BEI Startet 22.Juli.2020 Del på Facebook Startet 22.Juli.2020 Hei. Er det noen som har noen ideer på hva som er problemet mitt. Jeg har en nyoverhalt Ford 2728 Mermaid i båten min. Etter litt "barnesykdommer" virker det meste normalt nå. Men sliter med to ting. Det ene er at den noen ganger "dør" ut på tomgang. Har ca 800 omdr på tomgang slik manualen sier. Men et like stort problem er at når den da stopper, så er den vanskelig å starte igjen. Dvs da er det bare såvidt starter klarer å dra motoren rundt. Når motoren er kald har jeg kraft nok til mange starter(nytt AGM batteri). Men når den akkurat har stoppet virker det som det ikke er power nok. Står den i 5 min så starter den normalt. Motoren har ny honet sylindre og nye ringer, men alt i std dim. Ikke noe overdim på noe. Har også sjekket alt av strømkabler til starter. Noen som har noen tips til hva som kan være problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Er den tyngre eller lik å tørne manuelt? Det kan gi et pekepinn på om det er mekanisk eller elektrisk kanskje? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Au då. Høres ut som den kniper på veivlager eller liknande. Har du lest av oljetrykk ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
BEI Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Hei. Ja jeg har normalt oljetrykk. Og om det hadde vært at den var for "trang" noen sted, så holder det vel ikke med bare noen min avkjøling? Er nye både veiv og rådelager. Også her std dim. Og normalt og fint oljetrykk Sitér dette innlegget Link to post
BEI Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 (redigert) Grand Banks jr skrev 57 minutter siden: Er den tyngre eller lik å tørne manuelt? Det kan gi et pekepinn på om det er mekanisk eller elektrisk kanskje? Hei. Jeg aner ikke om det er elektrisk eller mekanisk. Har ikke prøvd å tørne den manuelt hverken varm eller kald etter at den ble løftet inn i båten. Men den oppfører seg ganske likt nå når den er varm som den gjorde med en gang jeg løftet den inn og hadde dårlig jording. Da var den slik også når den var kald. Det er løst nå med en 35kvmm jordkabel direkte på starter. Og jeg har jo ikke problemer når den er kald. Ville jo tro problemet hadde vært der hele tiden om det var elekrisk? Redigert 22.Juli.2020 av BEI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Jeg hadde samme problem med en bilmotor (veteranbil) jeg overhalte. Slipt veiv, nye lagre etc. Samme som deg. Fungerte bra, men om jeg kvelte den i et kryss etc måtte den ha 2-3 minutter før den lot seg starte igjen. Gikk seg til litt etter innkjøring da. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
BEI Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 index skrev 24 minutter siden: Jeg hadde samme problem med en bilmotor (veteranbil) jeg overhalte. Slipt veiv, nye lagre etc. Samme som deg. Fungerte bra, men om jeg kvelte den i et kryss etc måtte den ha 2-3 minutter før den lot seg starte igjen. Gikk seg til litt etter innkjøring da. Da får jeg prøve å kjøre litt. Motoren har kun gått ca 2-3 timer i båten og en snau time i benk før jeg løften den inn Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Du sier den er nyoverhalt, er kamakslingen undersøkt/byttet ? Tung start kan være tegn på utslitt kam. Sitér dette innlegget Link to post
BEI Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Verado skrev 1 time siden: Du sier den er nyoverhalt, er kamakslingen undersøkt/byttet ? Tung start kan være tegn på utslitt kam. Kan den gjøre at den drar tungt rundt bare når den er varm? Drar helt normalt rundt nå den er kald. Og starter med en gang da. Men det er farta på starteren når den er varm som er problemet. Står den noen få min så får jeg normal fart på starteren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Tror du burde tatt en titt på starteren Slitte børster kan gi beskrevet symptom. Sitér dette innlegget Link to post
BEI Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Hulda skrev Just now: Tror du burde tatt en titt på starteren Slitte børster kan gi beskrevet symptom. Men ville ikke det gitt samme problem både på kald og varm motor? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 BEI skrev 41 minutter siden: Men ville ikke det gitt samme problem både på kald og varm motor? Det er eksakt det jeg beskriver. Sitér dette innlegget Link to post
BEI Svart 22.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Hulda skrev 20 minutter siden: Tror du burde tatt en titt på starteren Slitte børster kan gi beskrevet symptom. Men ville ikke det gitt samme problem både på kald og varm motor? Hulda skrev 37 minutter siden: Det er eksakt det jeg beskriver. Men jeg har problemet KUN på varm motor. På kald motor er alt helt normalt. Jeg kan fint ta mange starter på kald motor. Tok minst 5-6 starter etter hverandre når jeg justerte gass wire og tomgang. Ingen problem da. Det kommer først når motoren har godt driftstemp Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Har nettopp overhalt en Ford-starter med eksakt den sykdomshistorikken. Forholdet er symptomatisk, generelt. Du behøver ikke tro på det. Plukk ut motoren først og fragmenter den. Starter ut/inn av bil, samt bytte av børstebro tok meg under tre timer, sist søndag. Starterproblematikk og umulig tilgjengelighet er grunnen til at jeg kjøpte fabrikkny starter til Huldas motor, for 21 år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Hulda skrev for 7 timer siden: Tror du burde tatt en titt på starteren Slitte børster kan gi beskrevet symptom. Hvordan kan startmotoren vite om motoren er kald eller varm? Dette må du forklare nærmere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 22.Juli.2020 Del på Facebook Svart 22.Juli.2020 Temperaturen gjør at børstebroen utvider seg. Slitte børster får redusert kontakt med commutatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Du har sikkert rett i dine antagelser Hulda, jeg synes bare det høres litt rart ut. Det er klart at når motoren blir varm, så vil jo også starteren bli litt varmere. Men når børsteholderene blir varme og utvider seg så skulle det vel heller bli mer plass til børstene. En overhaling av en så gammel starter er jo uansett ikke feil, selv om det kanskje egentlig burde vært gjort da motoren ble overhalt. Men det forklarer uansett ikke hvorfor motoren dør ut på tomgang. Da tenker jeg mer i de baner som @Sjeldenutpå nevner. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sjore Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Kan det være dysene / høytrykk pumpe? Dysene drypper etter kjøring og gir «høy kompresjon» I en kort periode etter stopp (diesel i sylindrene) og forstøver dårlig ved tomgangs- kjørimg? Sitér dette innlegget Link to post
BEI Svart 23.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 sjore skrev 18 minutter siden: Kan det være dysene / høytrykk pumpe? Dysene drypper etter kjøring og gir «høy kompresjon» I en kort periode etter stopp (diesel i sylindrene) og forstøver dårlig ved tomgangs- kjørimg? Dysene har vært til sjekk hos Minges mens de var ute Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Varm motor bedre kompressjon Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 (redigert) Nå må vi holde tunga rett i munn. For meg personlig spiller det naturligvis ingen rolle. Men om børstene er slitt, så vil de til slutt ikke komme nærmere commutatoren. Rett og slett fordi fjærene går ikke lenger. Og kobberlissa til børstene tar i børsteholderene. Så kan man tro det eller la være. Det har noe med forståelse av termisk vekst å gjøre. Ikke alle ser det. Til og med en av fysikklektorene på Høgskolen i Vestfold tok jeg med shortsen på knærna. 'Aha', sa mannen 'det har jeg aldri tenkt på. Naturligvis er det slik'. Jeg har hatt flere slike tilfeller opp gjennom årene. Alle med samme symptom. Sist i forrige uke. Men det kan naturligvis være noe annet. Personlig hadde jeg tatt det letteste først. Og det er sikkert å plukke toppen av motoren :-) Tok ikke bilde av siste overhalingen i detalj. Ankeret så egentlig ganske fint ut. Men spor i commutatoren og rust på ankeret var det. Etter en runde i bormaskinen med vannslipepapir ble det som nytt: Det blir heller ikke opplyst hvem som har foretatt overhalingen. Er det et renomert verksted, gjør de ikke slike tabber som knip i lagre, feil ringer osv. Jeg fikk grunnoverhalt motoren til Hulda på Sarpsborg Motorverksted. Så fikk jeg vann i motore. Leverte den inn. Så fikk jeg beskjed om at hvis jeg ikke ville følge deres rutine for utskifting av deler, ville de ikke røre motoren. Så: Nye råde- og rammelagre, nye pushere, nye akseltetninger, hone sylindre og nye ringer. 20 000 kroner år 2000. Da får det være nok fra meg, akkurat her. Redigert 23.Juli.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jørgen Hellestø Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Hulda skrev for 21 timer siden: Har nettopp overhalt en Ford-starter med eksakt den sykdomshistorikken. Forholdet er symptomatisk, generelt. Du behøver ikke tro på det. Plukk ut motoren først og fragmenter den. Stoppet denne motoren også når den var varm? Dette var jo et av symptomene som ble nevnt og virker å ha sammenheng med den påfølgende tungstarten, slitte børster på startmotor virker for meg som rimelig usannsynlig ut i fra den informasjonen som gis i første innlegg, her virker det mer fornuftig å finne ut om dette har sammenheng med motoroverhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Juli.2020 Del på Facebook Svart 23.Juli.2020 Nei, selvstarter har ingen kobling til motorstans. Tilfeldig tomgangsstans kan ha et antall årsaker, der uregelmessigheter i dieselsystemet er mest vanlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.