Jump to content

Feil på solcelle celle? Eller normalt?

Hanto2020

Recommended Posts

Kjøpte inn 2stk 50W solcelle panel og mppt regulator fra biltema igår, fikk lagt opp

og testet idag under litt overskyet vær så resultatene ble vell snaue 2A når sola nesten kom helt frem, så på det ene panelet at den ene cellen har ein litt annen svart tone enn resten og lurer på

om dette kan være enn dårligt/ødelagt celle? Noen som vet?

8402F184-AC0F-42D8-8B39-55844C415073.jpeg

059B853C-1F7C-4F02-8B65-1DDD584A85D0.jpeg

E93D87C6-292B-4E65-AE00-B0C82E6EE27F.jpeg

679C9CA7-5C79-440B-9955-F039D3697341.jpeg

At fargen på en av cellene har en annen nyanse, er jo ikke feil i og for seg. Men hadde jeg kjøpt et par blå sokker hadde jeg ikke godtatt at den ene var rød.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vil anbefale deg å snu panelene slik at skyggen fra håndrekker ikke dekker hele celler men bare deler av celler.

Jeg testet en god del og fant at ved at en skyggestrek dekker flere celler men mindre deler av hver celle var bedre for output enn motsatt.

Ps, så på bildene én gang til og ble ikke helt klok på hvordan cellene er koplet. Prinsippet er I alle fall at hvis en skygge helt dekker noen få celler så gir det mer spenningsfall enn om skyggen er fordelt over flere. 🙂

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Hanto2020 skrev 30 minutter siden:

@Lars H. så bare en nyanse men sikkert ikke noe problem? Kan det vise forskjell om jeg tester de hver for seg på en skyfri dag? (som om det forekommer på vestlandet ofte:giggle:

Hvordan hadde du tenkt å gjøre det?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vel, noen/mange paneler har bypass dioder for hver enkelt celle slik at den ikke begrenser strømmen om den er tildekket. Men totalen blir selvfølgelig dårligere. Dtte har jo ikke noe med trådstarters observasjon av at en celle har en annen "farge",

Men det kan være relevant mtp kun 2 A lading ved nesten sola fremme. 🙂 Og uansett et greit tips å ta med seg ut fra hvordan jeg så panelene er lagt på dekk. (Tett inntil håndrekke.)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Vil anbefale deg å snu panelene slik at skyggen fra håndrekker ikke dekker hele celler men bare deler av celler.

Jeg testet en god del og fant at ved at en skyggestrek dekker flere celler men mindre deler av hver celle var bedre for output enn motsatt.

Ps, så på bildene én gang til og ble ikke helt klok på hvordan cellene er koplet. Prinsippet er I alle fall at hvis en skygge helt dekker noen få celler så gir det mer spenningsfall enn om skyggen er fordelt over flere. 🙂

Takk for svar tips og råd :) 

Panelene lå der kun for test, de tas inn i båten når jeg ikke er i uthavn.

Vill prøve og lage til en annordning som tar lite plass hvor jeg kan sette panelene i som gjør at de skråer mer mot solen.

Det kan muligens være lettere og se cellene på dette bilde fra BT.

Mål hvilespenning på batteriene før du kobler til solcelle.

Er batteriene tilnærmet fulle så er det ikke store ladingen du får (som tidligere forklart her).

Prøv først å koble det ene panelet alene, så kobler du det andre panelet alene. Er det stor forskjell på hvor mye strøm de leverer så er det stor sjangs for at det ene er defekt (du kan jo også ha uflax at begge paneler er defekt..).

Mine paneler leverer ganske forskjellig ved lett skydekke og blå himmel, jeg tror ikke det er så unormalt det du måler.

Solceller må ha sol for å gi spenning og strøm.

Med den lave sol, skygge fra skyer og at panelene ligger flatt og ikke er vendt mot solen får

du ikke mye strøm ut. Så det du måler er ikke feil.

Om det er nyanse i fargene på cellene spiller det ingen rolle. Det er krystall som er dyrket og vokser som en stor hengende tapp

og kuttet i skiver. Mono er fra et krystall som vokser og poly er sammensatt av flere krystall.

Med skyfri himmel og midt på dagen kan du måle spenning og strøm ut fra panelet. 

Du vil sikkert ikke få maks strøm på ca 2,5 A ut her nå sent på sommeren med lavere sol.

Spenning kan være 15-18 volt midt på dagen og skyfri himmel.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...