Jump to content

Høyt bensinforbruk, Evinrude E-tec 150 hk


finnchri

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Merry Fisher 755 med en 150 hk Evinrude E-tec fra 2013. Jeg har lenge reagert på at bensinforbruket som vises på ICON-instrumentene er mistenkelig høyt - i marsjfartområdet fra 18-22 knop så ligger forbruket i nærheten av 2.3 l/nm. Til å begynne med mistenkte jeg at dette skyldes at jeg hadde en for "tung" propell, da jeg heller ikke klarte å få turtallet over 4500 RPM. Nå har jeg gått til innkjøp av en propell med noe lavere diameter og 2 tommmer mindre stigning. Med denne får jeg så vidt over 5000 RPM på maks, som jeg tenker burde være ok mot for en båt med full tanker og mot slutten av sesongen. Man hører også at motoren går mye penere. Men likevel er bensinforbruket like fordømt høyt. Når jeg ligger på 4300 RPM som er behagelig marsjfart (ca. 20 knop) med den nye propellen bruker motoren i følge instrumentene ca. 45 liter i timen. Båten har ligget ute siden mai, men vi har vært flinke til å skrubbe vannlinjen og jeg ser ingen spesiell groe. Det eneste som er forskjellig fra et helt standard oppsett er at forrige eier satt på slike stabilisatorfinner på kavitasjonsplaten.

 

Grunnen til at jeg stusser over dette forbruket er at jeg leser andre med tilsvarende båt med samme motorisering cruiser på 1.5 l/nm og i alle fall godt under 2. Jeg har derfor begynt å lure på om det kan være instrumentene som viser for høy fuel flow. Dette er også med bakgrunn i at jeg føler at jeg fyller mindre bensin for å toppe tanken enn disse instrumentene skulle tilsi. Dessverre har jeg ikke gjort en manuell måling av forbruket enda, men det står på lista dersom jeg annen feilsøking ikke fører frem. Mitt lokale Evinrude-verksted mente at fuel flow blir målt på slangen og ikke direkte av motorens dataenhet på disse G1 E-tec motorene, så da kan det kanskje være en kilde til unøyaktighet?

 

Så spørsmålet er om noen andre har hatt lignende erfaringer eller har noen plausible forklaringer. Eller er faktisk bensinforbruket reelt? Setter pris på innspill :)

 

 

Redigert av finnchri (see edit history)
Link to post

Disse flow målerne er ikke riktige, men varianter av feil. Det er flow i slangen som blir målt, og målt feil. På min målte det veldig feil, såpass at det ikke var noe vits i å bruke den infoen til noe. Det varierte med turtall hvor mye feilen var og var ikke konsistent over verken tid eller fart. Prøvde tre ulike slike givere, uten at det ble særlig bedre,

 

Du bør sjekke forbruk vha hva du fyller, ikke hva måleren sier.

 

Link to post

@chrisrik: Hvis forbruket er 1.7 l/nm er det helt fint. Magefølelsen er også at det ligger deromkring i henthold til hvor mye jeg fyller. Hva slags motor og modell har du?

 

@alfaalfa: Takk for innspill, jeg får ta en tur ut og gjøre en kontrollmåling skjønner jeg.

 

@Cerberus: I følge manualen bør maks turtall ligge i rangen 4850-5850, på denne modellen så jeg syns 5000+ er akseptabelt. Vil tro at jeg kan nærme meg 5200-5300 med litt lettere lastet båt. 

 

Link to post

Godt spørsmål, det er også en av de tingene jeg har tenkt kan ha betydning. Jeg har ikke fått sjekket ordentlig, men man kan få en ide på bildet under.

Capture.PNG.f10b119b110553190b108b2bd8dce8e7.PNG

 

Her er motoren tiltet litt ut, i normal kjøreposisjon vil jeg anslå at kavitasjonsplaten er såvidt over kjølen.

 

Men likevel - jeg skjønner at ulike forhold kan gi mindre variasjoner - men bør ikke forholdet mellom turtall og flow rate være mer eller mindre gitt slik som chrisrik skriver over?

 

Glemte også å nevne at jeg har hatt en diagnose på motoren som ikke viste noe feil. 

Link to post

Fuel flow small være ganske stabilt over rpm range (sjekk boat-fuel-economy.com). Det forutsetter da naturligvis at man oppnår optimal rpm på full jeiping. Ligger du for lavt, vil nok forbruket være over.

 

Har du temperaturmåler? Det kan gi indikasjoner på om motoren jobber unormalt hardt.

Motorhøyden virker ikke å være vesentlig feil.

 

Hvordan måler du fuel flow? Er det på emm eller via sånn fuel flow-dings på slangen? Det siste ville jeg vært litt skeptisk til..

 

En annen kontroll er å fylle full tank, ta deg en tur med jevn fart over en gitt distanse og så fylle full igjen. For å eliminere målefeil...

 

Et kontrollspørsmål; du måler ikke forbruket i kraftig motstrøm? Hehe

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Haha! Jeg har brukbar kontroll på teorien bak motstand og slike ting, så nei jeg måler ikke forbruk i kraftig motstrøm :smiley: Derimot er jeg ingen ekspert på påhengere :nonod:

 

Jeg har temperaturmåler. Den indikerer 70-ish grader når jeg putrer rundt og 80-ish når jeg marsjer. Jeg har jo sett andre steder at E-tec skal ha lavere temp ved høye turtall, men jeg er usikker på om man snakker om samme temp? På diagnoserapporten jeg fikk så er "EMM temp" vesentlig lavere enn "Engine temp". Jeg har heller aldri fått noen alarm på at motor-temp er for høy. Skjønner heller ikke hvorfor port og stb er forskjellige i diagnoserapporten egentlig.emm.PNG.52cdf928e11df9b6b40623298971d490.PNGengine.PNG.c0ad58072ecf12cfcad43c2acacefe43.PNG

Så til dette med hvordan fuel flow måles. Evinrude-forhandleren her mente at flow rate måles på slangen og ikke av EMM av første generasjon E-tec i kombinasjon med ICON Pro-instrumenter, men dette har jeg til gode å få bekreftet. Jeg har sett på instrumentet hva slags kilde jeg kan velge for fuel, og da kan jeg velge blant US 240-33, EU 10-180 og NMEA 2000. Det gir ikke vesentlig forskjell å bytte mellom disse når det gjelder fuel flow. Har googlet masse uten å bli veldig mye klokere. Jeg har heller ikke studert slangen skal sies.

 

Jeg skal absolutt gjennomføre den testen du skiserer med å tanke - kjøre - tanke. Dersom dette viser lavere forbruk enn fuel flow på instrumentet indikerer slår jeg meg gladelig til ro med det :smiley: Hvis ikke må det feilsøkes videre...

 

Takk for alle svar så langt! :smiley:

Link to post

Etec bruker bensin til å kjøle injektorene. Jeg hadde på min 2008/115 også forskjell på temp på injektorene på hver side. Dette ble bedre når jeg byttet VST-filter(Vapor Separator Tank). Er et bitte lite filter som sitter i returslangen fra injektorene, og fanger opp gummipartikler fra slanger etc. Når jeg sjekket mitt etter ca 400 timer var dette relativt fullt av dritt som hindret gjennomstrømmingen, og jeg antar dette vil gi dårligere kjøling og høyere temperatur på injektorene. Noen antyder at dette er en av årsakene til injektor-havari. Men ikke vet jeg. Jeg tviler på om dette ble byttet på 300t service som det skal, men det var før jeg eide motoren, så ikke godt å si. 

Dette bør sjekkes og eventuelt byttes med jevne mellomrom. Jeg napper det ut og ser på det hver høst.

Fant en link som greit viser fremgangsmåten

https://www.youtube.com/watch?v=ur5NkAei3-w 

 

Jeg har koblet min Etec direkte mot plotter som viser forbruk etc. Paddle wheel er ikke særlig nøyaktig, mens EMM beregner forbruket fra hver injektorpuls. Blir ikke mer nøyaktig enn det. Du trenger en liten overgang fra motorkontakt til NMEA-2000 for å få opp alt på plotter, hvis du ikke har det i dag. Anbefales. 

 

Angående EMM temp og motor temp, så er EMM også vannavkjølt og har separat temperaturmåling. Så lenge temperatren er innenfor normalområdet fungerer kjølingen og man steker ikke elektronikken. Alt OK. 

 

Når jeg kjører min i plan (ca 3-5000 omdr) ligger motortemperauren gjerne på 60-70gr. Når jeg går ned til tomgang eller deromkring stiger temperaturen til over 80 grader, for så veldig sakte å synke ned på 70-tallet.

 

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post

Takk, dette var veldig nyttig! Siste service ble også her utført før jeg kjøpte båten, og kvitteringen fra verksted viser ikke i detalj hva de faktisk gjorde. Jeg skjønner uansett at det kan være nyttig å ta en titt på VST-filter, så takk for det tipset.

 

Jeg har en Lowrance kartplotter som ikke er koblet opp mot motoren. Skal sjekke ut NMEA 2000 overgang!

 

Link to post

Har to Lowrance i ribben, en eldre (565 eller noe sånt) og en HDS. Med overgangen plugget under motordekselet og NMEA-kabel fram til nettverket/plotter, får opp en side hvor du legger inn de motorinstrumentene du vil ha. Ganske mange parametre du kan overvåke, men jeg har bare turteller, lading, motortemp, forbruk pr/t og pr/nm, timeteller og et par til. De blir mest fancy på HDS'en, men når jeg kjører pleier jeg har kart på HDS og motorinstrumenter på "gammelplotteren". På gamleplotteren blir det enkel grafikk og tallverdier, mens på HDS'en blir det "kul" grafikk... 

Link to post

Det høres ut som en god løsning. For mitt vedkommende har jeg en HDS7 Gen 1 der jeg kjører split screen mellom ekkolodd og kart, så da må jeg eventuelt bytte bort ekkolodd mot motorovervåkning. Ikke noe stort problem, og uansett fint å kunne bla gjennom for å ta en titt fra tid til annen om man ikke har det oppe på skjermen kontinuerlig. 

Link to post
finnchri skrev for 3 timer siden:

Det høres ut som en god løsning. For mitt vedkommende har jeg en HDS7 Gen 1 der jeg kjører split screen mellom ekkolodd og kart, så da må jeg eventuelt bytte bort ekkolodd mot motorovervåkning. Ikke noe stort problem, og uansett fint å kunne bla gjennom for å ta en titt fra tid til annen om man ikke har det oppe på skjermen kontinuerlig. 

 

Det er bare å rive i den datakabelen til NMEA2000. Da får du nøyaktigheten jeg viser til :)

(sjekk at du har nmea2000 fra tidligere, hvis ikke trenger du et starterkit).

Vil du gjøre det skikkelig proft inkluderer du en EP85-R i nettverket og går over på heldigital tankmåling. Da legger du inn mengde fuel tanket opp, så har du løpende kontroll på gjenværende fuel (og rekkevidde), med desiliternøyaktighet.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...