Jump to content

Vibrasjoner fra 290dp drev når det står i gir.


potetkjeller

Recommended Posts

Var ute med båten min og låg på rundt 2500 omdreininger. Plutselig så begynte det og riste kraftig i heile båten. Stoppet selvfølgelig med ein gong. Når den står i fri høyres motoren heilt fin ut. I gir begynner vibrasjoner igjen.

 

Nåken som har erfaring med dette som kan gjer det litt lettere og finne feilen? 

Har null erfaring med hekkaggregat fra før.

 

Takker for alle tips🙂

Link to post
Share on other sites

Det lyder desværre dyrt det der ... Det eneste billige alternativ til at propellerne er beskadiget, er at kardanleddet (knutkorset?) er defekt, men kardanledet roterer med motoren: det sidder før koblingen i drivlinien ... altså ville vibrationerne være der så snart motoren startes. Drevet må af og adskilles ...

Link to post
Share on other sites

Var forberedt på at drevet må av siden det først begynner når eg legger det i gir. 

Men med tanke på at eg har null erfaring så lurte eg på om det kan ver nåken meir "vanlige" feil som kan sjekkes først så eg kanskje finner svare fortere/lettere? 

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, bmwmaxi said:

Propell, løse motorfester. og de litt være ting viskose/lamell kobling mellom motor drev,

Der er ingen kobling mellem motor og drev på en VP ... koblingen sidder inden i drevet.

Løse motorophæng, jovist, men det havde været åbenbart med det samme, hvis man har set på motoren mens drevet har været i gear og motoren ikke sidder fast; det lyder usandsynligt.

Hvis det skal være en fejl på en propel, skal en af dem nærmest mangle et helt blad, hvis der skal optræde vibrationer allerede fra tomgang (idle), og det vil man se umiddelbart.

Redigert av mthoms
Uddybende forklaring. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo på norsk er det det. Kopling på norsk kaller vi clutch. Og da er det riktig at det er conen øverst i drevet.

Platen/rykk utjavneren som er skrudd fast på svinghjulet kan fjærene kollapse og skape vibrasjon. Gjelder også lagrene på aksling gjennom transom og x-kryss/ CV joint. Og ja, på Volvo penta sitter dette igjen når man demonterer drevet.

Var vel et problem med at gjenger bolter som holdt drevet fast på styregafell kunne kollapse på noen modeller.

Link to post
Share on other sites

Hei. Så lenge du har sjekket propellene, og de er ok; er det nesten garantert drivknuten mellom motor og drev. Her er det et nålelager på hver ende av krysset. Det er disse som ryker. De kan enkelt byttes ut til en rimelig kost i stedet for å bytte komplett knute (dersom du kan gjøre dette selv) Lykke til🙂👍

Link to post
Share on other sites

6 hours ago, bmwmaxi said:

Jo på norsk er det det. Kopling på norsk kaller vi clutch.

Selvfølgelig ... min fejl...

 

Trådstarter skriver ikke noget om alder på drevet/motor. Pointen om de kollapsede bolte får mig til at tænke på de bolte, som sidder i selve styregaflen på de ældre modeller (de er erstattet af en form for nitter på de nyere). Hvis en af de bolte forsvinder kan det også give vibrationer ... Men under alle omstændigheder: Drevet må af ...

Link to post
Share on other sites

Det ligner fuldstændigt et DP290A drev, og det er formentlig det originale (det passer med årstallet og motortypen).

Jeg har forsøgt at markere de to steder "bmwmaxi" og jeg mener kan være potentielle årsager ... ingen af boltene kan ses direkte.

 

Det er numrene på 5/6 på denne skitse (den nederste pil)

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19254.aspx

 

og 15/15a på denne her:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19291.aspx

 

"BM 850" omtaler nummer 25 i denne her:

http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7745620-44-19288.aspx

 

Det er de tre billigste steder at reparere. Jeg kan ikke komme det nærmere ... Held og lykke.

 

image.png.75ef169f71551ee8c1932d377ce1f617.png

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei! Har då endelig fått båten på slipp og tatt av aggregate, ser då at det er drivknuten som er ødelagt. 

Trenger "midderste leddet" og det som går mot motor! Det leddet som er festet i aggregate ser heldigvis fint ut. 

Prøve meg her inne og legger til om det er nåken i bergen, stord, Haugesund området som kan ha nåke slikt liggande? 

Har nye kryss så om nåken skulle ha ein drivknute me dårlige kryss så funker dey og! 

Takker for alle svar på tråden her inne! 

Link to post
Share on other sites

Har ikke gjort det selv, men i følge mitt lokale VP verksted er det mulig å gjøre det fra utsiden... 
Fikk forklart det slik:

1 av med drevet

2 skru inn maskinskruver i simmering og dra den ut

3 fjern 3 stk låaeskiver

4 sveis en 6mm gjengestav i lageret og dra det ut med den
 

Har googlet litt og sett på YouTube, det ser ikke så lett ut som forklart.

Har ikke bestemt meg for å prøve selv eller levere inn på verkstedet.... Jeg har bare lett ulyd ved fult  utslag på styring

 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...