Jump to content

Lanterne-bruk, er du flink på dette?


SixPence

Recommended Posts

Hei medsvorne båtfolk og entusiaster. 

Jeg kom hjem fra endt skift til sjøs i dag og planlegger tur med min egen båt nå på kommende fredag. Turen jeg nå har vært på er delt mellom Nordsjøen og norskekysten. Aldri har jeg møtt så mange lyst-fartøy som denne sommeren og dette har bare økt mitt eget ønske om og få frua i båten og dra av sted. Ønsker alle som er nye på sjøen velkommen, håper dette livet faller i smak og at dere møter like mange hyggelige mennesker som de jeg treffer i de ulike småbåthavnene. 

Vil bare komme med en liten bønn eller formaning om dere vil, bruk lanternene... 

Slå de på FØR det blir mørkt, i tussmørke er en liten plastbåt nesten umulig å få øye på, i mørket helt umulig å se. Vi som ferdes langs kysten og på kryss og tvers av Nordsjøen speider og kikker, bruker det mest moderne utstyret, men det er ikke alltid en radar plukker opp en liten plastbåt i litt skvaplesjø, men har du lanternene på, er du synlig på lang avstand. Har på de siste 4 ukene møtt mange båter av alle slags typer og størrelser som har vært totalt mørklagte. Selv om det er sommer begynner det å bli veldig mørkt noen timer om natten. Kan nok være lett og glemme lanternene når dag glir over i natt, du se nok lett en 90 meters ankerhåndterer eller en 150 meters bulkbåt, men kanskje ikke en 32 fots cabincruiser i 24 knop som kommer rett mot deg. Ikke vær den mørke usynlige, slå på lanternene før solen går ned i horisonten. Dette hjelper alle i rundt deg, om de ferdes i en 8 fots jolle eller den aller største lastebåten. Lanternene forteller alt om dine intersjoner, om du går klar eller om du er på kollisjonskurs, om du viker eller om du holder din kurs. Lanternene er det viktigste hjelpemiddelet vi har i mørket

 

Til alle dere som fortsatt har ferie til gode: God ferie. Til alle dere andre, bruk helgene godt, og tenk på at det er ikke lenge til neste sommer, et år går fryktelig fort:-) 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...