Jump to content

Ford 2728 tungstart ved når motor har driftstemp


BEI

Recommended Posts

Hei.

Er det noen som har noen ideer på hva som er problemet mitt. Jeg har en nyoverhalt Ford 2728 Mermaid i båten min. Etter litt "barnesykdommer" virker det meste normalt nå. Men sliter med to ting.

Det ene er at den noen ganger "dør" ut på tomgang. Har ca 800 omdr på tomgang slik manualen sier. Men et like stort problem er at når den da stopper, så er den vanskelig å starte igjen. Dvs da er det bare såvidt starter klarer å dra motoren rundt. Når motoren er kald har jeg kraft nok til mange starter(nytt AGM batteri). Men når den akkurat har stoppet virker det som det ikke er power nok. Står den i 5 min så starter den normalt. Motoren har ny honet sylindre og nye ringer, men alt i std dim. Ikke noe overdim på noe. Har også sjekket alt av strømkabler til starter.

Noen som har noen tips til hva som kan være problemet?  

Link to post
Grand Banks jr skrev 57 minutter siden:

Er den tyngre eller lik å tørne manuelt?

 

Det kan gi et pekepinn på om det er mekanisk eller elektrisk kanskje?

Hei. Jeg aner ikke om det er elektrisk eller mekanisk. Har ikke prøvd å tørne den manuelt hverken varm eller kald etter at den ble løftet inn i båten. Men den oppfører seg ganske likt nå når den er varm som den gjorde med en gang jeg løftet den inn og hadde dårlig jording. Da var den slik også når den var kald. Det er løst nå med en 35kvmm jordkabel direkte på starter. Og jeg har jo ikke problemer når den er kald. Ville jo tro problemet hadde vært der hele tiden om det var elekrisk? 

Redigert av BEI (see edit history)
Link to post

Jeg hadde samme problem med en bilmotor (veteranbil) jeg overhalte. Slipt veiv, nye lagre etc. Samme som deg. Fungerte bra, men om jeg kvelte den i et kryss etc måtte den ha 2-3 minutter før den lot seg starte igjen. Gikk seg til litt etter innkjøring da. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev 24 minutter siden:

Jeg hadde samme problem med en bilmotor (veteranbil) jeg overhalte. Slipt veiv, nye lagre etc. Samme som deg. Fungerte bra, men om jeg kvelte den i et kryss etc måtte den ha 2-3 minutter før den lot seg starte igjen. Gikk seg til litt etter innkjøring da. 

Da får jeg prøve å kjøre litt. Motoren har kun gått ca 2-3 timer i båten og en snau time i benk før jeg løften den inn

Link to post
Verado skrev 1 time siden:

Du sier den er nyoverhalt, er kamakslingen undersøkt/byttet ? Tung start kan være tegn på utslitt kam.

 

Kan den gjøre at den drar tungt rundt bare når den er varm? Drar helt normalt rundt nå den er kald. Og starter med en gang da. Men det er farta på starteren når den er varm som er problemet. Står den noen få min så får jeg normal fart på starteren igjen. 

Link to post
Hulda skrev 20 minutter siden:

Tror du burde tatt en titt på starteren Slitte børster kan gi beskrevet symptom.

Men ville ikke det gitt samme problem både på kald og varm motor?

 

Hulda skrev 37 minutter siden:

Det er eksakt det jeg beskriver.

Men jeg har problemet KUN på varm motor. På kald motor er alt helt normalt. Jeg kan fint ta mange starter på kald motor. Tok minst 5-6 starter etter hverandre når jeg justerte gass wire og tomgang. Ingen problem da. Det kommer først når motoren har godt driftstemp

Link to post

Har nettopp overhalt en Ford-starter med eksakt den sykdomshistorikken. Forholdet er symptomatisk, generelt. Du behøver ikke tro på det. Plukk ut motoren først og fragmenter den.

 

Starter ut/inn av bil, samt bytte av børstebro tok meg under tre timer, sist søndag. Starterproblematikk og umulig tilgjengelighet er grunnen til at jeg kjøpte fabrikkny starter til Huldas motor, for 21 år siden. 

Link to post

Du har sikkert rett i dine antagelser Hulda, jeg synes bare det høres litt rart ut. Det er klart at når motoren blir varm, så vil jo også starteren bli litt varmere. Men når børsteholderene blir varme og utvider seg så skulle det vel heller bli mer plass til børstene. En overhaling av en så gammel starter er jo uansett ikke feil, selv om det kanskje egentlig burde vært gjort da motoren ble overhalt. Men det forklarer uansett ikke hvorfor motoren dør ut på tomgang. Da tenker jeg mer i de baner som @Sjeldenutpå nevner.

 

 

Link to post

Nå må vi holde tunga rett i munn. For meg personlig spiller det naturligvis ingen rolle. Men om børstene er slitt, så vil de til slutt ikke komme nærmere commutatoren. Rett og slett fordi fjærene går ikke lenger. Og kobberlissa til børstene tar i børsteholderene. Så kan man tro det eller la være. Det har noe med forståelse av termisk vekst å gjøre. Ikke alle ser det. Til og med en av fysikklektorene på Høgskolen i Vestfold tok jeg med shortsen på knærna. 'Aha', sa mannen 'det har jeg aldri tenkt på. Naturligvis er det slik'.

Jeg har hatt flere slike tilfeller opp gjennom årene. Alle med samme symptom. Sist i forrige uke. Men det kan naturligvis være noe annet. Personlig hadde jeg tatt det letteste først. Og det er sikkert å plukke toppen av motoren :-)

Tok ikke bilde av siste overhalingen i detalj. Ankeret så egentlig ganske fint ut. Men spor i commutatoren og rust på ankeret var det. Etter en runde i bormaskinen med vannslipepapir ble det som nytt:

20200714_134741.jpg.6be832156bfcc99a324b40b3e25be1e7.jpg

 

Det blir heller ikke opplyst hvem som har foretatt overhalingen. Er det et renomert verksted, gjør de ikke slike tabber som knip i lagre, feil ringer osv. 

 

Jeg fikk grunnoverhalt motoren til Hulda på Sarpsborg Motorverksted. Så fikk jeg vann i motore. Leverte den inn. Så fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke ville følge deres rutine for utskifting av deler, ville de ikke røre motoren. Så: Nye råde- og rammelagre, nye pushere, nye akseltetninger, hone sylindre og nye ringer. 20 000 kroner år 2000. 

 

Da får det være nok fra meg, akkurat her.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Hulda skrev for 21 timer siden:

Har nettopp overhalt en Ford-starter med eksakt den sykdomshistorikken. Forholdet er symptomatisk, generelt. Du behøver ikke tro på det. Plukk ut motoren først og fragmenter den.

 

 

Stoppet denne motoren også når den var varm? Dette var jo et av symptomene som ble nevnt og virker å ha sammenheng med den påfølgende tungstarten, slitte børster på startmotor virker for meg som rimelig usannsynlig ut i fra den informasjonen som gis i første innlegg, her virker det mer fornuftig å finne ut om dette har sammenheng med motoroverhaling.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...