TB86 Startet 26.Juli.2020 Del på Facebook Startet 26.Juli.2020 Har en Yanmar 6LY2M-STE 420 hk for hånden som vurderes kjøpt og satt inn i en Scand Baltic etter at forrige motor havarerte nå i sommer. Noen som har erfaring eller kjennskap til denne motoren? Plusser og minuser? Motoren leveres med KMH 50 A drev. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Det blir hvertfall fullt i motorrommet vil jeg tro. Er ikke det samme grunnstamme på 5,8liter som 6LY3? Vet ikke hvilke gir og utveksling du har å velge mellom, men det kan nok bli en utfordring å få plass til stor nok propell til å utnytte den. Den passer vel bedre i Atlantic kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Unødvendige stor motor til en halvplaner regner med at du allerede har roret på hekken og forlenget Aksel,ellers blir det mye ombygging .290 hk.er stor nok til balticen men lykke til Sitér dette innlegget Link to post
TB86 Svart 26.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Kan være enig at det er stor motor ja. Mindre yanmar motorer er ikke så enkle å få tak i. etter hva jeg kjenner til har 6LY og 6LP tilnærmet samme yttermål noen som vet om dette stemmer? Har dessuten ikke varmtvannstanken i motor-rommet, åpning er på ca. 1750 x 800 mm så mener på å ha plass til denne. Dessuten er 6LY med drevet register. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Er ikke disse motorene lett for å sote om man ikke har høyt turtall? Tenker bare på at det i såfall blir å marsje på høy fart enn det som er trivelig. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Jeg husker en fortalte meg at han hadde ganske stor maskin i en Scand 32. Ulempen hans var tomgang på 5,5 knop. Så det å legge til krevde enten mye sjalting mellom fri og forover, eller god timing på revers... Mulig det kan bli en utfordring dersom du ikke monterer sluregir. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Potain Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Dette er en motor med 100 hk. Mer enn du kan utnytte i denne båten Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Har sett flere annonser på Baltic med 6LY motor opp gjennom åra, så jeg vil tro du får plass. Ingen med så mange hester, forsåvidt. Blir en sprek Baltic da. Kan marsje i 26-27 knop, kanskje? Det er jo toppfarten på mange originalt, og skroget går fint i sjøen sålenge det ikke er for mye bølger (Balticen slår jo litt mer enn Windy osv. osv.), men da blir sikkert tomgangshastigheten høy, som nevnt ovenfor. Eventuelt kan du velge en snillere propell, og marsje i 22-23 knop og slippe å bekymre deg for overbelastning av motoren. Har sett et par 80-talls Balticer med VP D6-370 også. Ser ingen problemer med å ha for mange hestekrefter. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Den er vesentlig større og tyngre en 6lp, og er vel levert med Kmh60/61 Gir. Vil tro 50 giret er for lite også. Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Vekta er ca 170 kg mer enn 290 hk ca 25 cm lengre slik du får klemflensen under bakveggen motoren er også litt høyere .Har prøvet båttypen i 27 knop likte det ikke ,finn heller en egnet motor Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Hva var det du ikke likte i 27 knop??? Balticen går jo helt fint og lener seg innover når du svinger. Det gjør vår 2007 med VP D6-310, og det gjorde vår forrige Baltic fra 1984 med Yanmar 6LP i bortimot 26 knop. Kan ikke sammenlignes med diverse andre halvplanere, som begynner å ri på kjølen. Var det Baltic du prøvde i 27 knop? Jeg vil påstå at flytting av roret er en helt unødvendig operasjon. Særlig hvis du uansett har nok motor. Du får litt mindre propellstøy i båten, men det står ikke i forhold til den omfattende og dyre endringen. Jeg føler også at jeg har fått større svingradius i den nye. Plagsomt når den elektriske styringen til VP bruker lenger tid på å skifte mellom forover og akterover enn Yanmaren gjorde i 84-modellen. Nesten så den ekstra pysevispen bak plutselig ble en nødvendighet. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 De ekstra kreftene i forhold til 6LP passer båten helt perfekt. Synes skroget går veldig fint i 22-23 knop, men ferielastet er dette nesten full guffe og mer belastning på 6LP enn jeg likte. Om den bare veier 150 kg mer enn 6LP, vil den vel være lettere enn D6. Det er ikke toppfarten jeg hadde brydd meg om, men den økte marsjfarten. Om den får plass og servicetilgangen er akseptabel synes jeg det høres ut som en perfekt motor. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 26.Juli.2020 Del på Facebook Svart 26.Juli.2020 Veldig enig i det, men giret er kanskje for svakt, ja. Det bør sjekkes ut. Sitér dette innlegget Link to post
TB86 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 da er motor kjøpt. :-)...har kontrollmålt og skal etter alt og dømme få greit plass i maskinrommet. Motor som som stod i fra før var relativt stor (LxBxH) slik at denne faktisk vil romme noe "mindre" i motorrommet. Vedrørende giret er dette Twindisk MG 5061 A utveksling 1,75 mot tidligere 1,43 i eksisterende. Håper derfor at kjøring på lavt turtall ikke vil by på problemer. I tilfelle må propellen endres. Akselen er allerede i dag trukket relativt lang bak i mottorrommet, foreløpig tror jeg heller ikke dette vil by på problemer. Mener også at ekstra hk i en Baltic er positvt. Siste langtur synes jeg personlig lå mye på for høyt turtall for holde grei marsj på ca. 20 knop. Maksfart lå på ca. 25 knop noe som er helt uproblematisk for en Baltic. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Det blir spennende Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Gratulerer, og masse lykke til ! Blir kanskje den Balticen med mest hk i landet . Hvilken årsmodell Baltic har du? Hvis du ikke har svanehals bakerst i båten, bør du sjekke opp om turboen sitter høyt nok. Jeg fant ut når jeg skulle bytte til Yanmar 6LP (290hk) i vår forrige Baltic fra -84, at det bare ville bli 15 cm fra vannlinjen opp til der vannet kunne renne inn i turboen og videre ned i sylindrene. Der bør du absolutt ha minst 30 cm. (Tenk deg at båten ligger og venter på deg med hekken mot bølgene, og de forplanter seg innover eksosen). Jeg fikk bygget syrefast riser med isolasjon som sikret meg 45 cm for sikkerhets skyld, omtrent som på tredje bilde her. Lite gøy med turbo og ventiler som ruster, og hydrolås i motoren etc. Mulig 6LY serien er litt høyere, så det ordner seg selv. Og hvis du har løftepotte og svanehals bak, er du vel trygg uansett, kanskje. Sitér dette innlegget Link to post
Landcrab Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Spennende motorvalg👍🏼 Håper du dokumenterer denne installasjonen her i forumet! Finner lite når jeg Googler den eksakte motorkoden. Nærmeste jeg finner er 6LY2A-STP, er dette samme som du har kjøpt? https://www.yanmar.com/media/global/com/product/marinepleasure/powerBoatPropulsion/catalog/Yanmar-6LY2A-UTP-STPdatasheet.pdf Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 En 6LY2M er vel bare en 6LY2 som kom ut av fabrikken uten girboks, ut fra det jeg har skjønt av Yanmar sine modellnavn... Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Det hadde også vært interessant å vite hva slags motor du hadde... Sitér dette innlegget Link to post
TB86 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Ja blir spennende. Skal bruke høsten/vinteren på installasjonen, håper på ikke så altfor mange skjær i sjøen. Mange takk arnearmoa. Det er riktig som du sier, 6LY2M-STE er levert uten girboks fra fabrikk. Det er ingen forskjell på -STP og -STE. 6LY2A er en utgave etter et samarbeid med usa som havarerte etter relativt kort tid tilbake i 2001, "A" -en skal visstnok "henge igjen" etter dette. Det er 85- mod baltic. Godt poeng vedrørende vann inn i turbo . Motoren har justerbar potte, tenker da å kompensere ved bend utformet som svanehals, alterntivt finne på noe lurt ved å mekke til en enveis stengeventil. Har målt ut maskinrom og mottatt tegninger fra Yanmar på motor m/gir, de har vært veldig behjelpelige så langt i prosessen . Havarert motor var en Iveco SRM 33 270/330 hk. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Det er ikke tilfeldigvis den Balticen som @Tommy_H. hadde før? Sitér dette innlegget Link to post
TB86 Svart 28.Juli.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 Ikke som jeg kjenner til? Mener på denne har vært på Sørlandet siden den var ny?.. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 28.Juli.2020 Del på Facebook Svart 28.Juli.2020 (redigert) Kanskje ikke så mye relevant for deg, men jeg hadde en tråd ifm. mitt bytte fra Iveco til Yanmar 6LP i forrige Baltic for mer enn ti år siden. Se link under. Der er det noen innlegg fra Tommy_H om hans forrige Baltic, hvor mye er det samme, dvs. Iveco SRM33 skrudd ned fra 330 til 270 hk med utveksling på 1,5:1 i en 85-modell Baltic. Han hadde da (som meg nå) byttet til en nyere Baltic (2006 m/Yanmar 6LPA, mens vi nå har 2007 m/VP D6-310, som vi kjøpte før ferien i 2017). En ting som nevnes i den tråden er at Scand Atlantic med 6LY motor på 340 hk brukte 45 mm aksling. Nå er det ikke motorstyrken som teller egentlig, hvis du aldri utnytter den. Men hvis du f.eks. har litt vel mye utveksling i giret og kanskje kompenserer med en tyngre propell, så kan kanskje 40 mm aksling bli litt lite, iallfall hvis du tester maks dreiemoment... Dette er sikkert en unødvendig bekymring, beklager. Etter at jeg kjøpte den Yanmar-motoren til vår gamle Baltic, gravde jeg meg helt ned i alt jeg kunne finne om motoren på nettet. Startet abonnement på www.boatdiesel.com og pløyde faktisk gjennom hele Yanmar 6LP delen av forumet og aktiverte mailvarsel på alle nye innlegg i 6LP-delen (og 4LH- og 6LY-delene av forumet, men disse leste jeg ikke alltid). Avsluttet vel ikke før et år etter at jeg hadde solgt båten... Lærte mye, trolig veeeldig mye mer enn jeg trengte , særlig av Tony Athens, som var betalt bidragsyter i forumet, og som også har skrevet mange gode artikler der. Disse ligger også på www.sbmar.com under Tony's Tips. Han var forsåvidt "vaktmester" på to 6LY-motorer i brorens båt også, tror jeg. Han er veldig opptatt av viktigheten av å demontere intercooler i ny og ne og for en rens, sammen med resten av sjøvansskretsen. Jeg har akkurat fått sånne ting gjort i Volvon i påska. Redigert 28.Juli.2020 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 27.September.2020 Del på Facebook Svart 27.September.2020 Nå har det gått to måneder. Har det vært noe utvikling i denne saken? Blir jo litt nysgjerrig Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 8.Desember.2020 Del på Facebook Svart 8.Desember.2020 Bump Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.