Jump to content

Totalrenovering av en Smuggler 21 DC


EBG

Recommended Posts

Artig tråd og båt. Var ikke den motoren veldig lavt montert og er det original propell ? :eek:

Det hadde jo vært artig med den gamle motoren på en slik gammel og nypusset båt. 
 

Jeg hadde et lignende skrog i min ungdom med 150 Mariner, dog ikke Smuggler som var en dyr drømmebåt den gangen. Wobbling i høy fart var en utfordring (52 knop) som vi aldri fikk en slutt på, og et stadig coil problem med den motoren jeg hadde dessverre.


Vi følger med :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Tyggen skrev for 8 timer siden:

Dette blir fint :thumbsup:

 

Er det noen tidsplan eller? Jeg merker bare at når jeg har en ide og ser alt klart for meg hvordan alt skal gjøres så forestiller jeg meg at det er gjort på et blunk, men så tar det ofte litt lengre tid i realiteten, og koster ofte litt mer også.

Men du har vel allerede vært igjennom det grøvste arbeidet nå.

 

Vi gleder oss til kaptein bilde :sailing:

Så lenge min far ikke har fått vaksine og reiser til Spania så blir den klar denne sesongen. Tenker at båten bør være ferdig lakkert til etter påsken. Så kommer alt det innvendige og rigging etterpå. Ting tar som regel lenger tid enn en tror. Noen har mer tid enn andre til å holde på så dette kunne nok vært gjort en del kjappere. Takk for at du følger med :clap:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

For de som lurer så epoxyen fra biltema.

https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/epoksyprimer-2000023393

 

Lakken er en såkalt "single stage" lakk. Det betyr at den ikke består av base med klarlakk på toppen. 

 

Link til produkt:

https://www.norbond.no/maling-og-lakk/malinglakk-til-metall/toppstrok/mipa-pu-240-pu-lakk-2k

 

Bunstoffet fra Jotun ble rullet på. 

Link:

https://www.jotun.com/no/no/b2c/products/boats/antifouling/yachting-racing.aspx

 

Link to post
Share on other sites

Jeg følger også dette prosjektet med stor iver, og dette blir råbra!

 

Muren Motorsport skrev for 5 timer siden:

Men blir vannlinja slik?

 

Denne ser egentlig litt lei ut. Jeg har selv en båt der en tidligere eier har fulgt samme skroglinje med bunnstoff. Har flere ganger forsøkt å ta mot til meg for å skrape dette vekk, men hver gang jeg har begynt har jeg innsett hvor utrolig mye jobb det er å få dette bort på en pen måte. 

Her har jeg tegnet på hvor min vannlinje går i forhold til hvor den er malt. Det ser rett og slett helt teit ut når den ligger på vannet...

Vannlinje.jpg.3c43344b02972ddc1a7915442e7297b7.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
EBG skrev On 21.3.2021 at 18.55:

Så lenge min far ikke har fått vaksine og reiser til Spania så blir den klar denne sesongen. Tenker at båten bør være ferdig lakkert til etter påsken. Så kommer alt det innvendige og rigging etterpå. Ting tar som regel lenger tid enn en tror. Noen har mer tid enn andre til å holde på så dette kunne nok vært gjort en del kjappere. Takk for at du følger med :clap:

Hei EBG, nå har det seg slik at jeg ble kjent med din far for snart 150 år siden. Det jeg har fått høre er at både din far og din mor har fått sin første korona-vaksine og i tillegg har kjøpt billett til Spania. ☀️ Håper det ikke ødelegger tidsplanen din og at du kommer på sjøen i år. Lykke til uansett!

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Tedden skrev On 12.5.2021 at 11.23:

Hei EBG, nå har det seg slik at jeg ble kjent med din far for snart 150 år siden. Det jeg har fått høre er at både din far og din mor har fått sin første korona-vaksine og i tillegg har kjøpt billett til Spania. ☀️ Håper det ikke ødelegger tidsplanen din og at du kommer på sjøen i år. Lykke til uansett!

 

Hei Tedden! 

 

Det er hans båt så det går nok fint om den ikke blir klar 👍😁

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fantastisk jobb :clap: Denne båten kommer jo til å bli et smykke!  Jeg husker fra barndommen at Smuggler var noe av det feteste man kunne ønske seg :wink:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

VegJoh skrev for 12 timer siden:

Fantastisk jobb :clap: Denne båten kommer jo til å bli et smykke!  Jeg husker fra barndommen at Smuggler var noe av det feteste man kunne ønske seg :wink:

Takker! 

 

Smuggler har pene skråg linjer selv etter dagens standard 👌

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...