Jump to content

Hva anbefales av Origo eller Optimus kokeapparat?

Danemann

Recommended Posts

Har Origo A200 i båten, fyrer med peisbrensel fra Biltema og er strålende fornøyd med dette. Lukter lite og soter veldig lite ift. rødsprit.

Tar med meg beholderne i land når jeg fyller i tilfelle søl. Fyller alltid lenge før jeg skal bruke det slik at evt søl kan fordampe. Fyller aldri når beholderne er varme. 

Brannfarlig? Ja, men det er jaggu gass også.

En kompis har bærbart gass-apparat med små gassflasker som er diskutert over her. Dette tok fyr i sommer og havna på havet (jeg var ikke med så vet ikke hvorfor det tok fyr).

Har selv en grill om bord som bruker slike flasker. For å unngå ukontrollerte flammer bruker jeg alu grillformer slik at fett ikke renner ned i grillen.

Rallypetter skrev for 3 timer siden:

Gass er eksplosiv , parafin er ikke. Primus har vært både på Nord og Sydpolen. Bedre blir det ikke

Har vært masse ulykker med primusser opp igjennom tiden...De er langtifra ufarlig...

Ikke uten grunn de forsvant fra markedet...

Men effektiv var de...akkurat som gass...

Ser mange referer til gasskokere med disse små butan flaskene...De har like lite å gjøre ombord i en båt, som en engangsgrill....De er ment for utendørs bruk...

Et skikkelig montert gassanlegg ombord er helt trygt...er nok derfor det også er det mest brukte i lystbåter...

Om dere finner en Optimus på loftet, sjekk på Ebay før den går i søpla. 

Ligger en sjelden variant der nå med utropspris på 15 000,- :-) Men også ganske stive priser på en rekke andre modeller. 

De er nok på vei over i samlermiljøet nå. 

https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_trksid=p2334524.m570.l1313&_nkw=Optimus+111&_sacat=0&LH_TitleDesc=0&_osacat=0&_odkw=Optimus+artic+&ssPageName=GSTL

Atter en gang tusen takk for mange gode tips og råd, folkens!
Da lar jeg Optimus-en gå med "gammelbåten" når jeg selger ho til våren, og beholder Origo 3000 som jeg fyrer med peisbrensel i "nybåten".

Vi slutter ikke å leke fordi vi blir gamle, men vi blir gamle når vi slutter å leke =)

Danemann skrev 46 minutter siden:

Da lar jeg Optimus-en gå med "gammelbåten" når jeg selger ho til våren, og beholder Origo 3000 som jeg fyrer med peisbrensel i "nybåten".

Jeg ville ha gjort det motsatt. Men jeg liker primuser da;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hatt alle typer kokeapparater i seks forskjellige seilbåter, og har landet på Primus.

Rødsprit. Fordel, enkel i bruk. Ulempe. Lukter en del, Ganske dårlig effekt, problematisk hvis en feks koker noe over tid og beholderen går tom. Kan ikke etterfylles før den er avkjølt.

Gass. Svært enkel i bruk, også i grov sjø og bra effekt.Trygg hvis alt er i orden. Ulemper. Kan ikke brukes som varmekilde da den avgir for mye fuktighet, forårsaker også mye ekstra fuktighet i båten når det er kaldt. Krever litt mer av installeringen, samt detektor.

Parafin. Fordel, sikker i bruk (ved riktig bruk), tilsvarende effekt som gass, kan brukes som ekstra varmekilde da den ikke avgir fukt som gass, lukter ikke noe ved riktig type parafin, like enkel installasjon som rødsprit.Ulemper, må forvarmes riktig (det er plundrete i grov sjø), krever riktig vedlikehold og kan gi noen ekle opplevelser ved feil forvarming eller lekkasje i pakning. 

Kjøper renset parafin på hyttetorget, lukter ingen ting og brenner aldeles utmerket. Lampeolje og tilsvarende en kjøper på Biltema eller bensinstasjoner fungerer dårlig og avgir mye lukt.

Har også modernisert brenneren til den stillegående typen på 3800w, og laget vindkappe rundt brenneren, så forvarmingen ikke blir så voldsom.

Jeg har lagt ovnsdørpakning i sirkler rundt i rødspritskåla. Fungerer 100% mot søl/skvulp/sprut når en fyller "forvarming". 

Til forvarming liker jeg sånn fortykka håndsprit best da den er i sånn ca flytende gel form og ikke søler. Hamstret en del 0,7 flasker med "trykk ned tut" leeenge før corona da vi også har det stående i byssa og på toalett i båten, og på hytta. Kjører litt stramt håndvaskregime når vi er i båt eller på hytta. 

Flaska med "trykk ned tut" er kjekk fordi det er enkelt å posjonere i antall trykk. 

Alt over da med utgangspunkt i Taylors hvor jeg kommer til horisontalt rett inn på oppvarminsskåla. 

-------

Brenner på 3800w hørtes interessant ut, kunne trengt litt mer futt på vinteren. Blir varmt nok, men tar tid. 

• 2 måneder senere...

Trives godt med Wallasen min jeg. Skrur på bryteren, så blir det varmt. Skrur av etter bruk. Ingen lukt, ingen fuktighet, ingen farlige gasser. Like lett som hjemme. Og kan også brukes som oppvarming med varmelokket. Ikke like rask som gass og Optimus, men jeg har det ikke travelt på båttur. Dessuten føles det trygt og greit. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Enig hadde Wallas i 5 år bra den. 82 til 87.

Byttet båt fikk Optimus med hurtigbrenner og komfyr Rederinen lærte seg fort å forvarme nok ( har sett to båter på 50 år med svidd kalesje.) og hørt om noen,  fabelaktig komfyr. Rederinen   var skeptisk til gass  helt til 2008. Pensjonerte Optimusen står i garasjen.  

2009 inn med en gasskomfyr etter boka pluss gassalarm. 

Greit å slippe sølet med Parafinen .

Gassen er topp er vi enige om renslig og sikkert, følger en loven og rutinene..

Savner komfyren til Optimusen.

Et tips til Optimuseiere ha et lokk med kanter skulle en ikke forvarme nok sett på lokket og steng ventilen.  

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 år senere...
M/S AIOLOS skrev On 9.8.2020 at 8.51:

Jeg hadde en Origo 3000 i forrige båt og var så fornøyd med den at jeg kjøpte en tilsvarende av merket Cookmate tror jeg det er, helt lik ihvertfall. Rødsprit kjøper jeg i 4liters dunk.

Kan jeg spørre om hva slags kokekar du brukte på Origoen? Har kjøpt båt med den i, og vil være sikker på at vi bruker riktig materiale :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...