potetkjeller Startet 3.August.2020 Del på Facebook Startet 3.August.2020 Var ute med båten min og låg på rundt 2500 omdreininger. Plutselig så begynte det og riste kraftig i heile båten. Stoppet selvfølgelig med ein gong. Når den står i fri høyres motoren heilt fin ut. I gir begynner vibrasjoner igjen. Nåken som har erfaring med dette som kan gjer det litt lettere og finne feilen? Har null erfaring med hekkaggregat fra før. Takker for alle tips🙂 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Regner med at du har sett på propellene, tilfelle du har truffet noe i vannet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 3.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2020 Propellene er fine👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 3.August.2020 Del på Facebook Svart 3.August.2020 Det lyder desværre dyrt det der ... Det eneste billige alternativ til at propellerne er beskadiget, er at kardanleddet (knutkorset?) er defekt, men kardanledet roterer med motoren: det sidder før koblingen i drivlinien ... altså ville vibrationerne være der så snart motoren startes. Drevet må af og adskilles ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 3.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2020 Var forberedt på at drevet må av siden det først begynner når eg legger det i gir. Men med tanke på at eg har null erfaring så lurte eg på om det kan ver nåken meir "vanlige" feil som kan sjekkes først så eg kanskje finner svare fortere/lettere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Kan jo være en høgende con på giret men vile eliminert de enkle tingene først. Propell, løse motorfester. og de litt være ting viskose/lamell kobling mellom motor drev, lagring transom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 (redigert) 6 hours ago, bmwmaxi said: Propell, løse motorfester. og de litt være ting viskose/lamell kobling mellom motor drev, Der er ingen kobling mellem motor og drev på en VP ... koblingen sidder inden i drevet. Løse motorophæng, jovist, men det havde været åbenbart med det samme, hvis man har set på motoren mens drevet har været i gear og motoren ikke sidder fast; det lyder usandsynligt. Hvis det skal være en fejl på en propel, skal en af dem nærmest mangle et helt blad, hvis der skal optræde vibrationer allerede fra tomgang (idle), og det vil man se umiddelbart. Redigert 4.August.2020 av mthoms Uddybende forklaring. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bmwmaxi Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Jo på norsk er det det. Kopling på norsk kaller vi clutch. Og da er det riktig at det er conen øverst i drevet. Platen/rykk utjavneren som er skrudd fast på svinghjulet kan fjærene kollapse og skape vibrasjon. Gjelder også lagrene på aksling gjennom transom og x-kryss/ CV joint. Og ja, på Volvo penta sitter dette igjen når man demonterer drevet. Var vel et problem med at gjenger bolter som holdt drevet fast på styregafell kunne kollapse på noen modeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bm 850 Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 Hei. Så lenge du har sjekket propellene, og de er ok; er det nesten garantert drivknuten mellom motor og drev. Her er det et nålelager på hver ende av krysset. Det er disse som ryker. De kan enkelt byttes ut til en rimelig kost i stedet for å bytte komplett knute (dersom du kan gjøre dette selv) Lykke til🙂👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 4.August.2020 Del på Facebook Svart 4.August.2020 6 hours ago, bmwmaxi said: Jo på norsk er det det. Kopling på norsk kaller vi clutch. Selvfølgelig ... min fejl... Trådstarter skriver ikke noget om alder på drevet/motor. Pointen om de kollapsede bolte får mig til at tænke på de bolte, som sidder i selve styregaflen på de ældre modeller (de er erstattet af en form for nitter på de nyere). Hvis en af de bolte forsvinder kan det også give vibrationer ... Men under alle omstændigheder: Drevet må af ... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 5.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2020 Har heilt glømt og skrive alder osv på drev ja... Veit motor er ein volvo penta aqad31a fra 1987, drevet er eg usikker på alder då det var ein som meinte dette var av nyere modell. Har dette bilde av drevet viss det kan sei nåke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
mthoms Svart 5.August.2020 Del på Facebook Svart 5.August.2020 Det ligner fuldstændigt et DP290A drev, og det er formentlig det originale (det passer med årstallet og motortypen). Jeg har forsøgt at markere de to steder "bmwmaxi" og jeg mener kan være potentielle årsager ... ingen af boltene kan ses direkte. Det er numrene på 5/6 på denne skitse (den nederste pil) http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19254.aspx og 15/15a på denne her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19291.aspx "BM 850" omtaler nummer 25 i denne her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19288.aspx Det er de tre billigste steder at reparere. Jeg kan ikke komme det nærmere ... Held og lykke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 2.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2020 Hei! Har då endelig fått båten på slipp og tatt av aggregate, ser då at det er drivknuten som er ødelagt. Trenger "midderste leddet" og det som går mot motor! Det leddet som er festet i aggregate ser heldigvis fint ut. Prøve meg her inne og legger til om det er nåken i bergen, stord, Haugesund området som kan ha nåke slikt liggande? Har nye kryss så om nåken skulle ha ein drivknute me dårlige kryss så funker dey og! Takker for alle svar på tråden her inne! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 (redigert) Du bør kontrollere gimball lager samtidig. Deler nr 80 til 84 http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19254.aspx Redigert 2.September.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 2.September.2020 Del på Facebook Svart 2.September.2020 Om du kontakter drevservice.no, så har de brukte drivknuter bl.a. liggende etter overhalingsjobber. +nye deler du måtte behøve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 3.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2020 Er det masse arbeid og bytte gimball lagere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 (redigert) Har ikke gjort det selv, men i følge mitt lokale VP verksted er det mulig å gjøre det fra utsiden... Fikk forklart det slik: 1 av med drevet 2 skru inn maskinskruver i simmering og dra den ut 3 fjern 3 stk låaeskiver 4 sveis en 6mm gjengestav i lageret og dra det ut med den Har googlet litt og sett på YouTube, det ser ikke så lett ut som forklart. Har ikke bestemt meg for å prøve selv eller levere inn på verkstedet.... Jeg har bare lett ulyd ved fult utslag på styring Redigert 3.September.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 3.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.September.2020 Har kanskje fått tak i drivknute, men den er fra tidligt 2000 tallet, nåken som veit om den vil passe på mitt drev som mest sannsynlig er fra 1987? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 3.September.2020 Del på Facebook Svart 3.September.2020 Er ganske sikker på at i 87 brukte de en grovere spline(færre 'tenner') på motorsiden, på drevsiden er det godt mulig helt likt. Be selger sende et bilde av splines(koblingene), og sammenlign med den du har. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
potetkjeller Svart 17.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2020 Var fine splines! No e båten fikset og skal selges!😅 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 17.September.2020 Del på Facebook Svart 17.September.2020 👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.