Jump to content

Hjelper du andre å fortøye?


bjoris

  

294 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

En sånn med flybridge, hekkaggregat, OG invalidepropell? Lettere kan det vel ikke bli! (med unntak av flybridgen da)

Du kan jo bare legge over full sving på aggregat(ene?), og sette på invalidepropellen, mens du tusler rolig avgårde for å fortøye.. Ihvertfall hvis du skal inn til ei brygge og fortøye longside, er det bås er det jo uansett så enkelt det kan bli uansett båttype.

Joda, skulle ønske det var så lett hver gang, men det er mulig jeg ikke har erfaring nok. Uansett synes jeg det er koselig å bli møtt med en hjelpende hånd!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

Setter stor pris på en hjelpende hånd de gangene det roter seg til litt, og stiller naturligvis også opp og hjelper når noen ser ut til å trenge det. Men om de ser ut til å ha alt under kontroll så holder jeg meg i alle fall i nærheten i tilfelle de skulle trenge en hånd.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hjelper du andre å fortøye?

Ikke akkurat å fortøye, men tar gjerne imot en tamp eller fendrer av baugen, etc. men så er det opp til båteieren å ordne med selve fortøyningen, når "ankomststresset" har lagt seg og situasjonen er under kontroll.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig hjelper vi hverandre Cleo. Men om du ikke allerede har sett det, vil du etterhvert erfare at det alltid finnes de som ser på andres kaianløp som underholdning. Som allerede nevnt av andre: har du båt over gjennomsnits lengde med FB og baugthrust ligger du litt dårligere an. Har du to propeller og hekkthrust i tillegg ligger du direkte svett an når det kommer til forventa hjelp. Ref. tidligere tråder angående vårt sjømansskap. Litt leit egentlig, litt vanskelig også mange ganger. De som gjerne vil hjelpe skjønner ofte ikke at de ikke klarer å holde igjen 12 tonn uten å sette fast ett spring ( vet ofte ikke hva ett spring er). Personlig klarer jeg meg normalt uten hjelp, men sier allikevel takk for tilbudet.

Jeg ser at enkelte snakker om å "hoppe i land". Må mitt mannskap må gjøre det får jeg kjeft. Båten legges i ro til kai, og mannskapet stiger kontrollert på kai/i land (høyre fot først!).

 

Forøvrig er jeg alltid klar til å hjelpe andre. Ser først. Deretter lytter. Etter en del års erfaring finner en fort ut om assistanse er nødvendig. Kropssignalene er lette å lese når en bare blir vant til dem. Er jeg i minste tvil spør jeg om de trenger hjelp. Videre henger gjestefendere normalt ute for de som trenger ei solid brygge.

Link to post
Share on other sites

Bare en liten digresjon, med oss er det fruen som legger til og jeg som hopper, dette synest vi fungerer best, barna (tre stk) har blitt opplært til å holde på med ting under dekk når vi skal legge til.....

Ja, det skulle gjerne vært omvendt og jeg er nok ikke flink nok til å motivere mor og legge ting til rette. MEN vi er i gang. Sist tur stod hun til rors begge veien og det er ny rekord, men når vi nærmer oss land skygger hun banen og det er greit. Vi må ta det litt steg for steg. Har planer om å forankre gummibåten utpå bayen så kan vi tørr trene mot den (blir ikke så dyrt da).

 

Ellers var det synd at den nye båten har en spake for gear og en for gass, det var nytt og reduserte motivasjonen betraktelig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vi må ta det litt steg for steg.

Helt enig...det kommer av seg selv etter hvert. Mor reiste på ferie alene med barna i en Saga 27, men da vi la på 10 fot og 8-10 tonn fikk hun kalde føtter...selv om båten er en drøm å manøvrere i forhold til Sagaen.

 

Men for å relatere det litt til tråden igjen: Jeg har for morro skyld ett par ganger gjemt meg nede i salongen når nest eldste matros (22) legger til kai, sommer-påkledd med langt blondt hår blafrende i vinden..... tror du "gutta" er klare for en håndsrekning og gode råd da eller? Det blir nærmest latterlig. Hun går de fleste av supermennene en god gang da hun er oppvokst i rollen. Konklusjon: sett mor til rors....mer eller mindre god hjelp er garantert!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes mange overdriver . Noen slipper alt de har i hendene og stimler til. De hjelpene hendene får se litt ann. Er det vindstille og god plass og enkelt å hoppe iland, klarer de fleste seg selv . Er det derimot steinete på land og mye vind bør det være en selvfølge å hjelpe en båt som skal ankre opp.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes mange overdriver . Noen slipper alt de har i hendene og stimler til. De hjelpene hendene får se litt ann. Er det vindstille og god plass og enkelt å hoppe iland, klarer de fleste seg selv . Er det derimot steinete på land og mye vind bør det være en selvfølge å hjelpe en båt som skal ankre opp.

Helt enig! :yesnod:

M/B Månestråle

www.maanestraale.com

Link to post
Share on other sites

Er alltid klar for å bistå når det kommer inn en båt, men gjør ikke noe før jeg enten ser at de sliter eller de signaliserer at de ønsker hjelp. De behøver ikke rope. Det er nok med et lite nikk e.l.

 

Jeg opplever selv å få mye hjelp, og kanskje litt for mye enkelte ganger. Har opplevd en del ganger at ivrige hjelpere skaper problemer. Har alltid en strategi for hvordan jeg skal legge til, og hjelperne kjenner jo ikke til hvordan opplegget mitt er.

 

Det jeg ofte gjør feil når jeg skal legge til er avstandsbedømmelsen. Stopper båten for langt fra brygga slik at det ikke nytter å hoppe i land. Da er det veldig fint å kunne hive en trosse til en person på land, som kan dra båten litt nærmere.

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig hjelper vi hverandre Cleo. Men om du ikke allerede har sett det, vil du etterhvert erfare at det alltid finnes de som ser på andres kaianløp som underholdning. Som allerede nevnt av andre: har du båt over gjennomsnits lengde med FB og baugthrust ligger du litt dårligere an. Har du to propeller og hekkthrust i tillegg ligger du direkte svett an når det kommer til forventa hjelp. Ref. tidligere tråder angående vårt sjømansskap. Litt leit egentlig, litt vanskelig også mange ganger. De som gjerne vil hjelpe skjønner ofte ikke at de ikke klarer å holde igjen 12 tonn uten å sette fast ett spring ( vet ofte ikke hva ett spring er). Personlig klarer jeg meg normalt uten hjelp, men sier allikevel takk for tilbudet.

Jeg ser at enkelte snakker om å "hoppe i land". Må mitt mannskap må gjøre det får jeg kjeft. Båten legges i ro til kai, og mannskapet stiger kontrollert på kai/i land (høyre fot først!).

 

Forøvrig er jeg alltid klar til å hjelpe andre. Ser først. Deretter lytter. Etter en del års erfaring finner en fort ut om assistanse er nødvendig. Kropssignalene er lette å lese når en bare blir vant til dem. Er jeg i minste tvil spør jeg om de trenger hjelp. Videre henger gjestefendere normalt ute for de som trenger ei solid brygge.

:yesnod:

 

M/Y Ellen Marie

Link to post
Share on other sites

Jeg synes mange overdriver . Noen slipper alt de har i hendene og stimler til. De hjelpene hendene får se litt ann. Er det vindstille og god plass og enkelt å hoppe iland, klarer de fleste seg selv . Er det derimot steinete på land og mye vind bør det være en selvfølge å hjelpe en båt som skal ankre opp.

 

Hmmm... ingen har ennå nevnt ankerdram som "belønning" for strevet med å hjelpe til :wink:

Noen er mer glad i dram enn andre, og er av den grunn mer på hugget når nye båter kommer inn. :lol:

 

Det med ankerdrammen praktiserer jeg gjerne hvis jeg har fått en hjelpende hånd i uthavn. Mange jeg kjenner gjør det samme. Her på forumet er det sikkert ikke så mange som liker en "liten en" siden det ikke er nevnt i tråden til nå. :wink:

 

Drikkepress :lol:

 

Spøk til side. Jeg hjelper når jeg ser det er behov, og spør også gjerne selv om det ser ut til at de klarer det greit. Kan jo hende det vanker en dram :wink:

Link to post
Share on other sites

Hmmm... ingen har ennå nevnt ankerdram som "belønning" for strevet med å hjelpe til :wink:

Noen er mer glad i dram enn andre, og er av den grunn mer på hugget når nye båter kommer inn. :lol:

 

Det med ankerdrammen praktiserer jeg gjerne hvis jeg har fått en hjelpende hånd i uthavn. Mange jeg kjenner gjør det samme. Her på forumet er det sikkert ikke så mange som liker en "liten en" siden det ikke er nevnt i tråden til nå. :wink:

 

Drikkepress :lol:

 

Spøk til side. Jeg hjelper når jeg ser det er behov, og spør også gjerne selv om det ser ut til at de klarer det greit. Kan jo hende det vanker en dram :wink:

Astor var tidlig ute i denne tråden i å nevne ankerdrammen. Klart det. Vanlig skikk og bruk her på Østlandet. :drink::cheers::flag:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

....setter pris på en ankedram...

Håper du ikke mener én...eeen ankerdram! Det er direkte uansvarlig! Det skaper ubalanse under bevegelse ombord i båten som allerede er en trussel i seg selv med sine bevegelser. Sørg alltid for å få en i begge beina. Ankerdramer bør absolutt inntas i partall for å høyne sikkerheten ombord
Link to post
Share on other sites

Jada... skal huske den båten. Fine bilder.

 

Litt OT: Hvor ligger Hurumhavna? Er det båthavna på Tofte, eller er det den som ligger ca 1-2 nm vestover.... eller er jeg helt på jordet? Har dere noen gjesteplasser nå seinhøstes?

Havna ligger rett inn for Ramvikholmen, ikke Toftehavna! Søk på nettet, det skal visstnok være to gjesteplasser til 20,- døgnet :lol: Dersom du er seriøst interresert i å besøke oss, ring havnesjefen 90536549! Står klar med drammen!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

"Gjør mot andre...." osv.

Båten vår kan være litt vrien å manøvrere, og da er det alltid betryggende med velvillig bryggegutt.

Når jeg selv står på brygga ser jeg det selvsagt litt an, men ser ovenfor at mulighetene er voksende for "en lille en", og da bør man jo være på plass! :wink:

Ellers: Hjelp til når du ser det er behov, be om hjelp når du trenger det. Verre er det vel ikke?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...