tosk68 Startet 16.August.2020 Del på Facebook Startet 16.August.2020 (redigert) Trenger hjelp av dere(igjen)! VP D4-260 m/DPH drev. Etter å ha kjørt en times tid og alt var som normalt, skjedde dette ved gasspådrag: Ved 1500 rpm. var det akkurat som den hopper ut av gir. Kan øke turtallet men båten går såvidt forover. Giret virker tilsynelatende som normalt, aktuator klikker inn og båten oppfører seg normalt på tomgang. Ingen alarmer eller feilmeldinger! Trodde først det var kompressoren som ikke slo inn men det er tydelig at det er gir-relatert. Skal finne frem manual og kalibrere. Må legge til at utover sommeren har giret oftere og oftere ikke koplet inn ved normal bevegelse på hendelen ved bakking. En cm ekstra akterover er blitt normalen. Forover har den slått inn akkurat så kraftig og tydelig som den skal. Girvaier (blå) skiftet i 2016. Map sensor og aktuator skiftet i 2020. Service-rapporten fra i vår sier: "Ved oppstart fant vi feil på gir aktuator samt treg gir vaier. Demontert og smurt opp". Spent på hva erfarne D4/D6 eiere mener om saken! Redigert 16.August.2020 av tosk68 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 For meg høres det ut som vulkaniseringen i propellen har sluppet. Det er ett klassisk tegn når turtallet øker mens båten bare har noe framdrift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tosk68 Svart 16.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2020 Aha, Har sett den årsaken i forbindelse med DPH drev her på forumet. Kan dette testes med båten i sjøen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bårdp Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Det har du jo allerede. Få den på land og skift propeller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 (redigert) tosk68 skrev 39 minutter siden: Kan dette testes med båten i sjøen? Jeg kjenner ikke spesielt til DPH drev men normalt lager man to overens merker og ser om de vrir seg etter en prøvetur. Det er jo lite annet som kan slure på ett drev så spørsmålet er hvor mye man skal dille med ting isteden for å få skrudd av poppelen. Redigert 16.August.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
leif_erikg Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Ja, dette er propellene, men om du absolutt må teste, så lager du en strek på drevet og bakover på begge propellene. De kommer neppe til å stemme overens etter en prøvetur :) Sitér dette innlegget Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest knerten67 Svart 16.August.2020 Del på Facebook Svart 16.August.2020 Er ikke i tvil,dette er huven som har sluppet.Tipper du klarer i skifte propeller medan båten ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tosk68 Svart 19.August.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2020 Takker for alle råd😄 Som flere har konkludert med. Det er bekreftet med strek på drev og propeller: Vulkaniseringen er gåen på minst en av propellene. Fant også en liten bulk i et blad og når jeg tenker meg om, kan jeg forestille meg når det skjedde. Angående giringen ble dette raskt fikset med en kalibrering. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.