Jump to content

Kraftig korrosjon på VP DPH bakre propell


Coupe67

Recommended Posts

Når jeg studerer det nederste bladet på fremre propell i det førdte bildet ser det da vitterlig ut til at det er en masse prikker/smågroper/ujevnheter der? Eller ser jeg feil? Den ser da ikke glatt og jevn ut der?

 

Hvis det egentlig har vært der fra kjøpsdato kan det være spenningskorrosjon fra tidligere som har gjort det? 

 

For kavitasjon på en dph-propell-hvordan skal det kunne skje egentlig? 

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke NiAlBronze utsatt for spenningskorrosjon, mulig jeg tar feil, må i så fall tilbake til skolebøkene. Kavitasjon er vannet som koker på metalloverflaten med bobler imploderer. Det er altså en reaksjon som krever undertrykk for å senke vannets kokepunkt. Så langt er vel det grei forklaring. Så kan man vel tenke seg at 'smellet' fra innerste propell gir denne effekten når trykkbølgen passerer ytterste propell. En teori av mulig flrere. 

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Hulda said:

Mitt råd til trådstarter: Bytt propellsettet, for en vinge kan ryke av, om jeg har rett.

 

Hvis det er oppsprekking videre innover i materialet og utmatting, nå eller i framtiden, så er vel det absolutt en mulighet.

 

Men skulle det ikke finnes ett eller annet "godkjent volvoverksted" som kan se på denne propellen ut i fra de retningslinjer som Volvo har? Det dreier seg jo tross alt bare om å pusse ned og få vekk skadene, kontrollere for oppsprekking/utmatting, og så sjekke opp mot Volvo om propellen fortsatt er innenfor "spekken" etter at reparasjon er gjennomført.

 

Hadde det dreid seg om "luftfart" så hadde det jo aldri vært aktuelt å reparere med denne typen skade helt inne ved bladroten, delen hadde vært kasabelt, men det kan jo være en mulighet for et det et litt mer "liberalt regime" når det gjelder propeller for båt.

Link to post
Share on other sites

25 minutes ago, Gabi said:

spenningskorrosjon

 

Du mener vel: "korrosjon på grunn av spenning" altså "elektrolyttisk korrosjon". Spenningskorrosjon har jo å gjøre med korrosjon som følge av statiske mekaniske krefter.

 

 "Spenningskorrosjon blir definert som sprekkdannelser som følge av statiske strekkspenninger og korrosjon."

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Korrosjon

 

En ting jeg tenkte på når jeg så disse bildene, det er ellers: Skal tro om det er noen som har brukt en stålbørste eller lokal sandblåsing eller noe slikt, slik at man har ødelagt materialegenskapene i overflaten, og så malt over for å få det til å se pent ut?

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tipper også Volvo-reaksjonen vil være slik. Men det blir jo dyrt med tre propellsett i sesongen.

 

Spenningskorr.: Spenning opp mot flytegrensen og korrosivt miljø. Noen materialer mer utsatt enn andre. Reaksjonshastighet og reaksjonsstart kan være særs temp.avhengig. Har reaksjonen først startet, er den umulig å stanse. Avhengig av materialet går korrosjonen interkrystslinsk og transkrystslinsk, men alltid interkrystalinsk komponent. Den eneste måten å fastslå korr.formen er destructive: Syret slip og 400X forstørrelse. Sprekkhastigheten kan være opp mot 300 m/s (sånn omtrent).

Ref.: HuldaWiki.

Mens jeg venter på at Admiralen skal shoppe ferdig.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problemet på mine propeller sendte de til Winrace to ganger, før jeg byttet fra Ladac lader til Victron lader/inverter etter andre gangen. Har aldri hatt problem etter det. Vet ikke om det var tilfeldig eller ei. Har også montert skilletrafo i ettertid. Jeg tror også (hvis jeg har forstått Hulda riktig) at det er en kombinasjon mellom tæring og kavitasjon. 
 

ps. Blir propellene blankpusset kommer belegget tilbake etter kort tid og det blir heller ingen groing. 

Link to post
Share on other sites

Arne2 skrev for 10 timer siden:

Du mener vel: "korrosjon på grunn av spenning" altså "elektrolyttisk korrosjon".

Jepp!👍

 

Hvordan kan man tenke seg at et dph drev med 2 propeller kan kavitere? Noen som har hørt om dette på dph-drev? Ville vært rart om Volvo ikke har klart å lage dette slik at det ikke kaviterer? Jeg skjønner teorien bak hvorfor kavitasjon kan oppstå, men dph-drev er det jo flusst av i aksjon og hvis det hadde vært en systemfeil så ville vel flere opplevd dette?

 

Link to post
Share on other sites

Eureka skrev On 1.8.2020 at 13.37:

Volvo kommer til å si, "her er nye propeller, 18500 kr takk"

Veiledende hyllepris for et nytt sett er nå i overkant av 25k fra forhandler:rolleyes:, nesten 14k for en enkeltpropell...

 

Gabi skrev for 14 timer siden:

 

Noen som har hørt om dette på dph-drev? Ville vært rart om Volvo ikke har klart å lage dette slik at det ikke kaviterer? Jeg skjønner teorien bak hvorfor kavitasjon kan oppstå, men dph-drev er det jo flusst av i aksjon og hvis det hadde vært en systemfeil så ville vel flere opplevd dette?

 

Fenomenet med kavitasjonsskader/pitting/gropkorrosjon på VP G-seriepropeller benyttet på DPH er nok dessverre ganske utbredt. Årsaker skal jeg ikke spekulere i. Jeg har fulgt med på finn.no fpr å se etter et reservesett til egen båt, men ser at de fleste propeller som legges ut har slike "skader" i større eller mindre grad.

 

Men merkelig at @Coupe67 sine propeller har blitt slik etter bare 2 mnd bruk. Vanskelig å se ut ifra "førbildene", men er det sikkert at propellene så helt fine ut ved overtakelse av båten?

 

Ellers er det vel generelt viktig å ha kontroll på elektrisk anlegg for å eliminere dette som en faktor. Har også fått informasjon om at propellene skal monteres i posisjon slik at ikke bladene "treffes" på noe punkt ved rotasjon. Jeg pleier derfor å rotere propellene noen runder ved montering av bakre prop for å sjekke dette - om det har noe for seg vet jeg ikke.

 

Det skal også være viktig å ha klaring mellom bakre propell og kon som sitter bakerst og dekker bakre propellmutter. Min kon er av eldre type og i aluminium, men tror det har kommet en ny type i plast/kompositt for å eliminere dette problemet. Kan se ut til at ts kanskje har denne nye utgaven kon. (På den nye utgaven tror jeg gjengepartiet sitter i selve konen).

Link to post
Share on other sites

Jeg har zoomet inn det første bildet fra opprinnelig propell. Jeg synes jeg kan skimte kavitasjonstæring der også, en flekk på bladet nær skovlroten. Men dette er på yttersiden av bladet. De opprinnelige bildene viser ikke området der du nå har funnet kavitasjonsskader. Er du sikker på at dette ikke er noe du har oversett . . ?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev On 2.8.2020 at 14.45:

 Har også fått informasjon om at propellene skal monteres i posisjon slik at ikke bladene "treffes" på noe punkt ved rotasjon. Jeg pleier derfor å rotere propellene noen runder ved montering av bakre prop for å sjekke dette - om det har noe for seg vet jeg ikke.

Hvordan foregår dette? De vil jo ”treffes”uansett hvordan du monterer dem? 
 

Har samme drev årmodell som TS. 
Forrige eier hadde problemer med nabobåt og landstrøm, så propellene var tæret (noe likt som på bilde).

Av med alt, ny propeller og måling av det elektriske. Propeller koster 25 000kr ja.

 

Ligger aldri med landstrøm. Kun ett døgn for lading etter endt tur.

Redigert av DR_Nelson (see edit history)
Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev for 10 timer siden:

Hvordan foregår dette? De vil jo ”treffes”uansett hvordan du monterer dem? 

 

Ja, jeg stusset også over dette. Mener imidlertid å ha lest i en eller annen tråd at propellene bør monteres slik at ikke bladene passerer hverandre når de de er i øverste posisjon - nettopp for å unngå kavitasjon. Fant imidlertid ikke igjen denne tråden nå. 

Link to post
Share on other sites

zaq skrev for 4 timer siden:

... Mener imidlertid å ha lest i en eller annen tråd at propellene bør monteres slik at ikke bladene passerer hverandre når de de er i øverste posisjon - nettopp for å unngå kavitasjon.


Propellene ‘slides’ jo inn på sporene i respektive aksel, så de kan således monteres i alle mulige posisjoner i forhold til hverandre. Så, om dette har betydning for kavitasjon e.l., så er det viktig at dette kommer fram. Tror ikke det er mange som tar hensyn til dette under montasje.

Jeg inbiller meg også at jeg har hørt noe om dette en gang, men aner ikke når eller fra hvem.

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 20 minutter siden:

Det kan kanskje forklares med at vanntrykket er lavest øverst slik at bobler og eventuell kavitasjon lettere oppstår?..

Det er nok sikkert grunnen. Men jed tviler litt på at den lille høydeforskjellen har stor betydning på så små båter. Men på digre skipspropellee, ja . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev 45 minutter siden:


Propellene ‘slides’ jo inn på sporene i respektive aksel, så de kan således monteres i alle mulige posisjoner i forhold til hverandre. Så, om dette har betydning for kavitasjon e.l., så er det viktig at dette kommer fram. Tror ikke det er mange som tar hensyn til dette under montasje.

Jeg inbiller meg også at jeg har hørt noe om dette en gang, men aner ikke når eller fra hvem.

Hvis det er tilfelle burde det stå i instruksjonsboken. Har ikke sett noe til det. Ikke noe spor på akslingen som viser noe heller.  

Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev 23 minutter siden:

Hvis det er tilfelle burde det stå i instruksjonsboken. Har ikke sett noe til det. Ikke noe spor på akslingen som viser noe heller.  

 

Enig. Og jeg tror heller ikke at det er foreskrevet med posisjonsspesifikk montering. Men, et eller annet bak i hodet ga noen vage fornemmelser om at jeg hadde hørt noe om dette før. Så, om noen har noen ærender hos et godt VP verksted, så kunne det være greit å spørre. Så kunne vi ev. få avkreftet mistanken.

Link to post
Share on other sites

DR_Nelson skrev 31 minutter siden:

Hvis det er tilfelle burde det stå i instruksjonsboken. Har ikke sett noe til det. Ikke noe spor på akslingen som viser noe heller.  

 

Bonus skrev 5 minutter siden:

Enig. Og jeg tror heller ikke at det er foreskrevet med posisjonsspesifikk montering. Men, et eller annet bak i hodet ga noen vage fornemmelser om at jeg hadde hørt noe om dette før. Så, om noen har noen ærender hos et godt VP verksted, så kunne det være greit å spørre. Så kunne vi ev. få avkreftet mistanken.

 

Her er det som står i manualen. Ingenting om monteringsposisjon.

 

Propeller.jpg.35e28c743134e926407ad220a0e6e500.jpg

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jens_P skrev 1 time siden:

Kan kanskje ha noe å gjøre med vannstrøm bak den loddrette "stammen" over akslinger.

Det kan sikkert også ha noe å si. Det blir litt analogt til det jeg kjenner godt fra vannturbiner. Der kan man av og til se kavitasjonstæringer nedsstrøms løpehjulet som flekker på sugerørsveggen, som stemmer med antall ledeskovler foran hjulet . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...