Jump to content
Sign in to follow this  
mrtiger

Motor til en windy 22 fra 1979

Recommended Posts

mrtiger   
mrtiger

Hei,

vi har en eldre windy 22 fot som har vært i familien siden den var ny.

har vurdert å kjøpe en nyere båt i samme størrelse, men synes denne båten er såpass god å kjøre og den ligger flott i vannet, samt at den er stødig og tåler mye sjø.

synes også at det er artig å ta vare på en slik klassiker også, så vi har bestemt oss å pusse denne opp litt.

når sesongen er over skal vi kjøpe nye puter, stoler, madrasser, dørken samt kalesje da dette er fra 79, ikke kalesjen men den er klar for utbytting også.

har hentet inn prise på dette og det er ikke så avskrekkende priser.

 

Når det kommer til motoren sliter jeg med å få tak i priser eller hvilken motor jeg bør velge.

i dag sitter original motoren i båten, en vp Aq 140(79mod) den går fremdeles som en klokke, men her kan det fort skje noe og da er det vanskelig å skaffe deler;)

 

kunne tenkt meg litt mer power en 140hk og bensin er greit også. Ser for meg 250hk.

Så da lurer jeg på hvilken motortype og hk jeg bør velge og HVA koster en slik motor?

 

7D0E7317-D28F-4D5F-B28E-895C98AC1A23.jpeg

4DB51A14-57EB-4DAC-91F5-9ED615EC5CBB.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Passbåten   
Passbåten

Herlig klassiker! Er det mye start/stopp og korte turer hadde jeg holdt meg til bensin. Om du vurderer helt fabrikkny motor og har romslig budsjett, slår jeg et slag for 6,2 l V8 350 Seacore fra Mercruiser. Litt mer punch enn du forespeilet, men den motoren får voldsomt med skryt. Med lav kroneverdi skal jeg være forsiktig med å spå prisen, men om du spør forhandlerne tipper jeg du får en bra pakkepris på motor, transom og Bravo 1-drev.

 

Før du bestemmer deg bør du også sjekke mål på motorfestene, maskinrom og transom. Om du f.eks må støpe motorfestene på nytt baller det fort på seg uavhengig av hvilken motor du velger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Komodo   
Komodo

Det skal jo ikke så mye til for å få litt mer punch enn den motoren du har, men husk på vekta også. Personlig hadde jeg nok gått for diesel, men det er jo både meninger og behov delte. 

 

Det jeg imidlertid ville sjekket grundig før installasjon av ny motor er akterspeilets tilstand. Mange av disse aldrende daycruiserne (alle?) har vasstrukken kryssfiner i kjernen...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
pipe   
pipe

I Usa betaler man ca 85000 kr for en ny komplett 5,7 liter v8 motor på 300HK med forgasser og ca 100 000 kr for en med innsprøytning.

Skal du ha 250hk + i den nye motoren  som du ønsker trenger du nytt drev og transom også.
 

Edited by pipe

Share this post


Link to post
Share on other sites
wpk   
wpk

Jeg har kastet ut to 20 år gamle 250 V8 og fåt satt inn 2x V6 280 i år, siste generasjon fra Volvo Penta med alu blokk og topp, ferskvannskjøling, katalysator , og det hele. 
En veldig bra motorpakke med vesentlig mer punch og fart samtidig som drivstofforbruket har gått ned. Siden du vurderer bensin så kan jeg anbefale dette alternativet. Vil tro at en V6 fra 200 til 280 hk vil gi deg det du er på jakt etter. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
mrtiger   
mrtiger

Kan jeg spørre om hvor mye du måtte gi for dette.

Var den nye eller brukt ny?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...