Sondre93 Startet 13.August.2020 Link til dette innlegget Startet 13.August.2020 Hei. Jeg har en Tresfjord 26 fot som jeg vil gjøre det mulig å fylle drivstoff fra utsiden av båten. Jeg vet 99% hvordan jeg skal gjøre det, men trenger tips til hullet som jeg må skjære ut til drivstofftanken. Jeg hadde planer om å bruke en rett eksosgjennomføring som jeg setter inn i hullet med tetningsmiddel som feks svart tec7 og deretter slangen inn på røret med klemmer. Blir dette totalt feil? Flere tips mottas med stor takknemlighet Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Må innrømme at eg ikkje forstår kva du spør om. Skal du montere ny stuss på dieseltanken for å få på plass ny påfyllingsslange, og har du planlagt å bruke eksosgjennomføring som tankstuss til den nye fylleslangen? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sondre93 Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Kanskje jeg som er dårlig til å forklare ? Det som er er at båten min ikke har verken dekkforskruvning eller slange fra forskruvningen til dieseltanken. Jeg må fylle drivstoff inne i båten under gulvet der tanklokket står. Så det jeg ønsker er å gjøre det mulig å fylle fra utsiden som de fleste andre båter med innenbordsmotor kan. Så det jeg tenker er å montere forskruvningen og deretter påfyllingsslange fra forskruvningen og da deretter inn i et hull øverst på dieseltanken. Etter jeg har brukt hullsag for å få hullet så tenker jeg å montere en eksosgjennomføring inn i hullet på tanken og feste påfyllingsslangen på utsiden av røret til eksosgjennomføringen Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Hvorfor ikke gjennomføring av kompositt i tanken? Da slipper du tæringsfare (hvis tanken er av f.eks aluminium). Hvilket materiale er tanken laget av? Enkelte tanker vil ikke lime og bli tett i det hele tatt. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Fantino Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 @Sondre93: Hvordan ser eksosgjennomføringen ut/hvordan festes den? Ville typisk sett for meg å bruke en skroggjennomføring heller da denne er mer egnet for å klemme fast og gi ordentlig tetning. Men krever tilgang fra innsida av tanken selvsagt. Evt en flenset tankstuss som du får lagt skikkelig pakning under om tilgang fra innsida er umulig. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Du vil vel ha lokk på gjennomføringen? Der du har tenkt å kjøpe eksosgjennomføring kan du helt sikkert også få kjøpt drivstoffgjennomføring. Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 quantumduck skrev 4 minutter siden: Du vil vel ha lokk på gjennomføringen? Jeg las det slik, at TS vil bruke en eksosgjennomføring, til å føre den nye slangen inn på selve tanken. @Fantino foreslo å heller bruke skroggjennomføring, feks Tru Design. På påfyllingsstedet forstod jeg det slik, at det var tenkt brukt vanlig påfyllingarmatur? Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
Sondre93 Svart 13.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Hvorfor ikke gjennomføring av kompositt i tanken? Da slipper du tæringsfare (hvis tanken er av f.eks aluminium). Hvilket materiale er tanken laget av? Enkelte tanker vil ikke lime og bli tett i det hele tatt. Fantino skrev 24 minutter siden: @Sondre93: Hvordan ser eksosgjennomføringen ut/hvordan festes den? Ville typisk sett for meg å bruke en skroggjennomføring heller da denne er mer egnet for å klemme fast og gi ordentlig tetning. Men krever tilgang fra innsida av tanken selvsagt. Evt en flenset tankstuss som du får lagt skikkelig pakning under om tilgang fra innsida er umulig. quantumduck skrev 15 minutter siden: Du vil vel ha lokk på gjennomføringen? Der du har tenkt å kjøpe eksosgjennomføring kan du helt sikkert også få kjøpt drivstoffgjennomføring. Gjennomføringen ser sånn her ut. Jeg tror tanken er av rustfritt stål, jeg har ikke bilde av tanken dersom det er nok til å kunne se hva slags materiale den er laget av. Har ikke tilgang til tanken fra innsiden Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Vaagen skrev 32 minutter siden: Jeg las det slik, at TS vil bruke en eksosgjennomføring, til å føre den nye slangen inn på selve tanken. Aha, da misforstod jeg. Men; https://tec7.ie/?attachment_id=71485 Ser ikke ut som tec7 liker bensin i lengden. Muligens bedre med diesel, men ville valgt noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Jeg ville laget et mannlokk i tanken. Du kommer til å få bruk for det i framtiden (stol på meg). Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Fantino Svart 13.August.2020 Link til dette innlegget Svart 13.August.2020 Den eksosgjennomføringen ‘koner’ jo litt ut på utsida (dvs den som da stikkes inn i tanken) slik at du må lage unødvendig stort hull. Er også litt skeptisk til om anleggsflate da blir stor nok med stiv fylleslange av grov dimensjon. Tipset med å lage mannhull er nok ikke dumt om det er plass til det da - er jo ofte en utfordring å komme til. For mannhullet trenger du egentlig bare en sirkulær plate, så kan feks en skroggjennomføring med slangestuss settes gjennom denne. Noe sånt med splittet klemring som kan tres gjennom hullet måtte være ideelt. Men hvem som selger slikt i Norge er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Mannhull blir veldig vanskelig for meg da jeg har begrenset tilgang til tanken. Jeg må lage hullet på siden av tanken helt øverst Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Skrogjennomføring vil også bli vanskelig da jeg ikke kan nå tanken fra innsiden og skru fast gjengeskiva på gjennomføringen Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 (redigert) Skjønner. Du trenger en flenset stuss med en slik splittet C-ring som kan tres gjennom hullet - Ref den jeg linket til over. Må da være mulig å kjøpe over disk i Norge - vet bare ikke hvor - men det er det nok noen andre her inne som gjør! Evt så kan du kanskje gjenge i skruehullene og bruke maskinskruer om tanken er tykkvegget, men kjekt å få ‘dra til’ skikkelig så det ikke lekker senere. Redigert 14.August.2020 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Fantino skrev 1 time siden: Skjønner. Du trenger en flenset stuss med en slik splittet C-ring som kan tres gjennom hullet - Ref den jeg linket til over. Må da være mulig å kjøpe over disk i Norge - vet bare ikke hvor - men det er det nok noen andre her inne som gjør! Evt så kan du kanskje gjenge i skruehullene og bruke maskinskruer om tanken er tykkvegget, men kjekt å få ‘dra til’ skikkelig så det ikke lekker senere. Jeg skal se om det er noen nettbutikker som sender til Norge Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 @Fantino, tror du ikke man klarer å montere en slik flenset stuss du linket til med bare vanlige bolter, og stikke inn en finger med skive og mutter på innsiden? Mener å huske man kunne bruke noe til å tette mellom stuss og tank. Husker ikke hva akkurat nå... Når man skal stramme dette er det jo bare å bøye til en fastnøkkel for å holde imot på innsiden, og bruke skralle med pipe på utsiden? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Kanskje jeg kan kjøpe den eksosgjennomføringen jeg viste frem og bare kappe helt nederst der den koner ut? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Begge deler må gå an! En kan jo også lage seg en C-skive selv av et platestykke litt saging? Men tror kanskje C-skiva jeg linket til er gjenget også, slik at en slipper å klusse med mutter? Vanskelig å se. Men noen i Norges land må da selge slikt?.. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Jeg går for eksosgjennomføringen så skjærer jeg 40mm hull sånn at den konede siden kommer inn og tetter og limer igjen med svart tec7 eller noe annet som fungerer bedre. Deretter skrur jeg vanlige skruer inn i med at jeg ikke når tanken på innsiden Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Mange tips her om remedier til å tette med. Tec7 er ikke blant dem. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
enslagsgjest Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Sondre93 skrev for 2 timer siden: Deretter skrur jeg vanlige skruer inn i med at jeg ikke når tanken på innsiden Vil ikke tanken bli full av metallspon? Du får jo heller ikke tilgang for å rense de. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Komodo Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Jeg hadde gått for å sveise inn en stuss. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Fantino skrev for 5 timer siden: Begge deler må gå an! En kan jo også lage seg en C-skive selv av et platestykke litt saging? Men tror kanskje C-skiva jeg linket til er gjenget også, slik at en slipper å klusse med mutter? Vanskelig å se. Men noen i Norges land må da selge slikt?.. enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Vil ikke tanken bli full av metallspon? Du får jo heller ikke tilgang for å rense de. Jo, det vil jo kanskje det, da må jeg bare lime den over hullet uten å bruke skruer. Bare det er sterkt nok til å holde den over i flere år. Sitér dette innlegget Link to post
Sondre93 Svart 14.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Komodo skrev 7 minutter siden: Jeg hadde gått for å sveise inn en stuss. Det er også en mulighet. Bare det blir tykt nok lag sånn at den ikke faller av over tid. Sveising har jeg ikke erfaring med så hvis jeg bestemmer meg for det så må jeg få med en kar som kan dette bedre en meg. Dette er ikke en jobb som gir meg flere sjanser til å prøve igjen dersom jeg kødder det til ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.August.2020 Link til dette innlegget Svart 14.August.2020 Dersom du hadde hatt tilkomst til innsiden gjennom en mannluke kunne du montert en skottnippel med pakning. Siden det ikke er en mulighet mener jeg at den eneste sikre løsningen er å sveise inn en stuss. Regnet jo i utgangspunktet ikke med at du var sveisekyndig selv, men slikt arbeid er det jo mulig å få en eller annen proletar til å utføre. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.