Jump to content

Tynnslitt kalesje - Hva skal en forvente av kalesje levetid etter noen års bruk


Furu

Recommended Posts

Har en kalesje som er knapt fire år gammel fra en anerkjent Norsk produsent. (En av de største) Den er såpass tynnslitt på toppen at sola skinner igjennom små hull.. Har vært årlig inne til rens og impregnering (tre ganger hos produsenten) og aldri vært stappet inn i enn liten privat vaskemaskin, hadde nesten forventet litt mer på en kalesje som kostet nesten 20 båt lapper da den er spesial sydd til båten, såg aldri noe slikt på gamle kalesjen som sikkert var over ti år gammel..

Er jo vanskelig å komme med noen klage kanskje etter fire år. Noen syns punkter?

 

D8E18053-32F7-4871-A232-FE44A09600F9.jpeg.30a392e5a4b0ac3152a7599905a2854b.jpeg

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Fikk nettopp ny kalesje fra Hansen Protection, og ifølge hjemmesiden skal det ikke være nødvendig med impregnering de første 3-4 årene, kun vask med myk børste og mild såpe.

Deretter årlig impregnering. 
Innser at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men er den behandlingen kalesjen din har fått, anbefalt av leverandøren? Da er det ulike praksis ute og går.

En kalesje burde absolutt holde lengre enn fire år.

Link to post
Share on other sites

Hvor lenge kalesjen varer varierer mye ut fra bruk. Om båten ligger ute hele året og kalesjen utsettes for både snø og is så vil jeg si 4-6 år er hva en kan forvente, dette basert på egne erfaringer med å ha helårsbåt.
Mye vask både i maskin og i havn gir også økt slitasje.

Ut fra bildene så tror jeg kalesjen vil holde i noen år til, jeg så også sollyset gjennom min, men den var vanntett så da er det innenfor.

 

God sommer

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Levetid er avhengig av bruk, men også av materialet i duken. Tiden da alle hadde samme type kalesjeduk og man kunne ha mye like forventninger er over.

Mange gamle kalesjer som har vært tatt godt vare på er tette opp mot 20 år.

Da vi kjøpte ny tynn lett kalesje fra Hansen Protection oppga de levetid til 8-10 år. Dette er belagt nylonduk som ikke kan impregneres. 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Har en 9 år gammel Alf Hansen kalesje jeg bruker i sommersesongen på Viknesen. Den lokale kalesjegureuen som monterte den sa at hvis jeg vil unngå problemer så var det bare å la være med utsrakt vask og imprignering i tide og utide.

Har til nå bare skrubbet bort måkedritt etc med vann og myk børste og kalesjen er like tett som ny ( Ser faktisk ren ut også)

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev for 11 timer siden:

Fikk nettopp ny kalesje fra Hansen Protection, og ifølge hjemmesiden skal det ikke være nødvendig med impregnering de første 3-4 årene, kun vask med myk børste og mild såpe.

Deretter årlig impregnering. 
Innser at jeg ikke svarer på spørsmålet ditt, men er den behandlingen kalesjen din har fått, anbefalt av leverandøren? Da er det ulike praksis ute og går.

En kalesje burde absolutt holde lengre enn fire år.

 

Aner ikkje, men den må inn årlig, etter ett år ute på hel års båt da ser en tydelig att impregnering forsvinner fra duken og blir kliss våt og fuktig på innsida etter ett års tid

 

Eureka skrev for 13 timer siden:

Lekker det inn vann? 

Trur ikkje det enda, men synest å kjenne noen fantom dråper av og til det styrt regner..

 

zooper skrev for 11 timer siden:

Har du vasket den med klor eller liknende?

Har aldri vasket den selv, det tar regnet seg av da båten er i Ålesund

 

SoBo skrev 37 minutter siden:

Unngå mest mulig vask og i allefall forsiktig med rens.  Alt slik sliter hardt på duken. Var det nødvendig å rense kalesjen fra den var ny ??

 

Klart det, men den blir nok ikke grundig vasket hos kalesje maker da den er nokså ren vanligvis

Har også en wire over kalesja så ingen fugler setter seg på den. 

Har ikkje tilgang til den digitale malen som ble laget heller, skulle ej velge en annen kalesje maker

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

At man «ser inn» er vel ikke så unormalt?

 

Har hatt kalesje fra ulike leverandører. En fra en kalesjemaker i Tønsberg var vel 13 år når jeg solgte båten. Lakk bare vann det året keg impregnerte, så det sluttet jeg med og det ble tett igjen. Den kalesjemakeren sa vask ikke forlenget levetiden, kun gjorde den litt penere.

 

Har også hatt ny kalesje fra Helly Hansen. Den skulle ikke impregnes før den lakk - tidligst etter 7-8 år. Aldri vaskes med noe annet enn mildt grønnsåpevann.

 

Ut i fra de kalesjeprodusenter jeg har hatt befatning med høres det ut som trådstarter er i ferd med å ødelegge sin egen kalesje? 

Link to post
Share on other sites

Tips - benytt grønnsåpebad for vask, aldri noe annet. Ødelegger hverken stoff eller sømmer. Benytter selv oppblåstbart basseng jeg plukket opp fra en leketøysbutikk. Et stoffet I seg selv tynnslitt etter så få år er det brukt søppel materialer, eller sterke kjemikalier for vask.

Yamarin 80 DC / Verado V10 400

 

sig.jpg

Link to post
Share on other sites

nordan family 27 skrev for 2 timer siden:

At man «ser inn» er vel ikke så unormalt?

 

Har hatt kalesje fra ulike leverandører. En fra en kalesjemaker i Tønsberg var vel 13 år når jeg solgte båten. Lakk bare vann det året keg impregnerte, så det sluttet jeg med og det ble tett igjen. Den kalesjemakeren sa vask ikke forlenget levetiden, kun gjorde den litt penere.

 

Har også hatt ny kalesje fra Helly Hansen. Den skulle ikke impregnes før den lakk - tidligst etter 7-8 år. Aldri vaskes med noe annet enn mildt grønnsåpevann.

 

Ut i fra de kalesjeprodusenter jeg har hatt befatning med høres det ut som trådstarter er i ferd med å ødelegge sin egen kalesje? 

 

Fukt på innside av kalesja tolereres ikkje, derfor årlig innsending til impregnering, da renses / vaskes kalesjen av de proffe da en kan ikkje velge kun impregnering. Aldri vært snakk om å vaske eller impregnere kalesja sjøl her ombord

7/8 år må ha vært en anna type duk 

Kalesjen er heller ikkje sterkt for mye i toppen, bare akkurat passe. Den er kun slitt i toppen forut merkelig nok

Får vel høre med kalesje produsenten

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor det leveres så dårlige kalesjer fra denne leverandøren? Er det fordi kundene skal ha lettest mulig kalesje? Det er jo sannsynlig at det går ut over holdbarheten. 

Har bare erfaring med svenske leverandører som Røssy og K&A og disse holder jo i minst ti år, oftest lenger. 

Vasker dem aldri og har heller aldri hatt behov for å impregnere på nytt. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men å levere den inn årlig er vel ikke i tråd med anbefalingene? Litt uavhengig av det mener jeg den bør leve i 10 år eller mer. Hvis den skranter raskt og kun har vært hos behandling hos dem som lagde den, så er det vel en reklamasjonssak.

 

Jeg hadde en voldsomt stor kalesje på forrige båt (over flybridge og akterdekk på en Fairline 36 Turbo). Hadde en «vanndam» på midten som ikke rant av, men sank litt ned. Inneholdt flere liter. Det lakk imidlertid ikke vann igjennom - det trakk ut i kalesjen og tørket opp uten å dryppe inne. Stoffet strakk seg, så dammen ble litt større hvert år, og siste årene hadde jeg en stropp mellom stengene for å jevne ut litt. Sydde til slutt inn enn nytt stykke stoff.

 

 Når kalesjen var tørr kunne jeg også se igjennom slik som deg - men når den ble våt var den likevel tett (men den var våt - og kun impregnert 1 år; da lakk den).


Investerte i en gammel Singer symaskin for å kunne fixe på kalesjen selv. Det kan anbefales. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Tar opp denne tråden om levetid på kalesje igjen.

Vi fikk montert ny kalesje fra Hansen Protection i 2018 som jeg skrev i et innlegg her tidligere. Trodde da at selve nylonduken var sterk og at det var belegget på innsiden som var svakheten. Opplyst levetid fra produsent var 8-10 år.

 

I år spjæret duken fremme ved vindskjermen. Fikk veldig god hjelp ved tilpasning så forventet at dette skulle kunne repareres. Men nei. Antatt ikke reparerbart når den var så gammel. Levetiden ble nå oppgitt til 5-8 år. Da har den klart 5 1/2 sesong. På forespørsel om vi kunne få kjøpe en lapp og forsøke reparasjon selv var ikke det mulig siden sømmene måtte sveises med tape for ar det skulle bli tett.

Kalesjen er tatt av på vinteren og vasket forsiktig og lagret inne.

 

på bilder synes glidelåsen i sprekken der duken har spjæret.

 

20230801_115319.jpg.05bb43f1cc8b40b29731e7ec0014846e.jpg

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Hmm... Min båt har en gammel kalesje. Sikkert 15 år gammel. Vi kjøpte båten i 2017, og da var kalesjen allerede veldig gammel og selger trodde den måtte byttes. Lokalt kaleskjefirma mente det ikke var nødvendig. Fikk lokalt firma til å bytte alle vinduer, alle kantbånd og sy opp sømmer på nytt. Den gangen ble den også vasket og impregnert av dem før den ble sydd. Ca 7000,- inkl mva og alt.

Siden da har jeg om høsten tatt kalesjen inn, sørget for at den er helt tørr, og deretter rullet den sammen og hatt den inne. Om våren har jeg lagt den 1-2 dager i kaldt vann (ikke over 30C) og med litt Biotex eller grønnsåpe. (SVAK konsentrasjon. ) Har gått over til Biotex etter anbefaling. Børster aldri, men "knar" den forsiktig i badekaret etter 1-2 dager. Bytter vann 3 ganger. Så spyle ute med lavt trykk og mye vann. 

I år impregnerte jeg (da den lakk litt i fjor), og brukte fremgangsmåten med impregnering på rulle og mette kalesjen. Er helt tett i år. 

Virker veldig sterk i duken fremdeles. 

 

@lurvetass, jeg kan se (tror jeg) hvorfor det er så mye slitasje der. I ditt tilfelle hadde jeg nok fått sydd på en lapp over og under området som er slitt. Jeg har lapp ett eller to steder på min kalesje, og det lekker ikke der. Se om det er en lokal kalesjemaker i ditt område som kan hjelpe deg. Så forstår jeg også at jeg skal styre unna Hansen protection hvis de leverer såpass dårlig resultat...
 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt tresnekka Tora i rundt 14 år. Den hadde gammel kalesje da jeg kjøpte den, og kalesjen er hel og fin enda, bortset fra litt jordslagflekker på innsiden. Den fikk nye sømmer for et par år siden og ble samtidig vasket og impregnert av meg selv. Den bør vare lenge enda.

 

Saowanee fikk sin første kalesje for rundt 8 - 10 år siden fra Søland Salmakerverksted på Gressvik. Den er helt tett og fin enda. Har ikke gjort annet enn å ta den hjem om vinteren. Den skal også vare lenge enda.

 

Ettet å ha lest litt her skjønner jeg at jeg har vært heldig, og at man i det minste må passe på hva slags materiale man får sydd kalesjen av. Selv har jeg liten peiling, men man må tydeligvis orientere seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Vi betalte nesten 30 båtpenger for lightex kalesjen som var lett og fin.

Men at det kun holder 5 sesonger er ikke akseptabelt. Det er rett og slett for dårlig. Vinterprosjekt blir å finne noen som syr kalesje som både ser ok ut og varer lenger. 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...