Hulda Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Ja, ser anoden under belgen. Virker (på liten skjerm) ikke videre tæret, mer normalt kanskje. Disse drevene har ikke noe system som MerCatodic? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Nope. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Når jeg studerer det nederste bladet på fremre propell i det førdte bildet ser det da vitterlig ut til at det er en masse prikker/smågroper/ujevnheter der? Eller ser jeg feil? Den ser da ikke glatt og jevn ut der? Hvis det egentlig har vært der fra kjøpsdato kan det være spenningskorrosjon fra tidligere som har gjort det? For kavitasjon på en dph-propell-hvordan skal det kunne skje egentlig? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Nå er vel ikke NiAlBronze utsatt for spenningskorrosjon, mulig jeg tar feil, må i så fall tilbake til skolebøkene. Kavitasjon er vannet som koker på metalloverflaten med bobler imploderer. Det er altså en reaksjon som krever undertrykk for å senke vannets kokepunkt. Så langt er vel det grei forklaring. Så kan man vel tenke seg at 'smellet' fra innerste propell gir denne effekten når trykkbølgen passerer ytterste propell. En teori av mulig flrere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 12 hours ago, Hulda said: Mitt råd til trådstarter: Bytt propellsettet, for en vinge kan ryke av, om jeg har rett. Hvis det er oppsprekking videre innover i materialet og utmatting, nå eller i framtiden, så er vel det absolutt en mulighet. Men skulle det ikke finnes ett eller annet "godkjent volvoverksted" som kan se på denne propellen ut i fra de retningslinjer som Volvo har? Det dreier seg jo tross alt bare om å pusse ned og få vekk skadene, kontrollere for oppsprekking/utmatting, og så sjekke opp mot Volvo om propellen fortsatt er innenfor "spekken" etter at reparasjon er gjennomført. Hadde det dreid seg om "luftfart" så hadde det jo aldri vært aktuelt å reparere med denne typen skade helt inne ved bladroten, delen hadde vært kasabelt, men det kan jo være en mulighet for et det et litt mer "liberalt regime" når det gjelder propeller for båt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arne2 Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 (redigert) 25 minutes ago, Gabi said: spenningskorrosjon Du mener vel: "korrosjon på grunn av spenning" altså "elektrolyttisk korrosjon". Spenningskorrosjon har jo å gjøre med korrosjon som følge av statiske mekaniske krefter. "Spenningskorrosjon blir definert som sprekkdannelser som følge av statiske strekkspenninger og korrosjon." https://no.wikipedia.org/wiki/Korrosjon En ting jeg tenkte på når jeg så disse bildene, det er ellers: Skal tro om det er noen som har brukt en stålbørste eller lokal sandblåsing eller noe slikt, slik at man har ødelagt materialegenskapene i overflaten, og så malt over for å få det til å se pent ut? Redigert 1.August.2020 av Arne2 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eureka Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 (redigert) Volvo kommer til å si, "her er nye propeller, 18500 kr takk" Redigert 1.August.2020 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Tipper også Volvo-reaksjonen vil være slik. Men det blir jo dyrt med tre propellsett i sesongen. Spenningskorr.: Spenning opp mot flytegrensen og korrosivt miljø. Noen materialer mer utsatt enn andre. Reaksjonshastighet og reaksjonsstart kan være særs temp.avhengig. Har reaksjonen først startet, er den umulig å stanse. Avhengig av materialet går korrosjonen interkrystslinsk og transkrystslinsk, men alltid interkrystalinsk komponent. Den eneste måten å fastslå korr.formen er destructive: Syret slip og 400X forstørrelse. Sprekkhastigheten kan være opp mot 300 m/s (sånn omtrent). Ref.: HuldaWiki. Mens jeg venter på at Admiralen skal shoppe ferdig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Coupe67 Svart 1.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.August.2020 Tusen takk for gode innspill, jeg skal få sjekket landstrømmen asap og sende propellene til winrace så fort sesongen er over. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ally Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Jeg hadde samme problemet på mine propeller sendte de til Winrace to ganger, før jeg byttet fra Ladac lader til Victron lader/inverter etter andre gangen. Har aldri hatt problem etter det. Vet ikke om det var tilfeldig eller ei. Har også montert skilletrafo i ettertid. Jeg tror også (hvis jeg har forstått Hulda riktig) at det er en kombinasjon mellom tæring og kavitasjon. ps. Blir propellene blankpusset kommer belegget tilbake etter kort tid og det blir heller ingen groing. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Bra info om disse propellene. Jeg fikk for en del år siden info fra Volvo rep. at om man pusset anløpne propeller, ville beskyttelsen mot groe forsvinne. Ikke nødvendigvis en kombinasjon av begge, men overveiende sannsynlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 1.August.2020 Del på Facebook Svart 1.August.2020 Arne2 skrev for 10 timer siden: Du mener vel: "korrosjon på grunn av spenning" altså "elektrolyttisk korrosjon". Jepp!👍 Hvordan kan man tenke seg at et dph drev med 2 propeller kan kavitere? Noen som har hørt om dette på dph-drev? Ville vært rart om Volvo ikke har klart å lage dette slik at det ikke kaviterer? Jeg skjønner teorien bak hvorfor kavitasjon kan oppstå, men dph-drev er det jo flusst av i aksjon og hvis det hadde vært en systemfeil så ville vel flere opplevd dette? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olepo Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Eureka skrev On 1.8.2020 at 13.37: Volvo kommer til å si, "her er nye propeller, 18500 kr takk" Veiledende hyllepris for et nytt sett er nå i overkant av 25k fra forhandler, nesten 14k for en enkeltpropell... Gabi skrev for 14 timer siden: Noen som har hørt om dette på dph-drev? Ville vært rart om Volvo ikke har klart å lage dette slik at det ikke kaviterer? Jeg skjønner teorien bak hvorfor kavitasjon kan oppstå, men dph-drev er det jo flusst av i aksjon og hvis det hadde vært en systemfeil så ville vel flere opplevd dette? Fenomenet med kavitasjonsskader/pitting/gropkorrosjon på VP G-seriepropeller benyttet på DPH er nok dessverre ganske utbredt. Årsaker skal jeg ikke spekulere i. Jeg har fulgt med på finn.no fpr å se etter et reservesett til egen båt, men ser at de fleste propeller som legges ut har slike "skader" i større eller mindre grad. Men merkelig at @Coupe67 sine propeller har blitt slik etter bare 2 mnd bruk. Vanskelig å se ut ifra "førbildene", men er det sikkert at propellene så helt fine ut ved overtakelse av båten? Ellers er det vel generelt viktig å ha kontroll på elektrisk anlegg for å eliminere dette som en faktor. Har også fått informasjon om at propellene skal monteres i posisjon slik at ikke bladene "treffes" på noe punkt ved rotasjon. Jeg pleier derfor å rotere propellene noen runder ved montering av bakre prop for å sjekke dette - om det har noe for seg vet jeg ikke. Det skal også være viktig å ha klaring mellom bakre propell og kon som sitter bakerst og dekker bakre propellmutter. Min kon er av eldre type og i aluminium, men tror det har kommet en ny type i plast/kompositt for å eliminere dette problemet. Kan se ut til at ts kanskje har denne nye utgaven kon. (På den nye utgaven tror jeg gjengepartiet sitter i selve konen). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 2.August.2020 Del på Facebook Svart 2.August.2020 Jeg har zoomet inn det første bildet fra opprinnelig propell. Jeg synes jeg kan skimte kavitasjonstæring der også, en flekk på bladet nær skovlroten. Men dette er på yttersiden av bladet. De opprinnelige bildene viser ikke området der du nå har funnet kavitasjonsskader. Er du sikker på at dette ikke er noe du har oversett . . ? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
DR_Nelson Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 (redigert) Olepo skrev On 2.8.2020 at 14.45: Har også fått informasjon om at propellene skal monteres i posisjon slik at ikke bladene "treffes" på noe punkt ved rotasjon. Jeg pleier derfor å rotere propellene noen runder ved montering av bakre prop for å sjekke dette - om det har noe for seg vet jeg ikke. Hvordan foregår dette? De vil jo ”treffes”uansett hvordan du monterer dem? Har samme drev årmodell som TS. Forrige eier hadde problemer med nabobåt og landstrøm, så propellene var tæret (noe likt som på bilde). Av med alt, ny propeller og måling av det elektriske. Propeller koster 25 000kr ja. Ligger aldri med landstrøm. Kun ett døgn for lading etter endt tur. Redigert 4.August.2020 av DR_Nelson (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 DR_Nelson skrev for 3 timer siden: Hvordan foregår dette? De vil jo ”treffes”uansett hvordan du monterer dem? Lurte også på dette.. Venter i spenning 😇😁 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
zaq Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 DR_Nelson skrev for 10 timer siden: Hvordan foregår dette? De vil jo ”treffes”uansett hvordan du monterer dem? Ja, jeg stusset også over dette. Mener imidlertid å ha lest i en eller annen tråd at propellene bør monteres slik at ikke bladene passerer hverandre når de de er i øverste posisjon - nettopp for å unngå kavitasjon. Fant imidlertid ikke igjen denne tråden nå. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 zaq skrev for 4 timer siden: ... Mener imidlertid å ha lest i en eller annen tråd at propellene bør monteres slik at ikke bladene passerer hverandre når de de er i øverste posisjon - nettopp for å unngå kavitasjon. Propellene ‘slides’ jo inn på sporene i respektive aksel, så de kan således monteres i alle mulige posisjoner i forhold til hverandre. Så, om dette har betydning for kavitasjon e.l., så er det viktig at dette kommer fram. Tror ikke det er mange som tar hensyn til dette under montasje. Jeg inbiller meg også at jeg har hørt noe om dette en gang, men aner ikke når eller fra hvem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fantino Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Det kan kanskje forklares med at vanntrykket er lavest øverst slik at bobler og eventuell kavitasjon lettere oppstår?.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Fantino skrev 20 minutter siden: Det kan kanskje forklares med at vanntrykket er lavest øverst slik at bobler og eventuell kavitasjon lettere oppstår?.. Det er nok sikkert grunnen. Men jed tviler litt på at den lille høydeforskjellen har stor betydning på så små båter. Men på digre skipspropellee, ja . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Kan kanskje ha noe å gjøre med vannstrøm bak den loddrette "stammen" over akslinger. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post Share on other sites More sharing options...
DR_Nelson Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Bonus skrev 45 minutter siden: Propellene ‘slides’ jo inn på sporene i respektive aksel, så de kan således monteres i alle mulige posisjoner i forhold til hverandre. Så, om dette har betydning for kavitasjon e.l., så er det viktig at dette kommer fram. Tror ikke det er mange som tar hensyn til dette under montasje. Jeg inbiller meg også at jeg har hørt noe om dette en gang, men aner ikke når eller fra hvem. Hvis det er tilfelle burde det stå i instruksjonsboken. Har ikke sett noe til det. Ikke noe spor på akslingen som viser noe heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 DR_Nelson skrev 23 minutter siden: Hvis det er tilfelle burde det stå i instruksjonsboken. Har ikke sett noe til det. Ikke noe spor på akslingen som viser noe heller. Enig. Og jeg tror heller ikke at det er foreskrevet med posisjonsspesifikk montering. Men, et eller annet bak i hodet ga noen vage fornemmelser om at jeg hadde hørt noe om dette før. Så, om noen har noen ærender hos et godt VP verksted, så kunne det være greit å spørre. Så kunne vi ev. få avkreftet mistanken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bonus Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 (redigert) DR_Nelson skrev 31 minutter siden: Hvis det er tilfelle burde det stå i instruksjonsboken. Har ikke sett noe til det. Ikke noe spor på akslingen som viser noe heller. Bonus skrev 5 minutter siden: Enig. Og jeg tror heller ikke at det er foreskrevet med posisjonsspesifikk montering. Men, et eller annet bak i hodet ga noen vage fornemmelser om at jeg hadde hørt noe om dette før. Så, om noen har noen ærender hos et godt VP verksted, så kunne det være greit å spørre. Så kunne vi ev. få avkreftet mistanken. Her er det som står i manualen. Ingenting om monteringsposisjon. Redigert 5.August.2020 av Bonus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Jens_P skrev 1 time siden: Kan kanskje ha noe å gjøre med vannstrøm bak den loddrette "stammen" over akslinger. Det kan sikkert også ha noe å si. Det blir litt analogt til det jeg kjenner godt fra vannturbiner. Der kan man av og til se kavitasjonstæringer nedsstrøms løpehjulet som flekker på sugerørsveggen, som stemmer med antall ledeskovler foran hjulet . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.