Elvebåt1 Startet 4.August.2020 Link til dette innlegget Startet 4.August.2020 Jeg har en mercury 9.9 hk 4-takt fra rundt 2012. Den har gir på «gasshåndtaket». Motoren fungerer helt utmerket, men jeg sliter med å få den i frigir. Når jeg skal vri den fra framover til frigir så fortsetter propellen å gå rundt i frigir og man kan høre en slags lyd som høres ut som at den «slurer» på giret, eller at den liksom er litt borti det tannhjulet som gjør at propellen går rundt. Jeg klarer å «vrikke» håndtaket slik at propellen slutter å gå rundt, men det virker å være for liten avstand mellom framover, frigir og bakover slik at den nesten går direkte fra framover til bakover. Noen som har vært borti dette? Er det en justering av noe som må gjøres? Setter stor pris på hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Har problemet kommet snikende? Alt kjøpt brukt slik den er? Om selve undervannshuset har truffet "noe" kan girhjulet på propellakslen ha forskjøvet seg ørlite inn (masstregheten gjorde at akselen bråstoppet mens tannhjulet fortsatte alt hele akselen skle litt videre inn i lageret). Da kan du få den situasjonen du beskriver. Vet ikke hvordan spesifik innfesting er i din motor. I så fall må det fra hverandre og justeres. Sitér dette innlegget Link to post
Elvebåt1 Svart 4.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Odyssevs skrev 43 minutter siden: Har problemet kommet snikende? Alt kjøpt brukt slik den er? Om selve undervannshuset har truffet "noe" kan girhjulet på propellakslen ha forskjøvet seg ørlite inn (masstregheten gjorde at akselen bråstoppet mens tannhjulet fortsatte alt hele akselen skle litt videre inn i lageret). Da kan du få den situasjonen du beskriver. Vet ikke hvordan spesifik innfesting er i din motor. I så fall må det fra hverandre og justeres. Hei! Problemet oppstod etter at motoren ble kjørt borti en stein under vann, så det kan høres riktig ut. Er dette en vanskelig ting å justere? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 4.August.2020 Link til dette innlegget Svart 4.August.2020 Nei men du må ha eksakte data og metode for din motor så original manual i pdf må sjekkes. Det er ikke sikkert det står der avhengig av om delene selges som enheter eller f eks ned på enkelt lager etc. Sjekk manualen først. Sitér dette innlegget Link to post
Elvebåt1 Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Odyssevs skrev On 4.8.2020 at 19.18: Nei men du må ha eksakte data og metode for din motor så original manual i pdf må sjekkes. Det er ikke sikkert det står der avhengig av om delene selges som enheter eller f eks ned på enkelt lager etc. Sjekk manualen først. Hei igjen! Har tatt ut propellakslingwn nå. Ser egentlig veldig fint ut der inne, men den kan bevege seg litt frem og tilbake på en måte. Som du ser på bildene så kan den bevege seg rundt 3-4 mm ut og inn, noe som fører hele akslingen, inkludert clutchen frem og tilbake. Skal dette være slik eller kan det være dette som er problemet? Sitér dette innlegget Link to post
Elvebåt1 Svart 5.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2020 Det virker å være for kort avstand mellom fremover-tannhjulet og revers-tannhjulet slik at det er veldig finstilt å få clutchen på en plass hvor den går «helt fritt». Er det da typisk om revers-tannhjulet er for langt framover eller om fremover-tannhjulet er for langt bakover? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Ja avstanden er blitt for kort. Husker ikke rotasjonsretningene men enten har hjulet nærmest propell sklidd litt innover eller så har aksling sklidd litt inn i det innerste. Avhenging av pressfit av lagre, avstand mellom hus og propell setter jeg en knapp på at hjulet nærmest propell har sklidd innover. Om du satte den i nøytral hørtes det jo ut som den først og fremst hadde problem med å slippe tak o forovergiret. Er hjulet forover nærmest propell? Sitér dette innlegget Link to post
Elvebåt1 Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Odyssevs skrev 1 time siden: Ja avstanden er blitt for kort. Husker ikke rotasjonsretningene men enten har hjulet nærmest propell sklidd litt innover eller så har aksling sklidd litt inn i det innerste. Avhenging av pressfit av lagre, avstand mellom hus og propell setter jeg en knapp på at hjulet nærmest propell har sklidd innover. Om du satte den i nøytral hørtes det jo ut som den først og fremst hadde problem med å slippe tak o forovergiret. Er hjulet forover nærmest propell? Det høres riktig ut ja. Hjulet mot propell er revers. Når den står i nøytral tar den borti revershjulet. Altså logisk at det er dette som har sklidd for langt inn mot clutchen. Hva er løsningen for å fikse denne feilen? Ta fra hverandre propellakslingen og skifte lagre osv? Eller noe annet? Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 (redigert) Ta den med til noen som har et utvalg av avtrekkere (evt bruk et par hundrelapper på Biltema) og trekk revershjulet litt forover igjen. Redigert 6.August.2020 av Odyssevs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elvebåt1 Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Odyssevs skrev 7 minutter siden: Ta den med til noen som har et utvalg av avtrekkere (evt bruk et par hundrelapper på Biltema) og trekk revershjulet litt forover igjen. Okei, tusen takk for hjelp! Skal forsøke det :) Sitér dette innlegget Link to post
Odyssevs Svart 6.August.2020 Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Legg litt kartong mellom avtrekker og revershjul. Sitér dette innlegget Link to post
Elvebåt1 Svart 6.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2020 Odyssevs skrev 14 minutter siden: Legg litt kartong mellom avtrekker og revershjul. Ser ut som det kan være utfordrende å komme til med en avtrekker for å presse den inn. Må kanskje prøve å få det til på annen måte. Kanskje jeg skjærer til noen planker og jeg kan presse med fra hver side i en skrutvinge eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.