å forholde seg til generelt :-)

Link to post
Share on other sites

Forstår ikke helt denne diskusjonen.

Ingen har funnet noe som tilsier at å tømme septik i sjøen fra fritidsbåter utenfor 300 meter fra land er noe problem.

Likevel sammenlignes det med tømming inne i gjestehavner og kloss ved siden av turstier? Er det for å provosere? 

Er vel ingen som mener det er greit å tømme i gjestehavna eller når du ligger i uthavn sammen med andre og der folk bader?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lippert skrev for 8 timer siden:

Jeg bruker gjerne en tømmestasjon, men her hvor jeg holder til har de to som var i nærheten blitt fjernet. At det kan være et estetisk problem om man ikke tenker seg om hvor en tømmer er en ting, men at det er et biologisk problem tror jeg ikke på. 

 

Basert på hvor du holder til, så gjetter jeg at du sikter til Holmsbu og Holmestrand. Det begynner jo å bli en del år siden tømmestasjonen i Holmsbu ble fjernet. Begrunnelsen man hørte fra havnesjefen var at "ingen bruker den". Dette var før påbudet kom i Sverige, så det var nok mange som ikke hadde for vane å tømme til anlegg, og mange som ikke hadde annen mulighet enn å tømme til sjø.
Tømmestasjonen i Holmestrand ble satt ut av drift for 2-3 år siden, minst. Det var da noen som brukte den, men den ligger veldig dumt til. Det er veldig grunt der, og de fleste seilbåter vil ikke gå dit. Jeg aner ikke om det foreligger noen nye planer for anlegget.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 39 minutter siden:

Forstår ikke helt denne diskusjonen.

Ingen har funnet noe som tilsier at å tømme septik i sjøen fra fritidsbåter utenfor 300 meter fra land er noe problem.

Likevel sammenlignes det med tømming inne i gjestehavner og kloss ved siden av turstier? Er det for å provosere? 

Er vel ingen som mener det er greit å tømme i gjestehavna eller når du ligger i uthavn sammen med andre og der folk bader?

 

 

Ingen som mener det er ok. Men så lenge båter faktisk har muligheten så vet vi, du og alle at det blir gjort. Og jo flere båter jo flere tanker blir tømt i gjestehavna, i uthavna osv. 

 

Klart det henger i sammen. Om fritidsbåter går over til løsninger for landtømming så kan de ikke tømme tanken i gjestehavna, uthavna osv. Så enkelt er det bare. 

----

Om en skal drøfte noe så må en ta utgangspunkt i hva som faktisk er praksis. Å tømme 300 meter fra land på vestlandet er vel knapt noe å drøfte, eller særlig interessant i det hele tatt. 

 

At det tømmes i indre Oslofjord er ikke nødvendigvis uproblematisk. At det tømmes i gjestehavner og uthavner er ekkelt, udelikat. Neppe et miljøproblem, neppe noe en blir sjuk av. 

 

Så... fortsette å si at "ingen mener det er greit å tømme tanken i gjestehavn/uthavn", dvs stikke hue i sanda og fortsette å slippe egen mannskit ut i eget badevann, eller stikke fingeren i jorda og se på de faktiske forholdene og gjøre noe for å utbedre det? 

 

Jeg syns ikke det er ok å vasse i dopapir og skit om jeg tar en pause langs veien og beveger meg tre meter inn i buskaset fra rasteplassen. Syns heller ikke det er ok at en ikke kan bade fra egen båt i uthavner med mange båter, eller i gjestehavna for den saks skyld. 

 

Men må vel akseptere at noen syns det ikke gjør noe. 

Link to post
Share on other sites

Hper skrev 18 minutter siden:

Ingen som mener det er ok. Men så lenge båter faktisk har muligheten så vet vi, du og alle at det blir gjort.

Du sier vi må forholde oss til fakta når vi drøfter dette, men vet du helt sikkert at det faktisk foregår slik du mer enn antyder? Jeg gjør det i alle fall ikke, og jeg har heller ikke sett noe som tyder på det, heller det motsatte.

Link to post
Share on other sites

Det man burde kunne være enige om er at økningen fritidsbåter har vært enorm de siste 20-30 årene, og ved siste måling i 2018 var det 

950 000 fritidsbåter av alle slag i Norge. En økning på 200 000 bare på 6 år. 

Så får man anta da da at de store massene med båter befinner seg der de store massene med mennesker bor, på Østlandet og rundt de store byene. 

Ergo er utslippene fra fritidsbåt, septik og avgasser blitt voldsomt mye større på få år. Så å ha si at sånn gjorde vi det før i tida, så det kan

vi fortsette med blir helt feil.

Som båtfolk bør vi være opptatt av sjøen og at den skal være ren og bærekraftig og gå foran med et godt eksempel.

Vi blir jo de fleste av oss kraftig subsidiert fra staten med diesel, og kanskje bør vi ligge litt lavt, være litt ydmyke og gjøre et generelt 

godt inntrykk før noen på land blir lei og skal straffe oss med avgifter.

 

Så får lokale avløpsverk og andre griserier stå til ansvars for sine greier. Alle monner drar.

Link to post
Share on other sites

Subsidiert diesel...hvor?

Jeg vil ha, eneste dieselen man får tak i her jeg holder til er riktig nok uten veibruksavgift, men kjnne gjerne vært billigere😉

 

Altså, vi båtfolk må være lure og gå foran med ett godt eksempel, det er jeg helt enig i.

 

Men er det å gå 300 meter utfor Svenner fyr og tømme ut 100 liter septik, hvor kanskje 50% er sjøvann,30% er urin og resten dritt og papir ett dårlig eksempel?

 

 

De som tømmer i havner bryter loven, og burde bøtelegges kraftig, det er det ingen tvil om.

 

Jeg følger norsk lov, og tømmer der det er tillatt, og vil ikke bli beskylt for å være ett dårlig eksempel.

 

Hvor mange er forresten klar over tømmeforbudet i nasjonalparker, og er klar over hvor disse områdene er?

Der er det nemlig også forbudt å tømme, uansett hvor langt man er fra land.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Vi har vært mye i båt siden slutten av åttitallet. Stort sett i uthavn, men en god del gjestehavner også, i ytre Oslofjord og koster området. Har aldri opplevd at naboen har pumpet dritt. Er det et problem? 

Diskuterer gjerne, men liker å forholde meg til fakta. 

Greit å ikke like tanken om dritt som pumpes i vannet, men det noe forskning på om det er et problem? 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Men @Hper....hva mener du egentlig?

Du skriver:

Hper skrev for 2 timer siden:

Om fritidsbåter går over til løsninger for landtømming så kan de ikke tømme tanken i gjestehavna, uthavna osv. Så enkelt er det bare.

 

Mener du da at fritidsbåter i HELE Norge skal leveres uten løsninger for tømming til sjø, kun løsning for landtømming?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...