Jump to content

Mercury 4 takts 6hk går ujevnt og stopper

Turbotobb

Recommended Posts

Hei!

Har overtatt en relativt ny 6hk Mecury 4 takts påhengsmotor som jeg har litt problemer med, og håper noen erfarne glupinger har noen gode råd.

Motoren starter lett, men går så veldig ugjevnt, og stopper til slutt. Tok en titt under dekselet, og ser ut som at den ikke klarer å trekke inn nok drivstoff. Når jeg pumper inn ekstra med håndpumpen går turtallet veldig opp, og jeg ser at filteret fylles, men det vedvarer ikke med mindre jeg pumper ingen. Samtidig ser jeg det da lekker ut fra ventilene på toppen av forgasseren.

Har lurt på om det er noe feil med tanken eller forgasseren, men veldig usikker på hvordan jeg bør gå frem for å finne ut av det/løse det.

Noen gode råd til en mekanisk streber?

mvh

Torbjørn

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var " Problem med en Mercury 4 takts, 6hk påhengsmotor ". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

her høres det ut som 2 ting:  feil i bensintilførsel, samt flottør i forgasser som ikke stenger skikkelig. 

Bensintilførsel kan være flere ting, feks tett tanksil, tett lufting, slange i knip, eller kobling som trekker falsk luft

flottør som henger kan være at noe har satt seg i flottørventilen, eller at det er irret slik at flottøren ikke beveger seg så lett som den skal 

.. og så bør du endre emnetittel til noe mer beskrivende for problemet for å unngå at tråden stenges. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 måned senere...

Har en 3,5 Mercury 4t. Samme symptomene. Ut med forgasseren og "renset" den. Dvs dette var på hytta så det ble vask i bensin i tom isboks. Var ganske mye dritt der. Sjekke at alt beveger seg ledig og fint, blåse ut og pirke der en kan. Løsne og skru fast der en kan. 

Montere tilbake og fylle opp med 4-t alcylatbensin. Litt host og hark første 10-15 minuttene, har gått som en klokke etterpå. 

Kjøpte en del dunker alcylatbensin på salg og satser på å bruke det fremover iom at den motoren brukes ganske lite. 

--------

Edit... kom på at jeg vasket i white spirit som jeg fant i "malerskuret". Uansett, vask forgasseren i bensin, white- spirit, rødsprit, parafin, eller hva du måtte ha for hånden som renser opp i "gammel dritt". 

Redigert av Hper (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...