Jump to content

Jeg skal slepe 38 foter på 7 tonn med snekke?


Smeigevær

Recommended Posts

Hei folkens! 

Trenger litt bekreftelse på om dette kan fungere. Jeg har planer om å slepe en ombygd 38 fot Norsafe Mob båt på 7 tonn. Strekningen er ca. 40km

Planen er og starte kl 06:00 på morgenen på en dag med minimalt med vind.

Jeg bruker syntetisk tøu på 20mm bruddstyrke ca. 5 tonn.

Tenker slepelengde på 70 meter med hane i begge endene.

Slepebåten er en snekke på 22fot. :diving:

Noe smal navigering må utføres da jeg må starte slepet fra elv med mye båter rundt. Ca. 500m til åpent hav.

 

KAN dette gå bra? 

Jeg håper marsj på 4 knop, men båten gjør maks 9 knop på egen vekt :diving:

 

Redigert av Smeigevær
skrivefeil (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Livbåtene på Frigg hadde to lufttanker liggene i bunnen. Det var den eneste ballasten, sammen med en 2-sylindret Lister/Petter. Der skulle 60 personer sitte i to høyder. Så motoren pluss luftflaskene kunne vel være 300 kg til sammen. Så noen sandsekker gjør susen. Personlig hadde jeg gitt blaffen. Båtene skal ikke rulle rundt selv om det bare er en prrson om bord. 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er den som ligger i Mandalselva kan det verste være å komme i gang med slepet før strømmen tar deg mot bryggene.

Bruk 8-10 m tau ut elva og forleng det etterpå.

Heng bakenden i brygga og baugen nedover og rigg ferdig slepet. Be noen på land løsne tampen for deg.

Selve slepingen går bra.

Inn til land igjen kan du binde båten din på siden.

Hvis roret ditt er etpar meter bak livbåten og du har stramme tau styrer du veldig godt og kan bakke opp.

Anbefaler ikke å ligge på siden over lange strekk da en halvplaner kan lage bølger som medfører knusing.

Link to post
Share on other sites

Vist du veit at været er fint så er det liten vits å slepe, du får samme fart og langt tryggere kontroll om du surrer den longside (buksering).   Sjølvsagt vil bølger fra andre båter skape gnissing, men med gode fendre er mykje gjort.   Båten med framdrift og ror må/bør stikke minst 1m bakenfor den andre, då får "ok" styring 

Link to post
Share on other sites

Jeg har bugseret en del både her i sommer som frivillig i Søredningen. Jeg er langt fra ekspert, men jeg har lært, at det er meget sværere end jeg troede. Især er det vanskelig at slæbe både uden ror. Du har nul, 0 kontrol over den. Den mindste smule vind, så vingler den over det hele. Mine bedste råd vil være at tage 1-2 andre med, så I er nogle stykker. At have langt (30-40 meter) slæbetov, ikke gøre det i vind og tage det meget roligt. 

 

At binde den på siden lyder enkelt, men er også sværere end du tror. Også her betyder lidt vind, at du mister al kontrol. Den store båd kommer til at køre rundt med den lille. Jeg bugserede en 7-8 tons sejlbåd rundt i havnen i 6-8 m/s med en Zodiac rib med 2x90 heste og blev kørt rundt i havnen af sejlbåden. Det er altså ikke bare sådan lige...

Link to post
Share on other sites

Sjeldenutpå skrev 16 minutter siden:

Vist du veit at været er fint så er det liten vits å slepe, du får samme fart og langt tryggere kontroll om du surrer den longside (buksering).   Sjølvsagt vil bølger fra andre båter skape gnissing, men med gode fendre er mykje gjort.   Båten med framdrift og ror må/bør stikke minst 1m bakenfor den andre, då får "ok" styring 

Buksering i 22nm... Giiz tålmodighets prøve. :giggle:

Og ikke minst krever det krefter for å ha kontroll. 

Ta et vanlig slep ville jeg anbefalt, kort inn ved behov. 

i

Sideslep tar du hvor det er smalt, bruke gode fendere og fortøy godt. (brestx2+springx2) 

 

Det kan være lurt å lage et provisorisk ror, hvis den drar til siden. 

 

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

mons skrev 44 minutter siden:

Hvis roret ditt er etpar meter bak livbåten og du har stramme tau styrer du veldig godt og kan bakke opp.

 

denne detaljen hadde gått meg hus forbi her i fjor , da jeg ble tilkalt for å få en Viksund 31 til havn , med en lånt 18 fots polarcirkel med 140hk på :lol:   Her hadde jeg bare sving ene veien. 

Men med lirk og lempe, og like mye bruk av revers som forover så kom båten trygt på plass i båsen sin tilslutt 

Link to post
Share on other sites

ivar skrev 9 minutter siden:

 

denne detaljen hadde gått meg hus forbi her i fjor , da jeg ble tilkalt for å få en Viksund 31 til havn , med en lånt 18 fots polarcirkel med 140hk på :lol:   Her hadde jeg bare sving ene veien. 

Men med lirk og lempe, og like mye bruk av revers som forover så kom båten trygt på plass i båsen sin tilslutt 

Viksund 31 har en god porsjon egen vilje, med mye kjøl, tyngde og stort ror. Du skal ha pondus for å slepe den, og roret bør stå midtskips. Den er derimot en utmerket båt å slepe  med. 

 

Tror trådstarter kanskje bør ha mer slepekraft ned elva i Mandal. Evt slepe motstrøms, men gå baklengs ned, kanskje? Kan være leit å kontrollere det beistet der ned elva med 25hk.

Link to post
Share on other sites

Selv langkjølede båter (les speiderskøyter) styres relativt enkelt med buksering men det er helt avgjørende å få den bukserende båten langt nok bak.

Da blir det nesten som om du monterer påhengsen din bak på den bukserte båten.

Et annet interresant fenomen er hvordan du styrer med aktuell påhengs evt drevbåt.

Når du får endel fart igjennom vannet og mindre trekkraft med hanefot styrer du nesten som normalt.

Hvis du tester med å sette tampen i brygga eller i en tung båt før du får fart og bruker hanefot vil du se at du må svinge motsatt vei. Slepebåten vil ikke svinge, men flytte seg sideveis i vannet.

 

7 tonn og 30 fot høres stort ut, men i stille vær og uten strøm er det ikke noe problem å slepe en slik båt med gummijolle med 4-5 hk.

 

Tenk igjennom hvordan du skal komme avgårde og velg en dag med litt mindre vannføring i elva enn i dag så går det bra.

Link to post
Share on other sites

mons skrev 11 minutter siden:

Tenk igjennom hvordan du skal komme avgårde og velg en dag med litt mindre vannføring i elva enn i dag så går det bra

Spørs om han ikke er i gang allerede :smiley:

 

mons skrev 12 minutter siden:

Selv langkjølede båter (les speiderskøyter) styres relativt enkelt med buksering men det er helt avgjørende å få den bukserende båten langt nok bak.

Enig. Men jeg hadde fortsatt ikke buksert i 22nm.

 

Eureka skrev for 7 timer siden:

 

70 meter slepetau kan bli spennende i mandalsområdet. Du kan sikkert ta høyde for at flere båter ikke får med seg at du sleper. 

Taulengden bør være dynamisk, altså man korter inn ved behov. Men jeg er enig at 70m var langt.

Standard lengde på slep i RS-sammenheng er stortsett 30m.

Link to post
Share on other sites

MajorAndy

Hvis du skal slepe en båt uten ror eller rormann kan man forsøke å få festepunktet på havaristen et stykke til siden for baugen ved å bruke bare ett kryssholt eller kryssholt foran og midtskips med passende tau. Punktet for slepelina blir da feks 1 m til styrbord for baugen.

Slept båt svinger da ut og ligger (ofte) stabilt  litt til bb for kjølvannet ditt.

En hyggelig bieffekt vil være at kraftige rykk i slepelina reduseres betraktelig.

Du reduserer også problemer med slepetau som henger seg i dregg, baugspryd og annet som måtte stå foran baugen.

Link to post
Share on other sites

mons skrev for 8 timer siden:

MajorAndy

Hvis du skal slepe en båt uten ror eller rormann kan man forsøke å få festepunktet på havaristen et stykke til siden for baugen ved å bruke bare ett kryssholt eller kryssholt foran og midtskips med passende tau. Punktet for slepelina blir da feks 1 m til styrbord for baugen.

Slept båt svinger da ut og ligger (ofte) stabilt  litt til bb for kjølvannet ditt.

En hyggelig bieffekt vil være at kraftige rykk i slepelina reduseres betraktelig.

Du reduserer også problemer med slepetau som henger seg i dregg, baugspryd og annet som måtte stå foran baugen.

 


Godt tips, tak for det!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...