mrtiger Startet 2.August.2020 Link til dette innlegget Startet 2.August.2020 Hei, vi har en eldre windy 22 fot som har vært i familien siden den var ny. har vurdert å kjøpe en nyere båt i samme størrelse, men synes denne båten er såpass god å kjøre og den ligger flott i vannet, samt at den er stødig og tåler mye sjø. synes også at det er artig å ta vare på en slik klassiker også, så vi har bestemt oss å pusse denne opp litt. når sesongen er over skal vi kjøpe nye puter, stoler, madrasser, dørken samt kalesje da dette er fra 79, ikke kalesjen men den er klar for utbytting også. har hentet inn prise på dette og det er ikke så avskrekkende priser. Når det kommer til motoren sliter jeg med å få tak i priser eller hvilken motor jeg bør velge. i dag sitter original motoren i båten, en vp Aq 140(79mod) den går fremdeles som en klokke, men her kan det fort skje noe og da er det vanskelig å skaffe deler;) kunne tenkt meg litt mer power en 140hk og bensin er greit også. Ser for meg 250hk. Så da lurer jeg på hvilken motortype og hk jeg bør velge og HVA koster en slik motor? Sitér dette innlegget Link to post
Passbåten Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Herlig klassiker! Er det mye start/stopp og korte turer hadde jeg holdt meg til bensin. Om du vurderer helt fabrikkny motor og har romslig budsjett, slår jeg et slag for 6,2 l V8 350 Seacore fra Mercruiser. Litt mer punch enn du forespeilet, men den motoren får voldsomt med skryt. Med lav kroneverdi skal jeg være forsiktig med å spå prisen, men om du spør forhandlerne tipper jeg du får en bra pakkepris på motor, transom og Bravo 1-drev. Før du bestemmer deg bør du også sjekke mål på motorfestene, maskinrom og transom. Om du f.eks må støpe motorfestene på nytt baller det fort på seg uavhengig av hvilken motor du velger. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 flott skrog som tåler det meste Tror denne kunne passet fint til båten også- bensin 4,3 V6 , evt etterfølgeren på 4,5 liter. Selv om V8 selvfølgelig er grommere https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=181668364 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Det skal jo ikke så mye til for å få litt mer punch enn den motoren du har, men husk på vekta også. Personlig hadde jeg nok gått for diesel, men det er jo både meninger og behov delte. Det jeg imidlertid ville sjekket grundig før installasjon av ny motor er akterspeilets tilstand. Mange av disse aldrende daycruiserne (alle?) har vasstrukken kryssfiner i kjernen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
enslagsgjest Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 (redigert) Som diesel-mann ville jeg gått for en 6 sylindra steyr. Enormt med kraft sammenlignet med vekten. Fås med adapter til bravo drev. Priseksempel brukt motor (solgt): https://www.finn.no/boat/motor/ad.html?finnkode=143592144 Redigert 2.August.2020 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
pipe Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 (redigert) I Usa betaler man ca 85000 kr for en ny komplett 5,7 liter v8 motor på 300HK med forgasser og ca 100 000 kr for en med innsprøytning. Skal du ha 250hk + i den nye motoren som du ønsker trenger du nytt drev og transom også. Redigert 2.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
wpk Svart 2.August.2020 Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Jeg har kastet ut to 20 år gamle 250 V8 og fåt satt inn 2x V6 280 i år, siste generasjon fra Volvo Penta med alu blokk og topp, ferskvannskjøling, katalysator , og det hele. En veldig bra motorpakke med vesentlig mer punch og fart samtidig som drivstofforbruket har gått ned. Siden du vurderer bensin så kan jeg anbefale dette alternativet. Vil tro at en V6 fra 200 til 280 hk vil gi deg det du er på jakt etter. Sitér dette innlegget Link to post
mrtiger Svart 2.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August.2020 Kan jeg spørre om hvor mye du måtte gi for dette. Var den nye eller brukt ny? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.