Jump to content

Elektrisk motor til gummibåt - Fungerer det bra?


Arne2

Recommended Posts

3 hours ago, enslagsgjest said:

Hvis du ønsker å kikke nærmere på Oceanvolt, kan du se noen av videoene til Sailing Uma. De byttet nettopp ut sin Electro Beke med Oceanvolt.

 

Sto faktisk å kikket på mens de installerte en slik Ocenavolt her i Kristiansand nå for ganske kort tid siden. Det var den båten som jeg har linket opp her, og jeg håper de er glad for litt reklame, for jeg hadde inntrykk av at det var noe av det som båten skulle brukes til. Her ble det ikke brukt en foldepropell, men der i mot en propell med variabel og elektronisk styrt pitch, og med mulighet for lading av batteriet, akkurat som på bildet.

 

https://www.etechmiljo.no/no/el-motor-i-bat.html
 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var såpass i tvil om innkjøp av elektrisk motor at det faktisk ble utsatt. Tror ellers at problemstillingen rundt batteri nesten er det viktigste. I den forbindelse så kom jeg over denne artikkelen som sansynligvis beskriver en brukbar løsning med Litiumbatteri. Pris står opplyst til 7.900 for litiumbatteriet. Leverandør ser ut til å være Gylling Teknikk AS og artikkelnummer 891200

 

https://www.tek.no/test/i/lA7xmM/vi-tester-pioners-elektriske-bat

 

https://www.gylling.no/

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk kjørt den nest minste Minkota motoren på en noen å tyve fot DC.
Dog var det inne i havn(valløy) og vindstille men når man først fikk sig i båten gikk det overraskende fort. 
Som motvekt har jeg også stått tilnærmet stille på full gass med den samme motoren montert på jolle noen ganger når det er blåst opp 
 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Popeye70 skrev On 2020-8-2 at 12.23:

De Torqueedo'ene jeg har sett har alle kostet endel over 20.000 nye

Har gått meg hus forbi at torqeedo lanserte en billigere modell i år. Nå er ordentlig elektrisk framdrift "litt" nærmere massene:

https://www.westsystem.no/p/13253/torqeedo-travel-603

https://www.torqeedo.com/en/products/outboards/travel/travel-603-s/1153-00.html

 

 

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

TLDR-sammendrag: jeg synes det er helt bortkastet å ha noe som helst slags motor som ikke gir vesenlig bedre fart/krefter enn hva man får når man ror, og jeg synes også nytteverdien i en motor på jolla er begrenset så lenge man ikke får den opp i plan.  Jeg har dermed et lite prosjekt på gang for å vurdere mulighet, kostnad, vekt og rekkevidde på et elektrisk opplegg som tillater meg å gå i plan.

 

----

 

For min del er det helt uaktuelt å bruke tid, penger, plass og vekt på elektrisk motor + batteri dersom det ikke gir vesentlig bedre effekt enn å ro - og det er da også antageligvis en god del mer miljøvennlig å ro enn å bruke elektrisk motor.  Barna har også godt av å lære seg å ro.

 

Jeg har jo også seilbåt og gummijolle, behovet er jo først og fremst noen hundre meter, toppen en kilometer, for å komme seg til/fra land når man ligger for anker.  Jeg hadde en gammel totakter på 4 hk elns, men den skar seg på forsommeren.  Så lenge man ikke kommer seg opp i plan er det jo uansett begrenset hvor mye fart man får.  Jeg er på sett og vis glad for at jeg er kvitt greia, den tok plass, luktet, og veide jo også en del, nå er det mye lettere å dra jolla opp på land, henge den opp på hekken, og den graver seg ikke så voldsomt ned i sjøen under slep.  På den andre siden var den utvilsomt til nytte når det blåste så mye at det var vanskelig å komme seg i rett retning med bare årer.

 

Inntil den ble stjålet hadde jeg en liten RIB med 15 hk motor (med påskrift 9.9).  Den gikk opp i plan, da ble det noe helt annet med farta, og det utvidet bruksområdet veldig - fra å bare være et hjelpemiddel for å transportere folk og bagasje mellom båten og nærmeste land ble det til et selvstendig (og raskere) fremkomstmiddel.  Enkle ting som å kjøpe melk eller plukke opp gjester - ligger man for anker i en øde uthavn, eller dersom man er på vei for seil og ikke har planer om å besøke noen gjestehavn kan det være et større prosjekt. Med en planende jolle er det bare å sende en person avgårde med jolla.  Vintersesongen etter at jeg hadde kjøpt jolla tok jeg mange selvstendige turer i Oslofjorden med jolla.  Jeg tok meg avbrekk med jolla for å rekke over avtaler, kontorjobb og ymse mens jolla fortsatt lå godt fortøyd i gjestehavn eller på svai på et idyllisk sted.

 

Selv Li-Ion-batterier har vesentlig mindre energi/vekt enn en full bensinkanne - og bensinkanna måtte fylles regelmessig da jeg hadde en planende jolle, men selv jeg benyttet den til mye lengre turer enn hva jeg tar med jolle som ikke planer, var det jo aldri slik at jeg brukte mer enn en brøkdel av tanken på hver tur.  Det er også noe enklere å finne en strømkontakt enn å finne en bensinstasjon (selv om få gjestehavner tilbyr strøm uten at man må betale full gjestehavnsavgift).  Jeg tror absolutt det skal være mulig, men kostnaden antar jeg foreløbig for høy for meg.

 

Hvis noen har erfaringer eller beregninger på hva det vil koste med en planende liten gummijolle/rib med elmotor og li-ion-batteri, så er jeg veldig interessert i å vite detaljer.

Link to post
Share on other sites

 

 

Vi kjøpte en Haswing elektrisk påhenget i år for å ha til vår Highfield UL290. Vi planlegger å kjøpe en kliss ny Tohatsu 9,8 2-takt når vi kommer til Karibien vinteren 2023 så vi bruker kun denne inntil videre og det går helt fint det.

Det går jo ikke i 20knop men det er til å leve med til inn/ut fra ankerplasser og vi har kjørt greit mot vinden med 8 ombord i jolla. 
 

 

Superlett å lade, bare å ta batteriet med inn i båten og lade på 230 så kan vi kjøre et par timer. Det går ikke fort men det tusler vel sånn rundt 4knop https://www.marineshop.no/1852m/138439/1852m-elektrisk-båtmotor-3-0--1852-kort-stamme--inkl-lithium-batteri kjøpte her

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Vurderer kjøp av ny Highfield 310 og en Travel 603S elektrisk motor. Det blir kanskje ikke den beste investeringen, men ser for meg å ha ukomplisert jolle med null behov for vedlikehold og påkostninger de neste 10 åra. Er det noen som vet hvilken fart man vil få på maks med et slikt oppsett? Leser meg til i hvertfall 4,0 knop og ca en times bruk i den farten, men hadde vært interessant å hørt fra noen som har lignende oppsett. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...