Jump to content
Smeigevær

Jeg skal slepe 38 foter på 7 tonn med snekke?

Recommended Posts

Smeigevær   
Smeigevær

Hei folkens! 

Trenger litt bekreftelse på om dette kan fungere. Jeg har planer om å slepe en ombygd 38 fot Norsafe Mob båt på 7 tonn. Strekningen er ca. 40km

Planen er og starte kl 06:00 på morgenen på en dag med minimalt med vind.

Jeg bruker syntetisk tøu på 20mm bruddstyrke ca. 5 tonn.

Tenker slepelengde på 70 meter med hane i begge endene.

Slepebåten er en snekke på 22fot. :diving:

Noe smal navigering må utføres da jeg må starte slepet fra elv med mye båter rundt. Ca. 500m til åpent hav.

 

KAN dette gå bra? 

Jeg håper marsj på 4 knop, men båten gjør maks 9 knop på egen vekt :diving:

 

Edited by Smeigevær
skrivefeil

Share this post


Link to post
Share on other sites
Code0   
Code0

Hvordan motor har du å slepe med? Du må følge med på temperaturen, den jobber mye tyngre enn normalt. Hvorfor så langt slepetau?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Midtpinne   
Midtpinne

Jeg ha gjort samme øvelse og vi fendra godt og bandt snekka på siden av den største båten. Fungerte som bare fy. Burde kanskje ikke si det, men vi endte opp med å sitte i den store komfortable båten og styre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

En bekjent dyttet en Fantasi 37 fra nedpå svenskekysten til Son der driften var gummijolle med 4 hk Yamaha. De var bare om bord i jolla for å fylle bensin. Gikk på 15- til 20 timer i en smell. Går bra om været er på parti.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smeigevær   
Smeigevær

Hærlig!! Det er ikke motor eller ror i den store båten dessverre, men jeg sliter med tanken på å feste meg ved siden. Blir det ikke vanvittig vanskelig å svinge? 

Share this post


Link to post
Share on other sites
enslagsgjest   
enslagsgjest
Smeigevær skrev 31 minutter siden:

38 fot Norsafe Mob båt på 7 tonn.

Er det MOB båt eller livbåt?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smeigevær   
Smeigevær

Motoren er en Yanmar 25hk

Share this post


Link to post
Share on other sites
enslagsgjest   
enslagsgjest
enslagsgjest skrev 4 minutter siden:

Er det MOB båt eller livbåt?

For å svare på mitt eget spørsmål. Dette er ikke en MOB båt, og kan muligens under tvil være en livbåt. Kanskje noen som kjenner til Norsafe bedre enn meg kan svare?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smeigevær   
Smeigevær

Min feil!:headbang: Det er en livbåt fra 90`tallet :diving:

Share this post


Link to post
Share on other sites
enslagsgjest   
enslagsgjest

En livbåt i denne størrelsen er konstruert for å bære over 100 personer, så husk nok ballast i båten :thumbsup: Mange som bygger om livbåter glemmer ballast for å kompensere for manglende personer.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Smeigevær   
Smeigevær

Takk for tipset!! Om jeg får slept båten i havn så kommer jeg med oppfølger på arbeidet. 

Kan sandsekker gjøre susen? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Livbåtene på Frigg hadde to lufttanker liggene i bunnen. Det var den eneste ballasten, sammen med en 2-sylindret Lister/Petter. Der skulle 60 personer sitte i to høyder. Så motoren pluss luftflaskene kunne vel være 300 kg til sammen. Så noen sandsekker gjør susen. Personlig hadde jeg gitt blaffen. Båtene skal ikke rulle rundt selv om det bare er en prrson om bord. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Hvis det er den som ligger i Mandalselva kan det verste være å komme i gang med slepet før strømmen tar deg mot bryggene.

Bruk 8-10 m tau ut elva og forleng det etterpå.

Heng bakenden i brygga og baugen nedover og rigg ferdig slepet. Be noen på land løsne tampen for deg.

Selve slepingen går bra.

Inn til land igjen kan du binde båten din på siden.

Hvis roret ditt er etpar meter bak livbåten og du har stramme tau styrer du veldig godt og kan bakke opp.

Anbefaler ikke å ligge på siden over lange strekk da en halvplaner kan lage bølger som medfører knusing.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Vist du veit at været er fint så er det liten vits å slepe, du får samme fart og langt tryggere kontroll om du surrer den longside (buksering).   Sjølvsagt vil bølger fra andre båter skape gnissing, men med gode fendre er mykje gjort.   Båten med framdrift og ror må/bør stikke minst 1m bakenfor den andre, då får "ok" styring 

Share this post


Link to post
Share on other sites
MajorAndy   
MajorAndy

Jeg har bugseret en del både her i sommer som frivillig i Søredningen. Jeg er langt fra ekspert, men jeg har lært, at det er meget sværere end jeg troede. Især er det vanskelig at slæbe både uden ror. Du har nul, 0 kontrol over den. Den mindste smule vind, så vingler den over det hele. Mine bedste råd vil være at tage 1-2 andre med, så I er nogle stykker. At have langt (30-40 meter) slæbetov, ikke gøre det i vind og tage det meget roligt. 

 

At binde den på siden lyder enkelt, men er også sværere end du tror. Også her betyder lidt vind, at du mister al kontrol. Den store båd kommer til at køre rundt med den lille. Jeg bugserede en 7-8 tons sejlbåd rundt i havnen i 6-8 m/s med en Zodiac rib med 2x90 heste og blev kørt rundt i havnen af sejlbåden. Det er altså ikke bare sådan lige...

Share this post


Link to post
Share on other sites
TrikkerN Lønning   
TrikkerN Lønning
Sjeldenutpå skrev 16 minutter siden:

Vist du veit at været er fint så er det liten vits å slepe, du får samme fart og langt tryggere kontroll om du surrer den longside (buksering).   Sjølvsagt vil bølger fra andre båter skape gnissing, men med gode fendre er mykje gjort.   Båten med framdrift og ror må/bør stikke minst 1m bakenfor den andre, då får "ok" styring 

Buksering i 22nm... Giiz tålmodighets prøve. :giggle:

Og ikke minst krever det krefter for å ha kontroll. 

Ta et vanlig slep ville jeg anbefalt, kort inn ved behov. 

i

Sideslep tar du hvor det er smalt, bruke gode fendere og fortøy godt. (brestx2+springx2) 

 

Det kan være lurt å lage et provisorisk ror, hvis den drar til siden. 

 

Edited by TrikkerN Lønning

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eureka   
Eureka

Og lanterneføring/ dagsignal er på plass? 
 

70 meter slepetau kan bli spennende i mandalsområdet. Du kan sikkert ta høyde for at flere båter ikke får med seg at du sleper. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
ivar   
ivar
mons skrev 44 minutter siden:

Hvis roret ditt er etpar meter bak livbåten og du har stramme tau styrer du veldig godt og kan bakke opp.

 

denne detaljen hadde gått meg hus forbi her i fjor , da jeg ble tilkalt for å få en Viksund 31 til havn , med en lånt 18 fots polarcirkel med 140hk på :lol:   Her hadde jeg bare sving ene veien. 

Men med lirk og lempe, og like mye bruk av revers som forover så kom båten trygt på plass i båsen sin tilslutt 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Gullfisk   
Gullfisk
ivar skrev 9 minutter siden:

 

denne detaljen hadde gått meg hus forbi her i fjor , da jeg ble tilkalt for å få en Viksund 31 til havn , med en lånt 18 fots polarcirkel med 140hk på :lol:   Her hadde jeg bare sving ene veien. 

Men med lirk og lempe, og like mye bruk av revers som forover så kom båten trygt på plass i båsen sin tilslutt 

Viksund 31 har en god porsjon egen vilje, med mye kjøl, tyngde og stort ror. Du skal ha pondus for å slepe den, og roret bør stå midtskips. Den er derimot en utmerket båt å slepe  med. 

 

Tror trådstarter kanskje bør ha mer slepekraft ned elva i Mandal. Evt slepe motstrøms, men gå baklengs ned, kanskje? Kan være leit å kontrollere det beistet der ned elva med 25hk.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

Selv langkjølede båter (les speiderskøyter) styres relativt enkelt med buksering men det er helt avgjørende å få den bukserende båten langt nok bak.

Da blir det nesten som om du monterer påhengsen din bak på den bukserte båten.

Et annet interresant fenomen er hvordan du styrer med aktuell påhengs evt drevbåt.

Når du får endel fart igjennom vannet og mindre trekkraft med hanefot styrer du nesten som normalt.

Hvis du tester med å sette tampen i brygga eller i en tung båt før du får fart og bruker hanefot vil du se at du må svinge motsatt vei. Slepebåten vil ikke svinge, men flytte seg sideveis i vannet.

 

7 tonn og 30 fot høres stort ut, men i stille vær og uten strøm er det ikke noe problem å slepe en slik båt med gummijolle med 4-5 hk.

 

Tenk igjennom hvordan du skal komme avgårde og velg en dag med litt mindre vannføring i elva enn i dag så går det bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TrikkerN Lønning   
TrikkerN Lønning
mons skrev 11 minutter siden:

Tenk igjennom hvordan du skal komme avgårde og velg en dag med litt mindre vannføring i elva enn i dag så går det bra

Spørs om han ikke er i gang allerede :smiley:

 

mons skrev 12 minutter siden:

Selv langkjølede båter (les speiderskøyter) styres relativt enkelt med buksering men det er helt avgjørende å få den bukserende båten langt nok bak.

Enig. Men jeg hadde fortsatt ikke buksert i 22nm.

 

Eureka skrev for 7 timer siden:

 

70 meter slepetau kan bli spennende i mandalsområdet. Du kan sikkert ta høyde for at flere båter ikke får med seg at du sleper. 

Taulengden bør være dynamisk, altså man korter inn ved behov. Men jeg er enig at 70m var langt.

Standard lengde på slep i RS-sammenheng er stortsett 30m.

Share this post


Link to post
Share on other sites
mons   
mons

MajorAndy

Hvis du skal slepe en båt uten ror eller rormann kan man forsøke å få festepunktet på havaristen et stykke til siden for baugen ved å bruke bare ett kryssholt eller kryssholt foran og midtskips med passende tau. Punktet for slepelina blir da feks 1 m til styrbord for baugen.

Slept båt svinger da ut og ligger (ofte) stabilt  litt til bb for kjølvannet ditt.

En hyggelig bieffekt vil være at kraftige rykk i slepelina reduseres betraktelig.

Du reduserer også problemer med slepetau som henger seg i dregg, baugspryd og annet som måtte stå foran baugen.

Share this post


Link to post
Share on other sites
TrikkerN Lønning   
TrikkerN Lønning

I godt driv 😊

F480DAF0-FF29-401B-93FA-5068C2BAFD16.jpeg

7C79F4C2-5B37-4932-8626-0E8257297334.jpeg

1285BC59-F99E-439D-8578-BBE18B569F47.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
MajorAndy   
MajorAndy
mons skrev for 8 timer siden:

MajorAndy

Hvis du skal slepe en båt uten ror eller rormann kan man forsøke å få festepunktet på havaristen et stykke til siden for baugen ved å bruke bare ett kryssholt eller kryssholt foran og midtskips med passende tau. Punktet for slepelina blir da feks 1 m til styrbord for baugen.

Slept båt svinger da ut og ligger (ofte) stabilt  litt til bb for kjølvannet ditt.

En hyggelig bieffekt vil være at kraftige rykk i slepelina reduseres betraktelig.

Du reduserer også problemer med slepetau som henger seg i dregg, baugspryd og annet som måtte stå foran baugen.

 


Godt tips, tak for det!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...