Olav Kaa Startet 15.August.2020 Del på Facebook Startet 15.August.2020 Hei folkens! Jeg har en nabo som eier en Wesling 16 ht med Johnson 60 fra rundt år 2000, jeg vet ikke så mye om motoren annet enn at manualen mangler. Prøver å hjelpe ham litt med et lite motorproblem, det sitter en 20 amp sikring oppå motoren i bakkant når denne ryker funker ikke starter, tilt/trim og turteller. Jeg har skiftet starter-relè da jeg trodde feilen lå her, noen ganger gikk ikke starter når man vred nøkkel til start. Fikk signal-spenning inn på relè men ingenting ut, hver gang dette skjedde røyk sikringen idet man skrudde av tenningen. Nå går starter hver gang man vrir til start men sikring ryker fortsatt. Har målt lading som er så å si fraverende, litt i overkant av 13V v/2000 omdreinger men det skal sies at batteriet nettopp var ute av båten og sto til lading over natten. Er litt rådvill i forhold til hva som bør bli neste steg så da prøver jeg meg her Sikringsholderen Starter-relè Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
xr4ti Svart 17.August.2020 Del på Facebook Svart 17.August.2020 Feil i selve tenningslåsen eller ledningsnett mellom motor og kontrollboksen? Den sikringen betjener hele el.anlegget så om sikringen går så gir ikke det annen info enn at det er overledning ett eller annet sted. Ladingen skal være høyere enn 13V så sjekk denne igjen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Olav Kaa Svart 10.September.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.September.2020 Takk for svar @xr4ti, tenningslås og ledningsnett er jo forsåvidt to potensielle kjeltringer her og at det er overledning et sted er det jo forsåvidt liten tvil om. Jeg ser jo faktisk nå at på siste bilde er det en skjøt på en ledning som jeg ikke har lagt merke til tidligere... Har ikke sett noe særlig på dette etter forrige innlegg ettersom det har vært for mye annet som krever tid og i tillegg er båten svært sjelden i bruk av eier så jeg har ingen som maser heller Har i hvertfall ett lite håp om å få brukt en time eller to her nå til helgen. Samme dag som jeg la inn første innlegg bestemte jeg meg for å kjøre en liten kveldstur, jeg stoler i grunn på motoren så lenge jeg har sikringer nok og godt nok batteri til å kunne starte flere ganger (går gjerne en sikring pr start) tok med bikkja og multimeter pluss en god del 20 amp sikringer. Lot lanternene stå på en stund før jeg starta for å senke spenninga på batteriet litt, tenkte jo at laderegulatoren muligens dro av litt på spenninga ettersom batteriet var helt nyoppladet ved første måling. Men nei, lading er fortsatt like dårlig. Rundt 13,5 rakk jeg vel å måle før sikringa røyk igjen og dermed forsvant ladespenninga selvfølgelig helt, som du sier går denne også via samme sikring. Det som slo meg etter en test av stopp for å starte igjen etter litt kjøring var at med varm motor ryker sikring bare ved at man setter på tenninga ett sekund eller to, kan jo være at et overlednings-punkt bare har vibrert seg til en litt annen posisjon men jeg prøvde å slå på tenning og la den stå på dagen etter når motor var kald uten at sikring røyk. I og med at den lader men lader dårlig tenker jeg jo laderegulator/likeretter. Påhengsmotor har jeg ikke holdt no særlig på med men det er vel en indikasjon på at selve ladinga (dvs coiler/tenning får jo spenning) egentlig er i orden når motor går finfint uten strøm fra batteri. Aner ikke åssen regulatoren ser ut men jeg gjetter at det kanskje være den aluminiums-enheten med kjøleribber på styrbord side av motoren. Om noen har peiling på disse motorene så hyl gjerne ut, jeg har ikke det Mvh Olav Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
snekkerbod Svart 11.September.2020 Del på Facebook Svart 11.September.2020 xr4ti skrev On 17.8.2020 at 12.18: Feil i selve tenningslåsen eller ledningsnett mellom motor og kontrollboksen? Den sikringen betjener hele el.anlegget så om sikringen går så gir ikke det annen info enn at det er overledning ett eller annet sted. Ladingen skal være høyere enn 13V så sjekk denne igjen. Som han sier - koble fra alt av lanterner, instrumenter etc først. At en kabel kan ha gnisset og blitt avisolert til disse er ofte kilden til problemet. Sjekk og utelukk dette først før du starter feilsøk i tenning, kontrollboks og motor ermin anbefaling.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.