Kweelhouse Startet 10.August.2020 Link til dette innlegget Startet 10.August.2020 Hei! Har kjøpt meg 90 watts solcellepanel og regulator som jeg tenker å koble opp mot forbruksbatteri. Jeg har 80A startbatteri og 105A forbruksbatteri med spenningsstyrt skille-rele mellom. Tenkte at dette var plug and play, men tenkte at det er flere her på forumet som har gjort dette før og har noen tips? Link to post
Grand Banks jr Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 (redigert) Jeg har koplet 2 x 50W direkte på forbruksbanken (via regulator). Rett på polene. Både pluss og minus. 6m2 kabler frem til solcellepanel. Planen er å montere solcelleregulator i rommet til batteriene, men foreløpig er det midt i mellom solcellepaneler og batterier. Fungerer bra slik det er. Ble anbefalt her inne å kun bruke skjøtestykker (som klemmes som kabelsko, med en god tang) og ikke lodde ved skjøting av kabler. Det vanskeligste (Og som jeg ikke har løst ennå) er å montere kablene fra panelet fint og få en fin gjennomgang i glassfiberdekket. Panelet (bøyelig) har jeg limt fast rett på gelcoat / topcoat med noen erter Tec7 transparent. Holdt fint i 2 år i alle fall. Ønsket ikke å lage hull for skruer. Tenker det er lettere å få bort Tec7 enn å tette igjen hull fint hvis panel skal bort en gang. Storfornøyd med solceller ? Viktig å montere panelet slik at evt skyggestreker fra pullpit etc kommer på tvers av "solcelle-cellene". Jeg testet en del og fant at det gav minst spenningsfall og best lading. Ps: Viktigst for meg er forbruksbatteriene. I sær pga kjøleskapet. Startbatteri får nok lading fra dynamo er min foreløpige erfaring. Det er forbruk som tappes i uthavn, og også i hjemmehavn (hvis kjøleskap står på). Redigert 10.August.2020 av Grand Banks jr (see edit history) Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kweelhouse Svart 11.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 9 hours ago, Grand Banks jr said: Jeg har koplet 2 x 50W direkte på forbruksbanken (via regulator). Rett på polene. Både pluss og minus. 6m2 kabler frem til solcellepanel. Planen er å montere solcelleregulator i rommet til batteriene, men foreløpig er det midt i mellom solcellepaneler og batterier. Fungerer bra slik det er. Ble anbefalt her inne å kun bruke skjøtestykker (som klemmes som kabelsko, med en god tang) og ikke lodde ved skjøting av kabler. Det vanskeligste (Og som jeg ikke har løst ennå) er å montere kablene fra panelet fint og få en fin gjennomgang i glassfiberdekket. Panelet (bøyelig) har jeg limt fast rett på gelcoat / topcoat med noen erter Tec7 transparent. Holdt fint i 2 år i alle fall. Ønsket ikke å lage hull for skruer. Tenker det er lettere å få bort Tec7 enn å tette igjen hull fint hvis panel skal bort en gang. Storfornøyd med solceller ? Viktig å montere panelet slik at evt skyggestreker fra pullpit etc kommer på tvers av "solcelle-cellene". Jeg testet en del og fant at det gav minst spenningsfall og best lading. Ps: Viktigst for meg er forbruksbatteriene. I sær pga kjøleskapet. Startbatteri får nok lading fra dynamo er min foreløpige erfaring. Det er forbruk som tappes i uthavn, og også i hjemmehavn (hvis kjøleskap står på). Takk for info! Da kobler jeg meg rett på forbruksbatteri via regulator. Jeg monterer panelet på hardtoppen, tror det blir bra. Link to post
Lars H. Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Ikke glem sikring. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Marida Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Husk å montere inn en sikring. Hvis du kobler fra batteri, husk å koble panel fra regulator først. Hvis solcellene leverer strøm til regulator uten at batteri er tilkoblet, kan regulator ryke. Bruk MPPT regulator. Jeg har ombord 2 stk 50W fastmonterte og et stk 130W som jeg legger på dekk i uthavn, fungerer perfekt Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Ja sikring er viktig! Det tok jeg som en selvfølge. Regner med at det står i monteringsanvisningen. Anbefaler også MPPT, selv om jeg har den andre varianten og det leverer nok for meg foreløpig. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
blue moon Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Lars H. skrev 35 minutter siden: Ikke glem sikring. I din Victron 75/15 er sikring innebygget for å beskytte regulatoren, en til fra batteri burde bli smør på flesk. Jeg har dog lest at noen anbefaler sikring fra panelet til regulator også, noen som praktiserer det? 09 Sealine F37 - VP D4 260 Link to post
Komodo Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 blue moon skrev 6 minutter siden: Jeg har dog lest at noen anbefaler sikring fra panelet til regulator også, noen som praktiserer det? Ja. Jeg har en sikring rett ved batteripolen. Den skal verne kablene mot en eventuell kortslutning hvor som helst i kretsen. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Komodo skrev 4 minutter siden: Ja. Jeg har en sikring rett ved batteripolen. Den skal verne kablene mot en eventuell kortslutning hvor som helst i kretsen. Men det er jo da en sikring mellom regulator og batteri? Her var spurt om sikring på andre siden av regulatoren, altså mellom solceller og regulator. Jeg har ikke sikring mellom paneler og regulator, men har mellom regulator og batteri. Så nærme batteriet som mulig. Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Da misforstod jeg spørsmålet. Ser nå at jeg leste litt fort... Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Lars H. Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Grand Banks jr skrev 11 minutter siden: Jeg har ikke sikring mellom paneler og regulator, men har mellom regulator og batteri. Så nærme batteriet som mulig. Det er sikring ved batteriet som er viktig. Skulle det bli kortslutning mellom regulator og batteri, kan det gå MYE strøm, hundrevis av ampere. Kortslutning mellom panel og regulator kan max gi det som panelet kan gi, og det er i en helt annen størrelsesorden. Jeg har ikke sikring der. Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kweelhouse Svart 12.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.August.2020 On 8/11/2020 at 10:23 AM, Lars H. said: Det er sikring ved batteriet som er viktig. Skulle det bli kortslutning mellom regulator og batteri, kan det gå MYE strøm, hundrevis av ampere. Kortslutning mellom panel og regulator kan max gi det som panelet kan gi, og det er i en helt annen størrelsesorden. Jeg har ikke sikring der. Da setter jeg sikring mellom regulator og batteri mener en 10A sikring bør holde da panelet kan levere max 7 Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn