Jump to content

Kraftig korrosjon på VP DPH bakre propell


Coupe67

Recommended Posts

Hei,

 

Kjøpte ny båt for 2 mnd. Siden og hadde båten på slipp for inspeksjon ifm det og propellene så fine ut. Det hadde da nettop blitt byttet anoder også. 
 

Så hadde jeg båten oppe på slipp nå og oppdaget kraftig grop korrosjon på bakre propell.

 

Har nå søkt & lest så mye jeg kan og ser ut som at jeg må begrense bruk av landstrøm og bruke Belzona 1212 for å midlertidig reparere.

 

Er det noen som har opplevd likende og har noen andre tips?
 

De 2 første bildene er for 2mnd siden og de andre fra i går.

 

tusen takk for innspill

6D3210EF-1BE5-4CF4-87B7-905390D06378.jpeg

75E55039-96DC-4108-ACEC-A8EE1FB54283.jpeg

B051A168-5AB4-4AC5-A491-2C5CA1ACEA8C.jpeg

1A291942-A60E-4230-AA30-1683C9C8366F.jpeg

942E9D30-B16C-4D39-BB69-89C4615AA381.jpeg

BC2AD0EF-5DC7-40D5-BAB5-E8C49FFF99B0.jpeg

069B8EC8-DF9E-4A48-B5DF-F99D3A94DBBB.jpeg

E8AAD9AC-E1EA-468F-90A3-A00FF2B2AA57.jpeg

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar,

 

ja virker bare så rart siden båten var kjørt 400t før jeg overtok og så kommer disse gropene etter 60timer kjøring på 2mnd.

 

Båten er fra 2013 og tror ikke propellene var nye, men skal sjekke med selger i morgen.
 

Link to post
Share on other sites

 

Coupe67 skrev 51 minutter siden:

Har nå søkt & lest så mye jeg kan og ser ut som at jeg må begrense bruk av landstrøm og bruke Belzona 1212 for å midlertidig reparere.

 

Coupe67 skrev 51 minutter siden:

069B8EC8-DF9E-4A48-B5DF-F99D3A94DBBB.jpeg

Vet ikke om jeg hadde stolt på en utbedring med belzona på disse skadene. Belzona er sikkert gode greier til mye, men ikke regn med at du får tilbake styrken i metallet. Disse porene sitter jo helt inn mot bosset, noe som i verste fall kan føre til at hele propellbladet knekker av. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har et propellsett liggende som har akkurat samme skadene. Det er G7 propeller som er 14 år gamle og har gått ca 1000t på en Kloster P28 med Volvo D6 350. De er for det meste kjørt med motoren på 3000 RPM og ca 33 kn. Kjøpte nye propellere og de gamle ligger nå som reservepropeller.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 44 minutter siden:

Lurer på den brune fargen. Kommer den etter sliping, eller var propellen slik?

 

Dette er vel originale VP propeller for DPH drev. Det finnes også stålpropeller idag, men disse på bildet er laget i NiBrAl (Nikkel-Bronse-Aluminium legering). De har den egenskap at de er "bronsegule" og blanke når de er nye eller pusset. I vannet (saltvann bare?) skiller de ut et eller annet som gjør dem svarte / mørke grå nesten over natten.

Link to post
Share on other sites

Om det er historikk på båten bør det sjekkes om propeller har vært byttet på reklamasjon eller ikke - og i tilfelle når de har vært byttet. Mulig VP gir dette ennå, men er vel tvilsomt?.. Jeg handlet ny båt i 2007 og fikk nye propeller et år eller to senere uten diskusjon, men vet at det ble vanskeligere etterhvert - og etter 5 år kan sikkert VP påberope seg at ‘EU levetida’ er ute (480 timer eller 5 år på fritidsbåtmotor on jeg husker rett).

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde begge de bakre propellene mine inne hos Winrace i vinter for utbedring av samme type skade. Trodde dette var kavitasjonsskade men winrace skrev korrosjons skader når de tok imot propellene. Mine var betydelig verre en det din er og kommentaren fra den som tok imot propellene hos winrace var "dette var da ikke så ille". jeg betalte 5000,- for reparasjon av 2. stk propeller. Sveising og balansering.  

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 1 time siden:

 

Dette er vel originale VP propeller for DPH drev. Det finnes også stålpropeller idag, men disse på bildet er laget i NiBrAl (Nikkel-Bronse-Aluminium legering). De har den egenskap at de er "bronsegule" og blanke når de er nye eller pusset. I vannet (saltvann bare?) skiller de ut et eller annet som gjør dem svarte / mørke grå nesten over natten.

Volvo bela disse propellene med et eller annet hemmelig for at det ikke skulle gro på dem. Hvilket det ikke gjorde. Noen pusset disse propellene og da grodde det som vanlig. Historikken virker OK. Anode oppe på drevet er svært opptæret etter 2 mnd. i sjøen. Kan ikke se tilsvarende tæring på anoden rundt propellakslingen, kan være dårlig elektrisk kontakt. Eller dårlig bilde. Et eller annet sted skrev jeg om et drev der man kunne se girtennene da huset var tæret vekk. Samme type drev. Det er ikke mulig å få til så himla kavitasjon på 2 måneder. Ikke en gang om båten gikk på full spiker døgnet rundt. Det elektriske anlegget i båten må være i hht. DSB sine ønskekrav :-)

 

 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 5 timer siden:

Jo.. Det her er ganske sikkert kavitasjon. Hadde det vært korrosjon, så hadde det vært mye mer spredt. Hvorfor mener du at dette ikke er kavitasjonskader? 

 

Beklager! Du har rett . . :wflag:

 

Jeg har nok ikke sett godt nok etter. Jeg så bare masse spredte porer.
Men nå har jeg tatt på meg brillene og ser tydelig at tæringen inne ved skovlroten ER typisk kavitasjonstæring.

Kan ikke bli mer typisk enn det. Et par steder går det også litt utpver på bladet.

 

Det kan se ut som om trådstarter har kjørt litt hardere enn forige eier . . (?)

 

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan nok kjøpe kavitasjon. Ser man oppover propellbladet som har fått brun/bronsefarge, er det ikke lenge før det feltet der også er fullt av groper. Årsaken er 'smellet' fra den kontraroterende propellen.

 

Men det må være en elektrisk komponent inne i bildet også. Anoden som sitter oppe er tæret minst tre ganger normalen. Det er slik disse anodene pleier å se ut etter en hel sesong i sjøen.

 

Hva var det vi rapporterte inn etter jobb offshore.....'kombinasjon av årsaker'. Da var det ingen sjefer som kom med vanskelige spørsmål.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det ikke propeller for båter som akkurat er mitt "fag", men heller jetmotorer og flypropeller og ellers drift og overhaul av komponenter for fly og helikopter, men jeg forsøker meg nå med et lite syn på saken alikevell. 

 

Kavitasjon er jo ikke noen skade i seg selv. Kavitasjon kan være årsak til og lede til ulike typer skader, i første omgang typisk overflateutmatting, eller "surface fatigue".

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cavitation

 

Når overflaten slås i stykker som følge av de osilerende kreftene som kavitasjon er årsak til, da kan det som følge av disse "sårene i overflaten" dannes "pitting corrosion".   

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Pitting_corrosion

 

Har man fått i gang en prosess med "pitting corrosion" så vil jo dette kunne utvikle seg videre til "utmattingskorrosjon" eller "corrosion fatigue".

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Corrosion_fatigue

 

Ved utmatting eller utmattingskorrosjon, så vil man kunne få en videre oppsprekking av materialet og til slutt tap av ett eller flere propellblad.

 

Hvis man har en elektrokjemisk komponent i det hele, så kan vel det bidra til å akselerere denne "sammensatte kjeden av hendelser".

Hva kan man så gjøre? Det er jo spesielt det som går på det siste trinnet i denne sammensatte prosessen som er kanskje "skummelt".

Trinn 1 i denne reparasjonsprosessen blir da å "pusse vekk skaden", slik at man får en glatt overflate uten lokale spenningskonsentrasjoner.

 

Når man har "pusset vekk skaden" så vil trinn 2 være å bruke "dye penetrant inspection" eller en annen egnet metode for å avdekke om det finnes hårfine eller "usynlige sprekker" innover i materialet, som følge av utmatting eller "corrosion fatigue".

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Dye_penetrant_inspection

 

Hvis det oppdages utmatting eller oppsprekking så må mer materiale fjernes til man kommer fram til uskadet materiale, eller komponenten må kasseres. Hvis man fjerner mye materiale så har man jo jo også en problemstilling rundt balansering.

 

Hvis man pusser vekk den synlige skaden, og det viser seg at det ikke finnes en oppsprekking videre innover i materialet, så blir det å gjennomføre riktig overflatebehandling med primer og maling, eventuelt elektrokjemisk overflatebehandling, eller hvordan man nå eventuelt gjør dette for en slik propell.

 

Det enkleste vil nok være å levere propellen på et propellverksted og så også ta en kikk på opplegget rundt landstrøm og jordingsproblematikk

 

"Dye penetrant inspection" høres kanskje komplisert ut, men det er ganske enkelt, men det vil være en stor fordel om man har noen komponenter med kjente sprekker i som man kan trene på.

 

 

 

 

 

 

Redigert av Arne2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg tittet litt på fotografiene i litt større oppløsning. Og det er noen greier der.

Bilde Propell a:

1466065358_Propella.jpg.9c9923ec4a6e4c4e7958ab3a730c9e44.jpg

Aktre propellen er merket med en hvit pil. For meg ser dette ut som en sprekk/bruddanvisning. Den blå ringen viser like mye 'utslett' på den forre propellen som den aktre. Dette er kobberoksid, vil jeg tro.

 

Propell b:

1435289930_Propellb.jpg.b9dcd7b3d6912de108b181239a106564.jpg

Her er en gammel skade som har blitt slipt ut og malt over. Enda en bruddanvisning. Dessuten, mye oksider på overflaten.

 

Propell c:

1845753564_Propellc.jpg.ee4a712b20e9c4e215e6fd7784d01f35.jpg

Bildet viser propellere i 'prestine condition', med hovedanode, den som er i første rekke til å beskytte propellene, har delvis sort maling på overflaten. 

 

Dette får meg til å tro at alt det vi ser av kavitasjon/tæring, muligens ikke kun er to måneder gammelt. 

 

Dette er naturligvis kun det jeg kan se på bildene. Noe annet er det å kunne holde propellsettet i hånden og kunne studere det. Fremdeles synes jeg det er underlig at så mye galt kan skje på to måneder. Det er klart en elektrisk komponent her. Eller som jeg skrev lenger opp 'kombinasjon av årsaker'. Jeg har i hvert fall ikke noen gang sett et propellsett som har tatt kvelden på to måneder. Men unntak av den ene gangen, der store deler av undervannsdrevet også var borte. 

 

Mitt råd til trådstarter: Bytt propellsettet, for en vinge kan ryke av, om jeg har rett. Bytt anodene, begge to. Sørg for at begge anodene har god elektrisk kontakt. Ikke mal anoder. Dropp landstrøm, inntil du har sjekket at den er OK . Slå av all strøm når du ikke er i båten. Batteriene om bord kan også lage slike skader. Snakk med selger. Ikke tro på alt du leser i Wikipedia. Til og med Hulda har blitt invitert til å skrive der, synes ikke jeg kan nok.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det grå området mellom propellene og drevet er ikke anode, men et plastdeksel. Dette må bla. tas av (i tillegg til begge propellene) for å tappe olje av drevet.

DPH drev har to anoder, en på oversiden av platen over propellene og en på skjoldet på akterspeilet av båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...