Jump to content

Yanmar 6LY2M-STE i Scand Baltic - fordeler og ulemper


TB86

Recommended Posts

Kan være enig at det er stor motor ja. Mindre yanmar motorer er ikke så enkle å få tak i. etter hva jeg kjenner til har 6LY og 6LP tilnærmet samme yttermål noen som vet om dette stemmer? Har dessuten ikke varmtvannstanken i motor-rommet, åpning er på ca. 1750 x 800 mm så mener på å ha plass til denne. Dessuten er 6LY med drevet register.

Link to post

Jeg husker en fortalte meg at han hadde ganske stor maskin i en Scand 32. Ulempen hans var tomgang på 5,5 knop. Så det å legge til krevde enten mye sjalting mellom fri og forover, eller god timing på revers...

 

Mulig det kan bli en utfordring dersom du ikke monterer sluregir.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Har sett flere annonser på Baltic med 6LY motor opp gjennom åra, så jeg vil tro du får plass.  Ingen med så mange hester, forsåvidt.

Blir en sprek Baltic da.  Kan marsje i  26-27 knop, kanskje?  Det er jo toppfarten på mange originalt, og skroget går fint i sjøen sålenge det ikke er for mye bølger (Balticen slår jo litt mer enn Windy osv. osv.), men da blir sikkert tomgangshastigheten høy, som nevnt ovenfor.

Eventuelt kan du velge en snillere propell, og marsje i 22-23 knop og slippe å bekymre deg for overbelastning av motoren.  Har sett et par 80-talls Balticer med VP D6-370 også.  Ser ingen problemer med å ha for mange hestekrefter.  

Link to post

Hva var det du ikke likte i 27 knop???  Balticen går jo helt fint og lener seg innover når du svinger.  Det gjør vår 2007 med VP D6-310, og det gjorde vår forrige Baltic fra 1984 med Yanmar 6LP i bortimot 26 knop.   Kan ikke sammenlignes med diverse andre halvplanere, som begynner å ri på kjølen.  Var det Baltic du prøvde i 27 knop?

Jeg vil påstå at flytting av roret er en helt unødvendig operasjon.  Særlig hvis du uansett har nok motor.  Du får litt mindre propellstøy i båten, men det står ikke i forhold til den omfattende og dyre endringen.  Jeg føler også at jeg har fått større svingradius i den nye.  Plagsomt når den elektriske styringen til VP bruker lenger tid på å skifte mellom forover og akterover enn Yanmaren gjorde i 84-modellen.  Nesten så den ekstra pysevispen bak plutselig ble en nødvendighet.

Link to post

De ekstra kreftene i forhold til 6LP passer båten helt perfekt. Synes skroget går veldig fint i 22-23 knop, men ferielastet er dette nesten full guffe og mer belastning på 6LP enn jeg likte. Om den bare veier 150 kg mer enn 6LP, vil den vel være lettere enn D6. Det er ikke toppfarten jeg hadde brydd meg om, men den økte marsjfarten. Om den får plass og servicetilgangen er akseptabel synes jeg det høres ut som en perfekt motor. 

Link to post

da er motor kjøpt. :-)...har kontrollmålt og skal etter alt og dømme få greit plass i maskinrommet. Motor som som stod i fra før var relativt stor (LxBxH) slik at denne faktisk vil romme noe "mindre" i motorrommet. Vedrørende giret er dette Twindisk MG 5061 A utveksling 1,75 mot tidligere 1,43 i eksisterende. Håper derfor at kjøring på lavt turtall ikke vil by på problemer. I tilfelle må propellen endres. Akselen er allerede i dag trukket relativt lang bak i mottorrommet, foreløpig tror jeg heller ikke dette vil by på problemer. Mener også at ekstra hk i en Baltic er positvt. Siste langtur synes jeg personlig lå mye på for høyt turtall for holde grei marsj på ca. 20 knop. Maksfart lå på ca. 25 knop noe som er helt uproblematisk for en Baltic.

Link to post

Gratulerer, og masse lykke til :smiley:!  Blir kanskje den Balticen med mest hk i landet :cool:.
Hvilken årsmodell Baltic har du?  Hvis du ikke har svanehals bakerst i båten, bør du sjekke opp om turboen sitter høyt nok.  Jeg fant ut når jeg skulle bytte til Yanmar 6LP  (290hk) i vår forrige Baltic fra -84, at det bare ville bli 15 cm fra vannlinjen opp til der vannet kunne renne inn i turboen og videre ned i sylindrene.  Der bør du absolutt ha minst 30 cm.  (Tenk deg at båten ligger og venter på deg med hekken mot bølgene, og de forplanter seg innover eksosen). Jeg fikk bygget syrefast riser med isolasjon som sikret meg 45 cm for sikkerhets skyld, omtrent som på tredje bilde her.  Lite gøy med turbo og ventiler som ruster, og hydrolås i motoren etc.  Mulig 6LY serien er litt høyere, så det ordner seg selv.  Og hvis du har løftepotte og svanehals bak, er du vel trygg uansett, kanskje.

Link to post

Ja blir spennende:smiley:. Skal bruke høsten/vinteren på installasjonen, håper på ikke så altfor mange skjær i sjøen:pray:. Mange takk arnearmoa. Det er riktig som du sier, 6LY2M-STE er levert uten girboks fra fabrikk. Det er ingen forskjell på -STP og -STE. 6LY2A er en utgave etter et samarbeid med usa som havarerte etter relativt kort tid tilbake i 2001, "A" -en skal visstnok "henge igjen" etter dette. Det er 85- mod baltic. Godt poeng vedrørende vann inn i turbo :thumbsup:. Motoren har justerbar potte, tenker da å kompensere ved bend utformet som svanehals, alterntivt finne på noe lurt ved å mekke til en enveis stengeventil. Har målt ut maskinrom og mottatt tegninger fra Yanmar på motor m/gir, de har vært veldig behjelpelige så langt i prosessen :thumbsup:. Havarert motor var en Iveco SRM 33 270/330 hk.

Link to post

Kanskje ikke så mye relevant for deg, men jeg hadde en tråd ifm. mitt bytte fra Iveco til Yanmar 6LP i forrige Baltic for mer enn ti år siden.  Se link under.  Der er det noen innlegg fra Tommy_H om hans forrige Baltic, hvor mye er det samme, dvs. Iveco SRM33 skrudd ned fra 330 til 270 hk med utveksling på 1,5:1 i en 85-modell Baltic.  Han hadde da (som meg nå) byttet til en nyere Baltic (2006 m/Yanmar 6LPA, mens vi nå har 2007 m/VP D6-310, som vi kjøpte før ferien i 2017).

 

En ting som nevnes i den tråden er at Scand Atlantic med 6LY motor på 340 hk brukte 45 mm aksling.  Nå er det ikke motorstyrken som teller egentlig, hvis du aldri utnytter den.  Men hvis du f.eks. har litt vel mye utveksling i giret og kanskje kompenserer med en tyngre propell, så kan kanskje 40 mm aksling bli litt lite, iallfall hvis du tester maks dreiemoment...  Dette er sikkert en unødvendig bekymring, beklager.

 

Etter at jeg kjøpte den Yanmar-motoren til vår gamle Baltic, gravde jeg meg helt ned i alt jeg kunne finne om motoren på nettet.  Startet abonnement på www.boatdiesel.com og pløyde faktisk gjennom hele Yanmar 6LP delen av forumet og aktiverte mailvarsel på alle nye innlegg i 6LP-delen (og 4LH- og 6LY-delene av forumet, men disse leste jeg ikke alltid). Avsluttet vel ikke før et år etter at jeg hadde solgt båten... Lærte mye, trolig veeeldig mye mer enn jeg trengte :crazy:, særlig av Tony Athens, som var betalt bidragsyter i forumet, og som også har skrevet mange gode artikler der.  Disse ligger også på www.sbmar.com under Tony's Tips.   Han var forsåvidt "vaktmester" på to 6LY-motorer i brorens båt også, tror jeg.  Han er veldig opptatt av viktigheten av å demontere intercooler i ny og ne og for en rens, sammen med resten av sjøvansskretsen.  Jeg har akkurat fått sånne ting gjort i Volvon i påska.

 

 

 

 

Redigert av arnearmoa (see edit history)
Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...