Jump to content

VP D4-260. Giret "slipper" over 1500 rpm..


tosk68

Recommended Posts

Trenger hjelp av dere(igjen)!

VP D4-260 m/DPH drev.

Etter å ha kjørt en times tid og alt var som normalt, skjedde dette ved gasspådrag: Ved 1500 rpm. var det akkurat som den hopper ut av gir. Kan øke turtallet men båten går såvidt forover. 

Giret virker tilsynelatende som normalt, aktuator klikker inn og båten oppfører seg normalt på tomgang. Ingen alarmer eller feilmeldinger!

Trodde først det var kompressoren som ikke slo inn men det er tydelig at det er gir-relatert. Skal finne frem manual og kalibrere. Må legge til at utover sommeren har giret oftere og oftere ikke koplet inn ved normal bevegelse på hendelen ved bakking. En cm ekstra akterover er blitt normalen. Forover har den slått inn akkurat så kraftig og tydelig som den skal.

Girvaier (blå) skiftet i 2016. Map sensor og aktuator skiftet i 2020. Service-rapporten fra i vår sier:

"Ved oppstart fant vi feil på gir aktuator samt treg gir vaier. Demontert og smurt opp".

 

Spent på hva erfarne D4/D6 eiere mener om saken!

Redigert av tosk68 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tosk68 skrev 39 minutter siden:

Kan dette testes med båten i sjøen?

Jeg kjenner ikke spesielt til DPH drev men normalt lager man to overens merker og ser om de vrir seg etter en prøvetur.
Det er jo lite annet som kan slure på ett drev så spørsmålet er hvor mye man skal dille med ting isteden for å få skrudd av poppelen.
 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle råd😄

Som flere har konkludert med. Det er bekreftet med strek på drev og propeller: Vulkaniseringen er gåen på minst en av propellene. Fant også en liten bulk i et blad og når jeg tenker meg om, kan jeg forestille meg når det skjedde. 

Angående giringen ble dette raskt fikset med en kalibrering. 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...