Dreuf Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 Når gode råd forhåpentligvis ikke er dyre :) Var på tur med båten i dag, ca 10ms motvind og litt sjø. Motoren er en Volvo Penta TAMD63P med 1870t på klokka. Normalt når jeg drar på så går motoren til 1500rpm hvor den stopper opp og venter på at turbotrykket bygger seg opp før den akslerer kraftig opp til 25-2600rpm. Da bruker jeg å dra av gassen og loffe på 2200rpm. I dag virket alt som det skulle, helt til jeg dro av gassen til 2200, da kom det en høy blåselyd. Kunne sammenlignes med en vannslange for fullt trykk eller når du slipper luften ut av en badeleke (bare at lyden er konstant). Ble redd for at det fosset vann inn i motorrom så dro fort av gassen og sjekket, ingen lekkasjer som jeg ser i motorrom. Alle verdier på temp og oljetrykk er fine. Lyden ble borte når jeg kom under turbotrykk rpm. Loffet da under turbotrykk rpm frem til målet, var der noen timer og kjørte hjemover igjen. På vei hjem hadde vi medvind og medsjø. Dro motor opp i 1500rpm etter den var varm og da ville den ikke mer. Hørte en liten "hvinelyd" som det normalt er når turbo begynner å lade, men ingen action. Samme hvor mye jeg ga så kommer den ikke forbi 1500rpm, teorien min er at turbo ikke lader. Turbotrykkmåler har jeg ikke på båten. Ingen røyk, fin temperatur, oljetrykk på 40-50psi (båten er ny for meg så husker ikke om det er lavt eller normalt). Noen tips om hvor jeg skal begynne å feilsøke? Hadde med familie og vennepar så tittet bare hode ned i motorrom for å se at vi ikke synker. Eneste jeg registrerte var litt rød væske i kjølen men ikke fuktighet noen andre steder.. Quote Link to post
SoBo Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 (edited) Spørs om du ikke blåser "ladetrykket" rett ut i det fri. Kan være en slange mellom turbo intercooler og innsugsmanifold som det er sprekk i eller har løsnet. Sjekk over alt av slanger/koblinger på trykksiden . Edited August 9, 2020 by SoBo (see edit history) Quote Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
enslagsgjest Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 Ja her er det garantert luftlekkasje. Quote Jeg er en slags gjest Link to post
Dreuf Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Ser ut som jeg fant synderen. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 Hva skal vi se på bildet her? Er det en sprekk, eller er det bare rest fra støp som vises der? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Dreuf Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Den røde leppa som stikker utenfor slangeklemme er slangen mellom turbo og motor. 2cm av slangen var altså på feil side av slangeklemme. Ser at det var lettere for meg å se som har sett det live ? Quote Link to post
Grand Banks jr Posted August 9, 2020 Share Posted August 9, 2020 Ser ut som er grei jobb å få på plass. Har aldri hatt rød slange i mine motorrom, så jeg lurte på hva det røde var. Da ble det godt forklart ? Høres ut som en billig fix ? Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Dreuf Posted August 9, 2020 Author Share Posted August 9, 2020 Ja dette ble en billig løsning heldigvis. 15min jobb, båten er testet og funnet i orden ? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.