Jump to content

Mercury 100 4t 2014 mod. er VELDIG hard å få ut av gear


Komodo

Recommended Posts

Har fått et problem med påhengeren på Dracojolla. Den er neste håpløs å få ut av gear fra forover. Fra revers er det ikke noe problem. 

 

Har fått tips om at det mest sannsynlig er gearwire som må byttes. Jeg føler meg imidlertid ikke helt sikker på det. Når motoren ikke er i gang er spaken lett å manøvrere. Problemet oppstår når motoren er i gang. 

 

Dette har gradvis blitt verre, og her om dagen var den så hard at jeg ikke klarte få den i fri. Endte da med å ta i så hardt at spaken knakk! Allikevel fikk jeg den ikke i fri. Stod da og gikk på tomgang mot land. Tok da av mototdekselet og tok wiren av msnøverhendelen og friet ut manuelt. Smurte opp mekanismen for gearsjalting med fett, da klarte jeg å få det såpass bra at jeg får friet ut av og til. Hvis jeg ikke får friet ut må jeg stoppe motoren, deretter sette den i fri,  så starte opp og evt bakke. Får dermed brukt båten, men det er jo ikke holdbart. 

 

Er det noen som har andre forslag til hva som kan være feil  eller er det mest sannsynlig gearwire?

Link to post
Komodo skrev 17 minutter siden:

Har fått et problem med påhengeren på Dracojolla. Den er neste håpløs å få ut av gear fra forover. Fra revers er det ikke noe problem. 

 

Har fått tips om at det mest sannsynlig er gearwire som må byttes. Jeg føler meg imidlertid ikke helt sikker på det. Når motoren ikke er i gang er spaken lett å manøvrere. Problemet oppstår når motoren er i gang. 

 

Dette har gradvis blitt verre, og her om dagen var den så hard at jeg ikke klarte få den i fri. Endte da med å ta i så hardt at spaken knakk! Allikevel fikk jeg den ikke i fri. Stod da og gikk på tomgang mot land. Tok da av mototdekselet og tok wiren av msnøverhendelen og friet ut manuelt. Smurte opp mekanismen for gearsjalting med fett, da klarte jeg å få det såpass bra at jeg får friet ut av og til. Hvis jeg ikke får friet ut må jeg stoppe motoren, deretter sette den i fri,  så starte opp og evt bakke. Får dermed brukt båten, men det er jo ikke holdbart. 

 

Er det noen som har andre forslag til hva som kan være feil  eller er det mest sannsynlig gearwire?

Hei. Jeg hadde dette problemet på en snekke med Bukh motor. Når motoren var av gikk det helt fint å sette den tilbake i fri, men med en gang den var i gang satt den låst. Fant da ut at jeg måtte fylle på mer gear olje.Etterpå fungerte det helt fint.

Link to post

 

Komodo skrev 1 time siden:

Tok da av mototdekselet og tok wiren av msnøverhendelen og friet ut manuelt.

 

ivar skrev 56 minutter siden:

motor stoppet eller i gang?  

Det var med motoren i gang. Litt hard å dytte på, men ikke veldig. Men når jeg manøvrerer gearhendelen rett på motoren med wiren frakoblet kjenner jeg jo at den er vesentlig hardere å operere når motoren er i gang enn når den er av. Det er jo noe av årsaken til at jeg er usikker på om det er gearwiren som er årsaken...

 

Barillion skrev 48 minutter siden:

Jeg hadde dette problemet på en snekke med Bukh motor. Når motoren var av gikk det helt fint å sette den tilbake i fri, men med en gang den var i gang satt den låst. Fant da ut at jeg måtte fylle på mer gear olje.

Et av spørsmålene jeg fikk av servicemannen jeg snakket med var nettopp om det var nok olje på gearet. Det kan jeg imidlertid ikke svare på. Da må jo båten opp, og påfyllingspluggen av. Det ble tatt service på motoren i våres, og gearolje ble da byttet. Jeg har ikke sett antydning til olje på vannet rundt motoren, så jeg har vondt for å tro at gearet har lekt olje. Men man vet jo aldri. 

 

Link to post
  • 2 uker senere...

Da er feilen på gearing lokalisert og utbedret. Begynte å mistenke at det var noe feil med motoren siden det var helt greit å operere gass og gear når jeg koblet fra wiren, men det viste seg allikevel å være defekt wire. Når først gearwiren var byttet fant vi også ut at gasswiren var dårlig, så da ble den skiftet i samme slengen (fikk hjelp av en god kompis med skruing og trekking). 

 

En medvirkende faktor til at dette har skjedd så tidlig (ca 240 timer) er nok at det ved installasjon av motor har blitt noe uheldig bøyeradius på wirene i hver ende. Dette er nå delvis utbedret ved at vi kortet inn på det svarte korrugerte trekkerøret som går fra motorkassa og inn til motoren, da fikk vi også litt mer wire å gå på inne i konsollen. Skal også gjøre noen småendringer i konsollen i vinter for å få enda litt gunstigere bøyeradier. 

 

Var forøvrig så heldig at jeg fikk en komplett kontrollboks fra en delemotor som jeg kunne plukke fra, så jeg fikk også byttet ut håndtaket som var knekt. Koster ganske mange tusen disse kontrollboksene, så var helt greit å slippe å kjøpe den ny :smiley:

 

Nysgjerrig som jeg er måtte jeg imidlertid dissekrere gearwiren før den gikk i søpla, var jo nysgjerrig på hva som hadde skjedd. Kappet av den ene enden og trakk ut wiren fra strømpa, og da fikk jeg straks bekreftet det jeg mistenkte; kordellbrudd med påfølgende oppfliset wire.

20200821_182239.jpg.555bd7f1342e4b5acc05eefc3037cff8.jpg

 

 

Her har jeg også splittet den ytterste delen av strømpa. Dette er en del i forniklet messing som har en ledding i enden. Det er her kordellbruddene har startet. Leddet sitter inne i kontrollboksen, og antagelig er det kun for å oppta vinkelfeilen som oppstår når man manøvrerer hendlene. Hos meg har det imidlertid vært i overkant kort wire i konsollen, dermed har leddet blitt stående i en vinkel som har redusert åpningen i strømpa ved at det blir en liten saksing. I denne saksingen blir det en liten kant som igjen vil gnage på wiren. 

20200821_182254.jpg.9c0aa274b9ec2773d998f7ac151f48b4.jpg

 

 

I tillegg til selve wirestrømpa har wiren en tynn nylonstrømpe utenpå. På grunn av saksingen i leddet har antagelig denne strømpa blitt presset lengre ned på wiren slik at det har oppstått et parti med wire uten denne tynne nylonstrømpa. Dette har i sin tur ført til at nylonstrømpa har pakket seg i den andre enden av wiren der den er koblet inn på motoren. På dette bildet ses nylonstrømpa lengst til venstre på wiren. Den nedre wiren er gasswiren før jeg kappet opp den også. Når jeg kappet opp gasswiren så jeg jo også at nylonstrømpa skal gå helt opp til krypingen til høyre. 

20200821_201555.jpg.ebd67922c24b987828ab94ebbfa1bfc7.jpg

 

 

Dette er den delen av strømpa som går inn på motornen (delt i to med vinkelsliper). Her hadde nylonstrømpa pakket seg slik at det skapte en voldsom friksjon for wiren i strømpa. Nesten merkelig at det har gått så lenge som det har. 

20200821_183331.jpg.38f6a53cdff651025ffcd7fc59b84216.jpg

 

 

En annen ting som skal gjøres når båten er på land neste gang er å demontere begge wirene og presse gjennom fett. Ved å få fett inn mellom nylonstrømpa og selve strømpa regner jeg med at friksjonen blir kraftig redusert.

Link to post
jerognal skrev 1 time siden:

Ville definitivt ikke brukt fett i kabelen. Fyll opp med tykk girolje.

 

jeg bruker girolje på styrekabelen , ikke prøvd fett selv men vet om flere som har gjort det og som fant ut at det ikke var så bra

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
paxo skrev 1 time siden:

Kjempefint at du kommer med fasit på mysteriet !!

Alt for mange tråder her hvor aldri trådstarter forteller hvordan det gikk.

Takk for det :thumbsup:. Og ja, at trådene blir fulgt opp med en konklusjon gjør jo forumet litt mer givende :yesnod:  I dette tilfellet synes jeg det interessante var å splitte wirestrømpa og studere hva som har skjedd. 

 

jerognal skrev 1 time siden:

Ville definitivt ikke brukt fett i kabelen. Fyll opp med tykk girolje.

Fett harskner over tid og da går det TREGERE. 

For så vidt sant. Men jeg tenker at fett vil gi en sterkere smørehinne, særlig på de kritiske stededene i strømpa /start og slutt). Har tidligere brukt Omega 57 eller 77 til slike ting, og opplever at det fettet har veldig lang levetid i forhold til billigere fett.

https://sovereign-omega.co.uk/omega-57-super-bearing-grease/ 

 

For en del år tilbake lagde jeg en innretning for å presse inn fett i wirestrømper med fettpresse. En slange som går utenpå kabelen med doble slangeklemmer, og i andre enden en bolt som jeg boret hull i og satt inn en fettnippel. Så varmer man opp fettet i slangen med varmepistol slik at det blir tynt, da kan man presse fett inn til det kommer ut i andre enden. 

Link to post
Komodo skrev On 22.8.2020 at 14.32:

For så vidt sant. Men jeg tenker at fett vil gi en sterkere smørehinne, særlig på de kritiske stededene i strømpa /start og slutt). Har tidligere brukt Omega 57 eller 77 til slike ting, og opplever at det fettet har veldig lang levetid i forhold til billigere fett.

 

ikke brukt omega produktene selv, men hørt fra flere at de er vel verdt den ekstra (blod)prisen :giggle: mtp smøreevne og levetid

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...