Jump to content

Ubrukelige båttester


Lazy days 2

Recommended Posts

Savner mere kritiske båttester.

Når man som leser av blader som Båtmagasinet, Seilas og Seilbåtmagasinet er det forbausende hvor ukritiske disse båtekspertene er. Det virker som de er direkte dikterte av forhandlerne. De kan teste tre 34 fots seilbåter, og etter å ha lest testen virker alle dønn like. Bildene og teksten som følger kan blåse opp en liten detalj som metallist på dørkarm som det helt store med denne aktuelle båten. Det må da være viktigere ting å feste seg med. Det hadde hvert interessant med synspunkter på motorer i seilbåter. For eksempel hva bør jeg velge volvo vs yanmar ol. Driftsikkerhet, pris, støy, priser på deler osv. Ta gjerne for dere forhandlerne. Er det hjelp å få. Innstillingen hos mange av disse er helt utrolig. Her skal man komme med lua i hånda . Og helst trygle og be om å få hjelp. Ser at det i diverse forbruksprogrammer på tv blir satt fokus på dette, mens i båtblader tør ingen skrive noe kritisk. Jeg har sett at dere finder en del å skrive om fra forumet. Så hallo er det ingen med ryggrad i båtbladene. Eller er dere så redde for å støte annonsører og fremtidige annonsører.

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig. Ta med båttestene i søndags-VG, så er bildet komplett.

 

Det virkelig ironiske jeg har bitt meg merke i, er advaringen mot amerikanske båter og innenbords bensinmotorer. Dette skal visstnok være forferdelig dyrt å kjøre med...?

 

Men sammenligner man testernes egne forbrukstall fra gang til gang, skjønner alle at forskjellen i standard motorisering fører til at skandinaviske båters toppfart ofte tilsvarer lignende amerikanske båters marsjfart. Og da blir samlet bensinforbruk fra A-B faktisk rimeligere i US-favør. Jeg snakker her om daycruisere, vel og merke.

 

Men når neste nummer kommer, er det samme regla opp igjen. Nesten så jeg lurer på om det er en ekstra tollmur utenfor offentlig administrasjon?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Siden fremdeles litt morgengrettenhet henger igjen så tidlig på dagen hiver jeg meg på klagekoret om båttester - men egentlig blåser jeg i disse båtjournalistene. Det de skriver er i beste fall overflatiske vurderinger. Når jeg kjøper litt båtpor... lander jeg vanligvis på noen utelandske, gjerne engelske blad.

Men det vil absolutt være på sin plass å gi noen av bladsmørrerne et skudd for baugen :puke:

Link to post
Share on other sites

Dette skal visstnok være forferdelig dyrt å kjøre med...?

Og da blir samlet bensinforbruk fra A-B faktisk rimeligere i US-favør.

Lavere drivstofforbruk med bensin enn diesel sier du??? Tja, man skal høre mye rart. Videre skal man måtte slå de rødgrønne ned i støvlene hva gjelder kreativ bokføring for å få det regnestykke til å gå opp.

Sannheten er jo at en diesel bruker 1/3 mindre drivstoff enn en bensinmotor. Når videre dieselen selges til halv pris av bensin skal en være mer enn tungnem for ikke å se at diesel er lønnsomt.

 

Selv om kanskje gummijolla mi med 4 hk bensin går billigere fra A til B enn moderskipet på 8 tonn og 400 diesel hk kan man ikke dermed slutte at bensindrift er billigere enn diesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det virkelig ironiske jeg har bitt meg merke i, er advaringen mot amerikanske båter og innenbords bensinmotorer.

 

Lavere drivstofforbruk med bensin enn diesel sier du???

Dette blir garantert en hiva debatt, om du bare er i stand til å påpeke hvor jeg har trukket inn diesel...?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det virkelig ironiske jeg har bitt meg merke i, er advaringen mot amerikanske båter og innenbords bensinmotorer. Dette skal visstnok være forferdelig dyrt å kjøre med...?

Dette blir garantert en hiva debatt, om du bare er i stand til å påpeke hvor jeg har trukket inn diesel...?

Sorry SkipperMorse, den så jeg ikke i farta. :blush: Fremdeles litt tidlig på morgenen for meg. Men at både amerikanske og europeiske båter med innenbords bensinmotor er "forferdelig dyrt å kjøre med" sammenlignet med dieesler (amerikanske og europeiske) er jeg fortsatt enig i.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Amerikanerne har et ordspråk som heter "look who's talking" og det er ikke så dumt å ha med seg i denne sammenheng. Alle disse bladene er på samme tid avhengig av å selge annonser til de samme båtfabrikantene. Når det er sagt opplever ikke jeg at disse testene er så dårlige. De beskriver det de ser og det er ingen tvil om at det er mange forskjellige prioriteter og behov blant oss båtfolk. Noen (som meg) er relgiøst opptatt av kvalitet og da blir det dyrt. Andre ser dette annerledes og prioriterer innvendig plass i stedet for rettet moment og kjølvekt o.l. Det er ikke noe facitsvar på dette og journalistene må forsøke å skrive så de selger flest mulig annonser og flest mulig blader. Feks hvis de skulle prioritere det jeg synes er viktig i båttester hadde de neppe solgt mange bladene.

Link to post
Share on other sites

Husker jeg leste en båttest av 17-fotere i ViMenn Båt - der hadde de ikke plass til å ta med beskrivelse av sjøegenskapene - annet enn ord som Greit , gode osv. Tydeligvis viktigere med utseende og antall koppholdere....

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Sorry SkipperMorse, den så jeg ikke i farta. :blush: Fremdeles litt tidlig på morgenen for meg. Men at både amerikanske og europeiske båter med innenbords bensinmotor er "forferdelig dyrt å kjøre med" sammenlignet med dieesler (amerikanske og europeiske) er jeg fortsatt enig i.

Ikke greit å sammenhengen til enhver tid når man gripes av engasjement, slik man jo selvfølgelig gjør når det er snakk om båt. Nå blir dette litt offtopic, men jeg skribler noen betraktninger likevel.

 

Bensinmotor i day/ cabincruiser over 25 fot ville jeg nok helt sikkert ikke valgt. De som kjører med bensinmotor i så store båter, har sikkert kalkulert med at de kan kjøre så og så mye før forskjellen i innkjøpskostnad er utjevnet.

 

Men jeg trives desidert best i daycruiser-klassen rundt 22 fot, og der er det faktisk mest vanlig med påhengsmotorer. Og dermed anbefaler skandinaviske journalister dyrere båter med lavere fartspotensiale og høyere drivstoffutgifter framfor yankee'ene.

 

Bare legg merke til dette, en skandinavisk jeep eller daycruiser berømmes for god drivstofføkonomi "til påhengsmotor å være" mens en amerikaner med mindre forbruk pr mil i marsjfart har "uforholdsmessig høye driftskostnader til innenbordsmotor å være".

 

Det var mitt synspunkt.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Savner mere kritiske båttester.

Når man som leser av blader som Båtmagasinet, Seilas og Seilbåtmagasinet er det forbausende hvor ukritiske disse båtekspertene er.

Norske båtblader er for meg omtrent som å lese Donald. Dette er reportasjer, ikke tester synes jeg. Bortset fra det er båtblader hyggelig lesning.

 

Jeg foretrekker de engelske båtbladene. Yachting World, Motorboat Monthly og spesielt Motorboat and Yachting er mine favoritter. Svenske Båtnytt synes jeg også har bra klasse - særlig en som tester seilbåter der - tror han heter Kurt Wedin eller noe sånt. Fordelen med de engelske bladene er også at de har tilgang på bedre testmateriale enn de norske. Bladene anses som internasjonale magasiner som treffer lesere i mange land, og dermed får de tak i båter til interessante tester. F.eks. testet de Windy 37, Targa 35, Farline Targa 34, Bavaria 37, Eland 35 Power i samme test. Og de fikk Steve Curtis med som testsjef (han er throttle mannen på Spirit of Norway).

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...antall koppholdere....

He, he... denne har jeg merket meg også. Koppholdere er sikkert greit nok det, men personlig finner jeg det mer viktig å f.eks. prioritere bilder av de ulike tingene som artikkelen omtaler. F.eks omtales fordeler og ulemper med ulike løsninger i kabinen ganske omfattende, men å inkludere noen bilder fra kabinen slik at leseren får en fair sjanse til å se for seg det samme som journalisten som har vært i båten ser, nei det er vanskelig. Da oppleves det ganske forkastelig når forfatteren isteden bruker spalteplass på å omtale koppeholdere, manglende plass for søppelpose ifbm pentry, dum plassering av dorullholder og andre standard formularer som har lett for å gå igjen i et ikke helt ukjent norsk båtblad. Grmf - fremdeles morgengretten ennå jeg og, kjenner jeg. Godt å surve litt. Nå er det like før det er helg og jeg kan stupe på hodet i båten igjen :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Enig med Batdilla,

savner ofte gode bilder som viser planløsninger osv. Unødvendig med 3 bilder av styrekonsollen hvis man heller kunne fått sett benkeløsninger, dørkplass etc.

 

Har liggende etpar Seilas&Båtliv fra midten av 80-tallet, der hadde de en serie meget gjennomarbeidede tester, som tok grundig for seg de forskjellige områdene, samt at de tok seg bryet med å tegne opp plaløsningene i båten sett ovenfra og fra siden. Ble sikkert for dyrt å videreføre...?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Mer gruff, selv på fredags ettermiddag.... Jeg skulle gjerne lest flere artikler om båtopplevelser! Altså om turer, hendelser og beskrivelser av båtliv til glede og inspirasjon! Dette blir det ikke for mye av, synes jeg. Det er ofte beskrivelser av dieselpriser, havnekostnader og slikt, istedenfor stemningsfulle bilder, og det vi egentlig er på sjøen for?

 

Hvilke båtblader er best på dette?

Link to post
Share on other sites

Enig med Batdilla,

savner ofte gode bilder som viser planløsninger osv. Unødvendig med 3 bilder av styrekonsollen hvis man heller kunne fått sett benkeløsninger, dørkplass etc.

 

Har liggende etpar Seilas&Båtliv fra midten av 80-tallet, der hadde de en serie meget gjennomarbeidede tester, som tok grundig for seg de forskjellige områdene, samt at de tok seg bryet med å tegne opp plaløsningene i båten sett ovenfra og fra siden. Ble sikkert for dyrt å videreføre...?

Ja du er inne på noe der, f.eks. når de testet Comfortina 32 (nåværende Barsk II/Nor-4500 !!) i sept. 1983 synes jeg de var ganske så grundige. Jeg tror egentlig at den gjengen ute i Leangbukta egentlig ikke har tid/ressurser til å teste så grundig lenger fordi det er altfor hyppige nylanseringer i dag.

Redigert av Barsk II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Årsakene til at disse "testene" blir som de blir er nok ganske åpenbar.

 

Se på de som flyr rundt på disse båtmessene. Hvor mange stikker hodet nedunder for å se hvordan røstjern er festet eller hvordan styring er utformet. Sjekker ut det elektriske anlegget. Teller kjøbolter og regner litt i hodet.

Svært få.

De fleste setter seg i salongen, eller stiller seg bak rattet. Og teller køyer.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Norske båttester. :lol::lol:

"Gutta på tur" :cool: er vel bedre uttrykk. Skulle gjerne vært en av dem med et ben innenfor der...

Å teste betyr vel å prøve, men mine forventninger til en test, er at den skal fortelle noe grunnleggende om båten.

Det første jeg vil vite om en båt, er hva den er lagd av. Tåler den et dunk eller to? Trekker den vann i eventuell sandvich?

Se på denne:"Er de glassfiberbåter lenger": http://www.yachtsurvey.com/Fiberglass_Boats.htm

(De som ikke leser engelsk, kan lese mye fra bildene)

Her er også noen herlige bilder av kjernemateriale: http://www.yachtsurvey.com/core_materials.htm

 

Så vil jeg gjerne vite om de har gode innstøpninger (ikke malt over treverk), om de har vanntette luker som virkelig er vanntette, om alle hulrom er tilgjengelige for inspeksjon, om lensepumene kan ta unna for større lekkasjer (særlig i store båter) om det elektriske er ordentlig og oversiktlig, om dekk og skrog henger sammen, om risere varer lenger enn to år før de tar med seg motoren i graven (se Mercruiser), om skrogets egenskaper i sjø og "chine walking" etc. etc. se f.eks. http://www.yachtsurvey.com/TopTwenty.htm

Bord og sofa og stoler kan jeg ta en tur ombord og se på selv.

 

Det er skremmende at ikke alle punktene er selvfølgeligheter på en moderne båt, men det er det tydeligvis ikke! Derfor må det gåes gjennom ved hver eneste seriøs test. Mener jeg...

Link to post
Share on other sites

Husker at jeg leste en bra reportasje om Bavaria 42

Det var forfatteren selv, som hadde kjøpt båten. Han tok for seg bra og mindre bra ting ved båten

og kjøpet. Dette var bra og en grundig reportasje. Det er jo god pr for Bavaria at "eksperter" velger Bavaria. (Kan virke litt søkt, men forfatteren viket som han hadde gjort en god jobb.)

Link to post
Share on other sites

Årsakene til at disse "testene" blir som de blir er nok ganske åpenbar.

Se på de som flyr rundt på disse båtmessene. Hvor mange stikker hodet nedunder for å se hvordan røstjern er festet eller hvordan styring er utformet. Sjekker ut det elektriske anlegget. Teller kjøbolter og regner litt i hodet.

Svært få.

De fleste setter seg i salongen, eller stiller seg bak rattet. Og teller køyer.

Jeg er så lykkelig at jeg i år har hatt båtplass på ytterste plass, på ytterste brygge i Leangbukta; det har vært mye interessant å observere ifm. potensielle kunder som skal ut for å prøve seilbåter(motorbåter har jeg lite peiling på, så det avstår jeg å mene noe om); Jeg har ennå ikke sett en eneste "seilbåt" som har heist seilene, selv ved ideele seilforhold!!

Det er morsomt å se hvordan fokus er på ratt, girspak og KARTPLOTTER!

 

Husker at jeg leste en bra reportasje om Bavaria 42

Det var forfatteren selv, som hadde kjøpt båten. Han tok for seg bra og mindre bra ting ved båten

og kjøpet. Dette var bra og en grundig reportasje. Det er jo god pr for Bavaria at "eksperter" velger Bavaria. (Kan virke litt søkt, men forfatteren viket som han hadde gjort en god jobb.)

Det var vel Andreas Holo, som har seilt jorda rundt med en C&C38. Han skriver bra og matnyttige artikler synes jeg.

 

Ellers synes jeg en reportasje (test?) med Birger Kullmann på inspeksjon i en haug av båter på siste Lillestrøm messe var av den typen som savnes; "hvilke båter har forseglet endeveden i innredning" osv..

 

mvh

 

Barsk II

:flag::sailing:

Link to post
Share on other sites

Ellers synes jeg en reportasje (test?) med Birger Kullmann på inspeksjon i en haug av båter på siste Lillestrøm messe var av den typen som savnes; "hvilke båter har forseglet endeveden i innredning" osv..

 

Kullmann ja, hvis jeg en eller annen gang vinner i Lotto, så hadde det fristet med en sånn "Munin" i lystbåtversjon. (Skal visstnok finnes en sånn i Ålesund-området..)

http://www.norsafe.no/bildearkiv/rescue_p/1200munin.htm

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Norske båtblader er for meg omtrent som å lese Donald. Dette er reportasjer, ikke tester synes jeg. Bortset fra det er båtblader hyggelig lesning.

 

Jeg foretrekker de engelske båtbladene. Yachting World, Motorboat Monthly og spesielt Motorboat and Yachting er mine favoritter. Svenske Båtnytt synes jeg også har bra klasse - særlig en som tester seilbåter der - tror han heter Kurt Wedin eller noe sånt. Fordelen med de engelske bladene er også at de har tilgang på bedre testmateriale enn de norske. Bladene anses som internasjonale magasiner som treffer lesere i mange land, og dermed får de tak i båter til interessante tester. F.eks. testet de Windy 37, Targa 35, Farline Targa 34, Bavaria 37, Eland 35 Power i samme test. Og de fikk Steve Curtis med som testsjef (han er throttle mannen på Spirit of Norway).

Må si meg engig til en viss grad, de sier ofte lite om kvalitet. Men jeg synes det er gøy å lese om forskjellige innredningsløsninger (skal jo som kjent innrede båten min og da er det ikke dumt å få ideer :smiley: ) og indikasjon på hva ting koster, hva som følger med av utstyr og en overfladisk test.

 

Ang Svenske båtnytt og tester heter mannen Kurt Gelin og har skrevet boka 300 segelbåtar i test og som vi kan lese i siste nummer av Seilas kommer han også nå ut med ny og utvidet ugave. 500 segelbåtar i test (ISBN 91-89564-19-7 ca kr 400) har ikke lest den nye utgaven, men koser meg gjevnlig med 300 båters utgaven.

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Må si meg engig til en viss grad, de sier ofte lite om kvalitet. Men jeg synes det er gøy å lese om forskjellige innredningsløsninger (skal jo som kjent innrede båten min og da er det ikke dumt å få ideer :smiley: ) og indikasjon på hva ting koster, hva som følger med av utstyr og en overfladisk test.

Practical Boatowner tror jeg det engelske badet heter. Hender jeg kjøper det - her står det mye om rennovering og ombygging av båter.Mer info her Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Practical Boatowner tror jeg det engelske badet heter. Hender jeg kjøper det - her står det mye om rennovering og ombygging av båter.Mer info her

Ser veldig ålreit ut ja. Har lest et par nummer, men desverre strekker ikke båtblad budsjettet til altid :headbang: har kuttet ned til 2 abbonementer. Men skjeier ut innimellom.

Takk for tipset uansett :smiley:

 

Morten

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...