Jump to content

Elektrisk motor til gummibåt - Fungerer det bra?


Arne2

Recommended Posts

Arne2 skrev On 28.7.2020 at 23.08:

Hører Minn Kota er nevnt et par ganger. Fant noe info her. Men denne ser jo nesten identisk ut som en av de andre som er linket over. Skal tro om det var den som selgs hos Jula ..

Minn Kota er originalen så det er ikke en overraskelse at en som likner dukker opp i Kina butikker. 
Når det gjelder batterier så kan du fint bruker fritids batterier med bly/syre.
Batteriene kommer til å vare i årevis uansett hvis du setter i gang ladingen innen noen timer etter du har tømt det.
Har kjørt mange år med Minn Kota motorer på ett fjellvann i Hemsedal og motorene har det ikke vært noe tull med samt så holder batteriene år etter år.
Mener å huske disse Minn Kota motorene har evighetsgaranti mot brudd i stammen også og kan skrive under på at de ikke ryker ved å smelle inni norsk granitt slik at farten plutselig går i fra 3 knop til bakover sig i båten 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, enslagsgjest said:

 

Takker her var det veldig mye interessant informasjon. 

 

52 minutes ago, magnuje said:

Merk at det er den sterkeste modellen til biltema de tester 👆

 

Ja, men hvis batteriet bare kan levere effekt til en 400W motor, da hjelper det jo lite fra eller til hvor stor motor man har. Hvis man trekker 50% av dette, 200W for å få batteriet til å vare, da vil både en 400W og en 600W motor klare å levere de 200 Wattene.

Link to post
Share on other sites

42 minutes ago, pipe said:

Minn Kota er originalen så det er ikke en overraskelse at en som likner dukker opp i Kina butikker. 
Når det gjelder batterier så kan du fint bruker fritids batterier med bly/syre.
Batteriene kommer til å vare i årevis uansett hvis du setter i gang ladingen innen noen timer etter du har tømt det.

 

Jeg var ute på lagret til Jula og kikket. Det står vel ikke angitt i katalogen. tror jeg, men på de litt dyrere modellene så sto det faktisk "Minn Kota" utenpå eskene.

 

En fordel med blybatteri, hvis man velger ett som er likt med de batteriene man har fra før, så har man også et ekstra startbatteri eller et ekstra forbruksbatteri, hvis man skulle komme "i nød" for strøm.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 51 minutter siden:

Jeg var ute på lagret til Jula og kikket. Det står vel ikke angitt i katalogen. tror jeg, men på de litt dyrere modellene så sto det faktisk "Minn Kota" utenpå eskene.

Jula har også  Minn Kota motorer.
Trodde det var en kina motor som du syntes liknet du mente
https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/bater-og-motorer/motorer/elektrisk-batmotor-010854/
 

 

Link to post
Share on other sites

Er i innspurten på min andre båtferie med el-påhenger på jolla.

 

Jeg kjøpte først den minste grønne motoren på Jula (32lbs/15-16kg skyvekraft) i fjor, men den holdt litt laber kvalitet på festeskruene som ruster mye, syns jeg. Var nøye med å skylle av etter hver tur, men rusten kom raskt og til sesongen i år måtte jeg jobbe en stund med de for at de skulle bli brukbare. Propellmutteren er like dårlig, så med tanke på at Jula reklamerer med at den er for saltvann så er det ikke så lovende. Den kostet 1700kr.

 

Jula selger også noen Minn Kota, men bare ferskvannsmodeller.

 

Til ferien i år kjøpte jeg en litt sterkere (40lbs/20kg) til ca 2000kr på West System. Merket er ukjent, men utseende og bruksanvisning indikerer merket Haswing, som selges flere steder. Den virker bedre rustet(..) til å tåle saltvann, og ikke noe å utsette så langt. Toppfarten på min Plastimar 300 RIB (ca 50 kg tung) ligger mellom tre og fire knop. Batteriet er et 100ah lithium (LiFePO4), som er "hjemmesnekret" med Calb celler og BMS fra ebay. Det veier ca 10 kg og holder i teorien snaut tre timer på full spiker. Det skulle gi en rekkevidde på 9-12 nm under gode forhold, og har vært langt over mitt behov.

 

Batteriet lades av en 30A lader, en liten Victron med lithium program. Lader på landstrøm eller via inverter. Sistnevnte helst når motoren går, da det ellers spiser godt fra forbruksbanken. Lader kanskje hver tredje til fjerde dag, så finner alltids et godt tidspunkt å gjøre det på.

 

Prismessig kan man komme unna med ca 9-10 lapper for en sånn pakke med motor/LFP-batteri/lader. Det blir mange kroner pr hk, så det er godt forståelig at det ikke passer for alle. Batteriet brukes imidlertid til andre ting enn jolla, som f.eks. til å drive kjøleboks på biltur og som "bærbar strømforsyning", fra tid til annen.

 

Den grønne Jula-motoren er nå satt på en liten gummibåt, også den fra Jula. Der drives den av 20Ah lithium batterier (ebay/ali express tvers igjennom), og jeg har to sånne batteripakker, så det ene kan lades mens det andre brukes. Toppfarten på den lille med niåring ombord er lik som rib'en med far ombord :) Ladetiden på disse små-batteriene med 30A laderen er under en time, og det passer bra med ungenes bruksmønster. De små batteriene kommer nok ikke til å vare fullt så lenge med såpass "aggressiv" behandling, men dette er vel så mye et forsøksprosjekt som noe annet.

 

Prøvde for moro skyld begge motorene på rib'en en dag. Kan tenke meg at toppfarten økte med maks en knop, så det ga ikke mye ekstra med tanke på hvor mye mer strøm det trakk.

 

Som nevnt av flere så kjøper man ikke el-påhenger for å komme langt og raskt frem. Jeg har en uplombert 9.9 i garasjen, som får rib'en til å "fly", men har ikke savnet den. Drar heller på Tusenfryd når jeg skal ha det så gøy :) Nei, litt fra spøk til alvor så er behovet mitt bare ut og inn til land på svai, en og annen fisketur i nærhet til båten (kan dorge i timevis på halv gass), eller bare en rolig kveldstur i ny og ne. Når man har seilbåt så venner man seg til at turen blir en del av målet, så fart er underordnet :) Jeg (og ikke minst ryggen min) har satt pris på at motor og batteri er lett håndterbart, og det er fint å slippe støy, eksos og vedlikehold på fossilmotoren. Og så er det jo fint at ungene kan kjøre både sent og tidlig uten tanke på motorstøy.

Link to post
Share on other sites

Da har akkurat kona og jeg kommet tilbake etter å ha vært å dratt en krabbeteine. Det blåser 7 m/s ute og motoren yter 187 watt står det på den.

 

Det gikk fryktelig sakte mot vinden, heldigvis var det motvind til teina. Vi klarte så vidt å gå mot vinden på nest høyest styrke, på 1, 2 og tre ble vi tatt av vinden og gikk bakover. Jeg trengte 2 eller høyere for å hindre at jolla ble vridd sidelengs.

 

Tilbaketuren gikk fort, helt uten motor til og med, bare justerte for å treffe seilbåten, aka the mothership.

 

Vi fikk ingen krabber, bare snegler og noen eremittkreps, men de kastet vi ut.

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, enslagsgjest said:

Noen som vet om det er lett å få tak i brukt torqueedo eller lignende? 

Er vel forhåpentligvis samme pris som Biltema + Litium. 

 

De Torqueedo'ene jeg har sett har alle kostet endel over 20.000 nye, så rundt 8-15x prisen av de billige i butikk. Prisforskjellen på bruktmarkedet er kanskje ikke like ekstrem, men at det er en vesentlig prisforskjell også for en brukt Torqueedo må du regne med. Og i tillegg må du fremdeles ha batterier.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her står det et det drier seg om et integrert litiumbatteri, men prisen var vel ikke akkurat den rette. Det står også noe mystisk om at 1.1 Kw blir til 3 hester. Det høres jo ikke helt riktig ut. Vekten er jo større enn tilsvarende bensinmotor, men elektrisk blir det jo.

 

https://seatronic.no/torqeedo-travel-1003-cs-elektrisk-pahengsmotor

 

 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, StorStas said:

Der drives den av 20Ah lithium batterier (ebay/ali express tvers igjennom), og jeg har to sånne batteripakker, så det ene kan lades mens det andre brukes.

 

Det spørs om ikke det er en god ide, hvis man bare skal 100-200 meter til land. Mulig at 40 Ah kunne passe ennå bedre, hvis man skal ha litt i reserve. 

Link to post
Share on other sites

Just now, Odyssevs said:

Det står kan sammenlignes med. Antar det er momentkurven de leker med her, de kan sette på en større propell alternativt annen stigning fordi du har max moment fra start på elmotor.

 

Jeg snakket akkurat med noen som satte på en 15 Kw elektromotor til erstatning for en 30 Hk dielselmotor, og vedkommende opplyste også at dette skulle bli noenlunde det samme. Synes stadig vekk det høres litt rart ut. 

Link to post
Share on other sites

Hk (kw) er en funksjon av moment og turtall. Så om moment for el er høyere enn for diesel på lave turtall så vil el gi høyere Hk på dette turtallet. 

 

Propeller må velges for å fungere noenlunde i hele turtallsområdet. Det betyr at for en diesel vil den ikke være ideell i lave turtall. En elmotor kan få bedre propell her. I tillegg har som sagt el høyere moment ved lave turtall. Og så kommer effekten av høye turtall på propellen i  vannet, du får mindre ut av hver Hk i  skyvkraft i vannet når det virkelig snurrer rundt.

Link to post
Share on other sites

1 minute ago, Odyssevs said:

Propeller må velges for å fungere noenlunde i hele turtallsområdet. Det betyr at for en diesel vil den ikke være ideell i lave turtall. En elmotor kan få bedre propell her. I tillegg har som sagt el høyere moment ved lave turtall. Og så kommer effekten av høye turtall på propellen i  vannet, du får mindre ut av hver Hk i  skyvkraft i vannet når det virkelig snurrer rundt.

 

OK, der ligger det vel kanskje et lite poeng. Man kan bruke en forholdsvis større propell og oppnå en forholdsvis strørre skyvkraft ved et lavere turtall, slik at man har en forholdsvis bedre virkningsgrad .. Men det er jo derfor man har reduksjonsgear på en del dieselmotorer. Så .. tja.

Link to post
Share on other sites

 

Arne2 skrev for 1 time siden:

Jeg snakket akkurat med noen som satte på en 15 Kw elektromotor til erstatning for en 30 Hk dielselmotor, og vedkommende opplyste også at dette skulle bli noenlunde det samme. Synes stadig vekk det høres litt rart ut. 

15kw = 20 hk (ca.). Det kan jo være at det gir samme marsjfart som den gamle dieselen.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 57 minutter siden:

 

OK, der ligger det vel kanskje et lite poeng. Man kan bruke en forholdsvis større propell og oppnå en forholdsvis strørre skyvkraft ved et lavere turtall, slik at man har en forholdsvis bedre virkningsgrad .. Men det er jo derfor man har reduksjonsgear på en del dieselmotorer. Så .. tja.

Reduksjonsgiret endrer ikke fasongen på momentkurven, bare turtallsområdet for propellen. Så el vil fortsatt ha en fordel ved lavere turtall på propell.

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, Odyssevs said:

Reduksjonsgiret endrer ikke fasongen på momentkurven, bare turtallsområdet for propellen. Så el vil fortsatt ha en fordel ved lavere turtall på propell.

 

Når jeg var og kikket på "Oceanvolt 15 KW elektrisk seilbåtdrive" så fikk jeg forklart og demonstrert at den hadde variabel og styrt bladvinkel for propellen. Da tenkte jeg jo av gammel vane "aha, reversering og kantstilling", men ved litt diskusjon, så forstår jeg jo nå at det sannsynligvis dreier seg om variabel bladvinkel for å optimalisere virkningsgraden ved alle aktuelle turtall. Dette drivet kan også brukes som generator, slik at man kan lade batteriene ved seiling, pluss at man har buligheten til å "nøytralstille" bladene i stedet for å felle dem inn.

 

https://oceanvolt.com/oceanvolt-blog/introducing-oceanvolt-servoprop-variable-pitch-saildrive/

 

Kanskje litt off-topic, det skal vel godt gjøres å plassere et slikt drev på en gummijolle, men umulig er det kanskje ikke. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev 19 minutter siden:

 

Når jeg var og kikket på "Oceanvolt 15 KW elektrisk seilbåtdrive" så fikk jeg forklart og demonstrert at den hadde variabel og styrt bladvinkel for propellen. Da tenkte jeg jo av gammel vane "aha, reversering og kantstilling", men ved litt diskusjon, så forstår jeg jo nå at det sannsynligvis dreier seg om variabel bladvinkel for å optimalisere virkningsgraden ved alle aktuelle turtall. Dette drivet kan også brukes som generator, slik at man kan lade batteriene ved seiling, pluss at man har buligheten til å "nøytralstille" bladene i stedet for å felle dem inn.

 

https://oceanvolt.com/oceanvolt-blog/introducing-oceanvolt-servoprop-variable-pitch-saildrive/

 

Kanskje litt off-topic, det skal vel godt gjøres å plassere et slikt drev på en gummijolle, men umulig er det kanskje ikke. 

Interessant tanke. Alternativet er jo litt mer total vekt og batterikostnad. Men om salgsvolum kunne få litt TV effekt ville det kanskje bli lønnsomt og verd bryet for kjøpet og selger. Elektronikken veier ingenting og koster lite så da blir det pris og pålitelighet for mekatronikken som avgjør.

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 4 timer siden:

 

Det spørs om ikke det er en god ide, hvis man bare skal 100-200 meter til land. Mulig at 40 Ah kunne passe ennå bedre, hvis man skal ha litt i reserve. 

Man må passe på å ha nok strøm ja, også til tilbaketuren 😊. Den lille grønne fra Jula bruker ca. 32A på full gass, så rekkevidden med et 20ah lithium batteri blir over 3 km på den minste jolla i godvær og null motstrøm.

Så bør man legge inn gode marginer, men til syvende og sist spørs det hva behovet er.

 

Men for å snu litt på flisa, jo mindre behovet er, jo mer fordelaktig virker elmotoren å være. Hvis behovet virkelig bare er noen hundre meters rolig transport  i ny og ne så kan den til og med være et økonomisk konkurransedyktig alternativ til fossilmotoren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...