Jump to content

"Dings" med kjøleribber forårsaker spenningsfall, hva er det?


Båtnooob

Recommended Posts

Har en strømmåler som viser at volt faller under 11.5v og begynner å hyle under load. Trodde først det var dårlig batteri men har målt meg til at batteri fortsatt viser 13v men at denne dingsen (se bilde) dropper volten... er det noen som vet hva slags dings dette er?

 

Kommentar fra moderator:
Tittel redigert, var "Strømproblemer". Alle må vennligst lese reglene for titler før man poster.
Utdrag:
  • Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at titlene beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 100 tegn.
  • Skriv tittelen slik du ville formulert deg om du henvendte deg muntlig til en båtkyndig bekjent.
  • Om det er relevant skal emnetittelen inneholde både produktnavn og beskrivelse av hva saken gjelder.

 

15968089946522003186024596102670.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er en skillediode. Den tykke røde i midten er tilkoblet dynamo. De to andre røde tykke er til hver sitt batteri. Kan virke som at den bare lader det ene batteriet, men hvilke måleverdier har du på de tre punktene når motor står stille og når motor går? Mål mellom batteri minus og de tre punktene.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@hegraDu har rett, det er bare ett batteri som er koblet til. Når motor ikke går viser den i mitten 2.7v og når motor går viser den 14.8v. Etter litt mer undersøkelser fant jeg ut at dette er en 70A multi battery isolator fra Sure Power. Vet ikke hvorfor batteri nummer 2 ikke er koblet til da jeg overtok båten for bare noen uker siden. Etter det jeg forstår skal all lading kobles på i midten og da er landstrømskabel satt feil.

Vet du hvorfor volten dropper under last?

Link to post
Share on other sites

Båtnooob skrev for 10 timer siden:

Etter det jeg forstår skal all lading kobles på i midten og da er landstrømskabel satt feil.

Vet du hvorfor volten dropper under last?

Jeg tipper det er en batterilader du mener og ikke landstrømkabel. Normalt går det ikke og koble batterilader på skilledioden fordi kontakten i midten er spenningsløs når motor står stille. Nyere batteriladere starter ikke før de registrerer spenning av sikkerhetsgrunner.                                 Slike skilledioder har vanligvis et dropp på 0,7 volt. Derfor bør du ha noe som kompenserer for spenningsfallet. Selv har jeg 14,4 på batteriene og 15,1 i midten på skilledioden der du målte 14,8. Mål en gang når motor har gått ei stund og uten at store strømbrukere står påslått. Får du opp mot 14, 4  på batteriene da så tipper jeg det er gjort noe for og kompensere for spenningsfallet som er i slike dioder og alt er ok. Selv har jeg senseledning på dynamo, originalt fra volvo penta, men sikkert andre måter og løse det på også.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...