Jump to content

Tynnslitt kalesje - Hva skal en forvente av kalesje levetid etter noen års bruk


Furu

Recommended Posts

Dixie 2100 skrev 35 minutter siden:

For 2 år siden fikk jeg et rift i kalesjen omtrent som hos deg @lurvetass, jeg limte på et lite tøystykke fra et solseil med tekstillim. Vært potte tett.

Men i vinter må kalesjen byttes, den er fra 2009 ifg tidligere eier.

Funderer på å forsøke noe sånt selv. Men lightex er belagt med en slags plastfolie på innsiden. Spørsmålet er hvilket lim som fester på den tynne plastfilmen. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 15 timer siden:

Men lightex er belagt med en slags plastfolie på innsiden. Spørsmålet er hvilket lim som fester på den tynne plastfilmen. 

Sy fast lappen på undersiden lim fast lappen på utsiden påtte tett. og sterkere.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Har hatt Alf Hansen og HH kalesje  de har ihvertfal vart 10-12 år før de må byttes!  sømmer/maljer som har vært svakheten, selve stoffet har jeg aldri hatt problemer med bortsett fra at det blakner og blir flekkete

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 19 timer siden:

Funderer på å forsøke noe sånt selv. Men lightex er belagt med en slags plastfolie på innsiden. Spørsmålet er hvilket lim som fester på den tynne plastfilmen. 

Vindsperretape vil nok garantert sitte fast

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 7 timer siden:

Sy fast lappen på undersiden lim fast lappen på utsiden påtte tett. og sterkere.

Da må jeg få tak i en type stoff som passer. Hvilken limtype brukte du?

 

Jon-Kåre skrev for 3 timer siden:

Vindsperretape vil nok garantert sitte fast

Kanskje et bra tips.

Torsen67 skrev for 5 timer siden:

Men hvilke stoff bruker de forskjellige leverandørene? Noen som spør om dette? Finnes sikkert 20 forskjellige type stoff. Sunbrella+ er en av de og skal være bra. Kan lønne seg å spørre om stofftype så google dette i etterkant.

 

Det blir spørsmålet når vi skal finne ny leverandør og kalesjeduk. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Har en Viksund 340 fra 2007 . Orginal kalesjen fra Flataker industrier er fremdeles i bruk som vinterkalesje. Tett men ser sliten ut. Husker ikke helt, men tror jeg kjøpte ny for Ca 5-6 år siden. Aldri vært behandlet med noe som helst. Spylt av når jeg har vasket båten.  Viktig å spyle, det er mye skit i nedbør og da setter den ikke seg. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...