Jump to content

Propellvalg P45.


Haakonol

Recommended Posts

Hei. Håper det er noen med litt propellkunnskap her. Har i dag en P45 med 2 x VP 74P. 480hk. Propeller som står på er 25 x 30,5. Jeg oppnår 28 knop og 2680 o/min med 3/4 diesel, omtrent fulle vanntanker og rib på 150 kg. på. Slik jeg leser meg frem til skal max turtall være 2600 o/min. Jeg vil anta at jeg har litt lette propeller. Er det noen som har peiling på hvor mye turtall vil gå ned ca. med og gå opp til 25 x 31? Eller kanskje enda tyngre? Jeg hører om like båter med samme motorer som topper godt over 30 knop. Kanskje noen har lik og vil dele sine erfaringer med hvilke propeller og hva de oppnår?

Link to post
Share on other sites

Husk at det er mye "sunnere" for motoren at de går med "lett" belastning.

Tyngere propeller kan fort gi svartrøyk ved full ferielastet båt. Bør oppnå fult turtall ved maks last

Kjører selv med litt lette propeller og er happy med å vite at jeg ikke belaster motorene unødig..

 

Utveksling på girkassa kan også være greit å få med her.

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt. Kan legge til at det var ferielastet båt og omtrent fulle tanker. Jeg marsjer rundt 22 knop på 2200 o/min. Har en kjenning med lik båt samme motorer og mye samme vekt/utstyr. Han mener han har 25x31 og marsjer mellom 25-26 knop på samme turtall. Han får 2600 på fullt og rundt 32 knop. Han går og med lavere forbruk enn meg da han går 22 allerede på rundt 1900 o/min. 
Hadde vært veldig greit og hørt fra andre som har samme oppsett. 
Er offshore nå så vet ikke utvekslingen på gearkassen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...