Jump to content

Hjelper du andre å fortøye?


bjoris

  

294 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Er i skikkelig "Poll humør" og kom på dette spørsmålet i diskusjonen av den andre pollen om hvor lenge en er i uthavn. Vi har sikkert diskutert dette mange ganger her før, men det kan jo være til ettertanke. Uansett tror jeg nok de meste hjelpsomme båtfolkene er medlemmer her så resultatet blir nok bra, men kanskje ikke helt representativt...

 

Vi er en familie på 3 og fikk oppleve i sommer at det langt fra er en selvfølge at folk hjelper til når vi legger til. Klassisk for oss i sommer var at fruen står på baugen, far bak ved spakene og 2 åringen suser rundt over alt og mor holder mer øye med 2 åringen enn å passe på å hoppe på rett tidspunkt (forøvrig helt riktig prioritering), men i slike situasjoner hadde litt hjelp vært supert...

 

Det vi også har mye erfaring med er at de folka vi hadde håpt at kunne hjelpe litt til, men som ikke gjøre det faktisk er veldig hyggelige og sosiale så jeg tror ofte folk ikke tenker på å hjelpe til eller syns de blander seg inn i andres ting... Eller så syns de at vi ser ut til å greie oss, og vi gjøre jo som oftest det...

 

Jeg og fruen konkluderte i sommer med at vi må bli flinkere til å be om hjelp, vi ser sikkert ut til at vi ønsker å klare oss selv...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg mener det er bedre å spørre om di trenger ei hjelpende hånd, enn å bare stå der med henda i lommen å glo. :wink:

Vi har fått hjelp selv, mangen ganger har det vært utrolig hjelpsomt, har også vært borti noen som synes det er mer spennende å bare stå å se på når en kommer inn til kai, enn å gi en hjelpende hånd :sad:

Mitt råd er å alltid tilby :flag:

Link to post
Share on other sites

Synes det er vanlig folkeskikk å spørre om folk trenger/vil ha hjelp.

Som oftest ser man jo når det kan være vanskelig for folk å legge til og om noen har problemmer.

Skaper også en god stemmning i havna.

Helt enig med det som Beneteau sier i sitt innlegg. Tilby folk hjelp. :flag:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

En ser om folk har behov for hjelp, og har de det er det en selvfølgelighet å strekke ut en hand.

Jeg går ofte folk i møte før jeg ser om det er behov for hjelp, tenker da spesielt i uthavn der det skal vurderes om det er dypt nok samt at det jo alltid er en som må hoppe. En sjelden gang føler jeg at folk syns det blir for påtrengende så det er jo noe der også... Noen liker jo å klare seg selv...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hjelpsomhet er båtfolkets varemerke. Alltid hyggelig å hjelpe til....og det er også soisalt. Ofte blir dette åpningen for en hyggelig samtale med utveksling av erfaringer m.m. (blåste det utpå i dag....hvor kom du fra...var det mye bølger...fin båt du har etc etc). Setter også selv pris på å få hjelp. Dette kan være av større betydning enn det hjelperen kanskje forstår.

Link to post
Share on other sites

Selvsagt skal man hjelpe til! :yesnod:

 

Det skulle jo bare mangle. En hånd i land til å ta imot er jo gull verd.

 

Årets beste opplevelse i så måte hadde vi i Helgøysund (bilde finnes her) hvor vi ble loset inn til en trang men helt super plass å legge til. Vi hadde selvsagt (?) mestret tilleggingen uten hjelp :rolleyes: men den gode hjelper i land var god å ha om ikke for annet så for hjerterytmen sin del.

 

Ellers har vi jo havnevertene i Husnes Gjestehavn som alltid er klar med anvisning av plass og imottakelse av fartøiets diverse tauverk.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Klassisk for oss i sommer var at fruen står på baugen, far bak ved spakene og 2 åringen suser rundt over alt og mor holder mer øye med 2 åringen enn å passe på å hoppe på rett tidspunkt (forøvrig helt riktig prioritering

Bare en liten digresjon, med oss er det fruen som legger til og jeg som hopper, dette synest vi fungerer best, barna (tre stk) har blitt opplært til å holde på med ting under dekk når vi skal legge til.....

Link to post
Share on other sites

Møter gjerne opp og tar tampen når en båt siger mot brygga.

Hjelpen er tosidig etter min oppfatning. Skuta som siger mot brygga for hjelp fra brygga. Jeg som hjelper får ofte et mer personlig møte med de nyankomne. Når båten er vel fortøyd blir det gjerne en uhøytidlig båtprat på brygga.

 

Og kanskje en liten ankerdram som takk for hjelpen?! :cheers::lol:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det er for meg en selvsagt ting å hjelpe til. Selv setter jeg veldig pris på at folk hjelper meg, og som flere nevner her så er jo dette ofte starten på noe sosialt. Har forøvrig bare positive erfaringer angående folks velvillighet. :sailing:

Redigert av Fram25 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

ja -selvfølgelig hjelper vi til. og vi setter selv stor pris på å bli tatt hyggelig i mot når vi fortøyer. er ikke det en del av god skikk? kanskje noe av det som skiller "båtfolk" fra "folk i båt" (med fare for å irritere noen)

Kan bekrefte at du er god på det! Vi satte stor pris på å bli vinket inn på ledig plass i Sandspollen, og vi fikk god hjelp med tampen! Hyggelig prat også. :flag:

 

Det bør også være en selvfølge - synes selv at vi opplever mange hyggelige båtfolk som er veldig hjelpsomme. Vi prøver også å bistå på samme måte selv når vi er på land.

 

Aner imidlertid at hjelpsometen til båtfoket på land avhenger litt av båten som kommer, har en følelse av at det går en grense rundt 40 fot hvor folk går over fra å være hjelpsomme til å bli betraktende.... Særlig i fht båter av engelsk opphav med merker som begynner på P og F..... Har inntrykk av at enkelte har et ønske om å se eiere av slike båter slite... :rolleyes:

 

men jeg tar kanskje feil... :wink:

Link to post
Share on other sites

Det er klart man hjelper til! Husker Strømstad i sommer, hjalp noen som hadde en 60 fots glinsende plastbalje, de ble regelrett overraska over at noen vil hjelpe, hehe...

 

Noen FÅ ganger derimot, så har jeg vinka bort hjelp dersom jeg legger til på en spesielle måte eller vil føle meg frem på strøm eller vind feks. Eller fergeligge feks. Noen blir jo litt snurt, og det kan jeg jo forstå...

 

Synes det kan være litt vanskelig iblant dersom det er tunge båter med sig i, man vil jo ikke gjøre noe feil og føre til mer problemer for båten eller seg selv...

 

Men som hovedregel, klart man hjelper til eller i alle fall står disponibel når man allikevel er rett i nærheten!

Link to post
Share on other sites

Tilbyr altid hjelp så fremt jeg ikke er forhindret (f.eks pga legging av lettmatros eller at jeg er opptatt på lillerommet). Jeg spretter opp selv om vi er midt i middagen, ofte til Briggfruens store fortvilelse.

 

Dette er en flott måte å komme i dialog med andre båtfolk, og forhåpentlig vis kan det bidra til at også vi får hjelp neste gang vi skal legge til. For det trenger vi som oftest.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

har en følelse av at det går en grense rundt 40 fot hvor folk går over fra å være hjelpsomme til å bli betraktende.... Særlig i fht båter av engelsk opphav med merker som begynner på P og F..... Har inntrykk av at enkelte har et ønske om å se eiere av slike båter slite...

 

Misunnelse. min gode mann, misunnelse, det er den norske folkesygdommen og den er like så utbredt blant båtfolket som overalt ellers, dessverre. :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Mulig at jeg nå oppfattes som blærete, men å fortøye må da folk klare selv!

Dersom noen skal legge seg longside med meg skal jeg selvsagt hjelpe de, ellers bør folk klare seg selv.

 

Det fineste jeg ser er folk som ber passasjerene sitte helt i ro, og håndterer alt helt alene når de skal fortøye..

Vi snakker jo om at de fleste her inne har båt på 3tonn++, noe sånt blåser ikke vekk på et sekund eller 10, man har som regel god tid til å fortøye, får man fortøyd med ei trosse foran og ei bak er mye gjort, så kan man ta tiden til hjelp for å anlegge en god fortøyning.

Link to post
Share on other sites

Vi snakker jo om at de fleste her inne har båt på 3tonn++, noe sånt blåser ikke vekk på et sekund eller 10, man har som regel god tid til å fortøye,

 

Kansje du skulle prøvd en slik med flybrigde og hekkaggr? Snur seg rundt på null og niks. Kjekt med hjelp, og kjekt å hjelpe.

 

Båten jeg har nå, ligger mye roligere, har mye mer tid nå, men ønsker fremdeles hjelp. Men, kansje jeg ikke får så mye hjelp lengre, siden båten er blitt større, og folk regner med jeg er en hoven blei?

Link to post
Share on other sites

Ja, prøver ofte å gi en hjelpende hånd..

Det er tydeligvis uvanlig for har blitt møtt med endel forundrede uttrykk, men de vil ofte ha hjelp likevel.

 

Noen sier nei, men har aldri hatt noen dårlige erfaringer med dette :yesnod:

 

Hvis alle blir flinkere til å hjelpe er det snart skikk og bruk...

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Kansje du skulle prøvd en slik med flybrigde og hekkaggr? Snur seg rundt på null og niks. Kjekt med hjelp, og kjekt å hjelpe.

 

Båten jeg har nå, ligger mye roligere, har mye mer tid nå, men ønsker fremdeles hjelp. Men, kansje jeg ikke får så mye hjelp lengre, siden båten er blitt større, og folk regner med jeg er en hoven blei?

En sånn med flybridge, hekkaggregat, OG invalidepropell? Lettere kan det vel ikke bli! (med unntak av flybridgen da)

Du kan jo bare legge over full sving på aggregat(ene?), og sette på invalidepropellen, mens du tusler rolig avgårde for å fortøye.. Ihvertfall hvis du skal inn til ei brygge og fortøye longside, er det bås er det jo uansett så enkelt det kan bli uansett båttype.

Link to post
Share on other sites

En sånn med flybridge, hekkaggregat, OG invalidepropell? Lettere kan det vel ikke bli! (med unntak av flybridgen da)

Ååå hvor dyktige vi er!!!!!! Jeg la til med en sånn en i stiv kuling på Bolærne i helga. Det gikk greit uten hjelp fra land, men med drilla mannskap. Bare ett lite apropos: Jeg har ca 25års erfaring med tilsvarende din seilbåt og ville i sammme situasjon ikke hatt noe problemer med å legge til alene med den!!!! Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...