Jump to content

VP TAMD63, blåselyd og turbo slår ikke inn.


Dreuf

Recommended Posts

Når gode råd forhåpentligvis ikke er dyre :)

 

Var på tur med båten i dag, ca 10ms motvind og litt sjø. Motoren er en Volvo Penta TAMD63P med 1870t på klokka.

Normalt når jeg drar på så går motoren til 1500rpm hvor den stopper opp og venter på at turbotrykket bygger seg opp før den akslerer kraftig opp til 25-2600rpm. Da bruker jeg å dra av gassen og loffe på 2200rpm.

I dag virket alt som det skulle, helt til jeg dro av gassen til 2200, da kom det en høy blåselyd. Kunne sammenlignes med en vannslange for fullt trykk eller når du slipper luften ut av en badeleke (bare at lyden er konstant).

Ble redd for at det fosset vann inn i motorrom så dro fort av gassen og sjekket, ingen lekkasjer som jeg ser i motorrom. Alle verdier på temp og oljetrykk er fine. Lyden ble borte når jeg kom under turbotrykk rpm.

Loffet da under turbotrykk rpm frem til målet, var der noen timer og kjørte hjemover igjen.

 

På vei hjem hadde vi medvind og medsjø.

Dro motor opp i 1500rpm etter den var varm og da ville den ikke mer. Hørte en liten "hvinelyd" som det normalt er når turbo begynner å lade, men ingen action.

Samme hvor mye jeg ga så kommer den ikke forbi 1500rpm, teorien min er at turbo ikke lader. Turbotrykkmåler har jeg ikke på båten.

Ingen røyk, fin temperatur, oljetrykk på 40-50psi (båten er ny for meg så husker ikke om det er lavt eller normalt).

 

Noen tips om hvor jeg skal begynne å feilsøke?

Hadde med familie og vennepar så tittet bare hode ned i motorrom for å se at vi ikke synker. Eneste jeg registrerte var litt rød væske i kjølen men ikke fuktighet noen andre steder..

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: Ser ut som er grei jobb å få på plass. 

 

Har aldri hatt rød slange i mine motorrom, så jeg lurte på hva det røde var. Da ble det godt forklart 🙂

 

Høres ut som en billig fix 😄

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...